Alstom
| ||
Państwo | Francja | |
Siedziba | Levallois-Perret, Paryż | |
Data założenia | 1928 | |
Forma prawna | Société Anonyme | |
Prezes | Henri Poupart-Lafarge | |
Zatrudnienie | 93 500 (lata 2010/11) | |
Giełda | Bourse de Paris | |
ISIN | FR0010220475 | |
Symbol akcji | ALSO, ALO | |
Położenie na mapie Paryża Alstom | ||
Położenie na mapie Francji Alstom | ||
Położenie na mapie Île-de-France Alstom | ||
48°53′47″N 2°16′25″E/48,896389 2,273611 | ||
Strona internetowa |
Alstom (dawniej GEC Alsthom, początkowo Alsthom) – międzynarodowy koncern zajmujący się infrastrukturą energetyczną i transportową. Zgodnie z danymi ze strony firmy, w roku 2007/2008 Alstom osiągnął sprzedaż przekraczającą 20,9 mld € i zatrudniał ponad 93 500 pracowników w ponad 70 krajach. Siedziba koncernu znajduje się w Levallois-Perret w pobliżu Paryża. Obecnym prezesem jest Patrick Kron.
Spis treści
1 Podstawowe informacje
2 Historia
2.1 Nazwa
2.2 Alsthom
2.3 Alcatel – Alsthom
2.4 GEC Alsthom
2.5 Alstom
3 Produkty transportowe (wybór)
4 Sieci kolejowe obsługiwane przez produkty Alstom
5 Alstom w Polsce
6 Przypisy
7 Linki zewnętrzne
Podstawowe informacje |
Akcje Alstomu wprowadzono na paryską giełdę 22 czerwca 1998. Firma nie jest już notowana na giełdzie w Londynie (od 17 listopada 2003, ani na NYSE (od sierpnia 2004). Kapitalizacja rynkowa koncernu wynosiła 6,7 mld € na koniec roku 2005. Alstom posiada filię zakładów w Polsce.
Historia |
Nazwa |
Nazwa firmy pochodzi od zbitki słów Alsace (nazwa regionu we Francji) i Thomson (nazwisko inżyniera Elihu Thomsona).
Alsthom |
Kompania powstała w roku 1928 z połączenia dwóch organizmów:
- oddziału francuskiej firmy Société Alsacienne de Constructions Mécaniques zajmującego się produkcją lokomotyw,
- francusko-amerykańskiej firmy Thomson-Houston, specjalizującej się w trakcji elektrycznej.
Alcatel – Alsthom |
W 1976 firma Compagnie générale d'électricité (CGE), która przejęła Alcatel 10 lat wcześniej, wchłonęła również Alsthom.
GEC Alsthom |
W roku 1988 doszło do fuzji firmy z działem maszyn ciężkich brytyjskiego koncernu General Electric Company plc. Alcatel pozostał częścią GCE. GEC i CGE zdecydowały się skupić na swojej podstawowej działalności – elektroniką wojskową w przypadku GEC (nazwę firmy zmieniono w 1999 na Marconi Plc) oraz telekomunikacją w przypadku Alcatela. Skutkiem tego obydwie firmy pozbyły się większości (52%) udziałów w GEC Alsthom, zostawiając sobie po 24% akcji. Była to największa operacja wprowadzania firmy europejskiej na giełdę (nie licząc prywatyzacji). W ten sposób powstała niezależna firma GEC Alsthom.
Alstom |
Obecną nazwę firma przyjęła w 1998 roku. Zmiana miała na celu ułatwienie wymowy tej nazwy we wszystkich krajach, gdzie koncern jest obecny. W roku 1999 Alstom utworzył wspólnie z firmą ABB spółkę zależną ABB Alstom Power zajmującą się systemami produkcji energii. Niedługo później Alstom przejął całość udziałów w tej spółce. W roku 2001 Alcatel pozbył się swojej części udziałów (24%) w Alstomie. Firma nękana od czasu wejścia na giełdę problemami z niewystarczającym kapitałem, później pogłębionymi kłopotami z turbinami gazowymi dużej mocy, znalazła się w bardzo trudnej sytuacji pod koniec roku 2004. Z kłopotów wydobyła się dzięki wsparciu rządu Francji i w chwili obecnej firma wraca do dobrej kondycji. 4 stycznia 2006 Alstom pozbył się swoich stoczni na rzecz międzynarodowego koncernu stoczniowego z siedzibą w Oslo – Aker Yards. W 2015 roku GE zakupiło część koncernu Alstom, przejmując między innymi zakłady w Elblągu produkujące turbiny i elementy stalowe wielkogabarytowe, w tym przęsła mostów
Produkty transportowe (wybór) |
- Pociągi bardzo wysokiej prędkości TGV, AGV
- Pociągi wysokiej prędkości Pendolino
- Lokomotywy spalinowe i elektryczne z rodziny Prima
- Pociągi metra Metropolis
- Pociągi Coradia i Adelante
- Tramwaje Citadis
Transatlantyk Queen Mary 2
Sieci kolejowe obsługiwane przez produkty Alstom |
- TGV
- AVE
Eurostar Italia (Pendolino)
Rekord prędkości maksymalnej pojazdu szynowego, wynoszący 574,8 km/h, został ustanowiony 3 kwietnia 2007 we Francji przez TGV V150. Konkurencją dla pociągów firmy Alstom są niemieckie Siemens Velaro oraz japońskie Shinkansen serii E955, produkowane na potrzeby Tajwanu i Chin (prędkość konstrukcyjna E955 podczas testów w 2007 wyniosła 405 km/h).
Alstom w Polsce |
W okresie II Rzeczypospolitej dyrektorem oddziału przedsiębiorstwa „Als-Thom” w Polsce, z siedzibą przy ulicy Dworcowej 16 w Katowicach, był mjr inż. Maryan Esman[1][2].
Alstom w Polsce to dwie spółki, których łączna sprzedaż sięga 270 mln euro. Są to:
Alstom Konstal S.A. z siedzibą w Chorzowie – produkcja tramwajów, wagonów metra, podzespołów do pociągów dużych prędkości- Alstom Power Sp. z o.o. w Warszawie z oddziałami we Wrocławiu i Elblągu oraz biurem w Łodzi – producent turbin parowych i gazowych, generatorów oraz odlewów turbinowych i okrętowych,
- Alstom Power Flowsystems
Alstom zatrudnia w Polsce około 2 200 osób.
Projekty:
Elektrownia Turów – Bogatynia- Elektrownia Gorzów
Elektrownia Pątnów – Konin – blok 460 MW (węgiel brunatny)
Elektrownia Łagisza – Będzin – blok 460 MW (węgiel kamienny)
Elektrownia Bełchatów – Rogowiec – blok 858 MW (węgiel brunatny)- CCP Bełchatów
Elektrownia Opole – realizacji
Elektrownia Rybnik – wstrzymany
Elektrownia Północ – w planach
Elektrownia Stalowa Wola – wybudowana do 1939[3]
Przypisy |
↑ Quatrième partie. Liste des membres de l'Association. W: Cinquante années de science appliquée à l'industrie (1882-1932). Paryż: École Supérieure de Physique et de Chimie Industrielles de la Ville de Paris, 1932, s. 321. (fr.)
↑ Als-Thom. „Technik”, s. 2, Nr 7 z 1 kwietnia 1931. Towarzystwo Dokształcania Technicznego przy Polskim Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Województwa Śląskiego.
↑ Górnictwo i przemysł. Gospodarka elektryczna. Poświęcenie elektrowni okręgowej w Stalowej Woli. „Polska Gospodarcza”. 26, s. 985, 1 lipca 1939.
Linki zewnętrzne |
- Oficjalna strona firmy
- Oddział transportu Alstom
|
Kontrola autorytatywna (rail vehicle manufacturer):
ISNI: 0000 0004 1776 180X