Tu-214R































































Tu-214R


Tu-214R
Dane podstawowe
Państwo

 Rosja
Producent

Tupolew
Typ
rozpoznawczy
Historia
Data oblotu

29 grudnia 2009
Egzemplarze
2 latają i przechodzą badania
Dane techniczne
Napęd
2 silniki turbowentylatorowe PS-90A

Ciąg
158,2 kN każdy
Wymiary
Rozpiętość
41,8 m
Długość
46,14 m
Wysokość
13,9 m
Powierzchnia nośna
184,20 m²
Dane operacyjne
Wyposażenie dodatkowe
urządzenia rozpoznania optycznego i radiowego
Użytkownicy

 Rosja

Tu-214R (ros. Ту-214Р) – rosyjski samolot rozpoznawczy zbudowany na bazie pasażerskiej maszyny Tu-214, który w przyszłości ma zastąpić używane do dnia dzisiejszego samoloty Ił-20.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Zapowiedź rezygnacji




  • 2 Konstrukcja


  • 3 Służba


  • 4 Przypisy


  • 5 Bibliografia





Historia |


29 grudnia 2002 roku Główny Zarząd Wywiadowczy (Главное Разведывательное Управление) zlecił KB Tupolewa zaprojektowanie nowej maszyny rozpoznawczej. Jej budowa zlecona została wytwórni lotniczej im. Gorbunowa w Kazaniu (Казанское авиационное производственное объединение имени С. П. Горбунова). Podpisana umowa obejmowała budowę makiety oraz dwóch latających prototypów. Wstępnie planowano, że do swojego pierwszego lotu samolot wzbije się w 2008 roku. Pracę nad projektem oznaczonym jako produkt 411 (изделие 411) opóźniły się i pierwszy ukończony samolot o numerze rejestracyjnym RA-64511 do swojego dziewiczego lotu wzbił się 24 grudnia 2009 roku. Z nieznanych powodów prace nad drugą maszyną o numerze rejestracyjnym RA-64514 wstrzymano w lutym 2010 roku. Tym niemniej według planów, skompletowany pierwszy egzemplarz miał trafić do odbiorcy w 2013 roku a drugi rok później. Tymczasem w 2009 roku ruszyły prace w ramach programu Recenzent mające na celu modernizację samolotów Ił-20. Świadczy to o tym, że aby wprowadzić do służby Tu-214R trzeba poprawić systemy techniczne[1]. Producentami urządzeń rozpoznania są Koncern Radiostroenija Wega i CNIRTI im. A.I.Berga. W 2016 r. MO FR zamówiło trzeci samolot[2]



Zapowiedź rezygnacji |


Ministerstwo Obrony FR brało pod uwagę rezygnację z Tu-214R. Samoloty te nie spełniały wymagań taktyczno-technicznych, szczególnie w zakresie parametrów lotnych[3][4].



Konstrukcja |


Do budowy wersji rozpoznawczej wykorzystano płatowiec pasażerskiego Tu-214. Sercem układu rozpoznawczego Tu-214R jest wielozadaniowy system radiolokacyjny MRK-411. W skład systemu wchodzi pokładowy radar obserwacji bocznej, którego anteny w postaci bocznych paneli umieszczone są po obu stronach kadłuba samolotu tuż za kabiną pilotów. W pracy radaru można wykorzystywać częstotliwości centymetrowe, dekametrowe oraz metrowe. Na spodzie kadłuba, pod kabiną pilotów w wydłużonej gondoli umieszczono rozpoznawczy system optoelektroniczny składający się cyfrowego aparatu fotograficznego o ogniskowej 1750 mm, kamery telewizyjnej pracującej w świetle widzialnym i zoomem od 10 do 100 mm oraz kamery pracującej w podczerwieni. Kamery umieszczone są w ruchomej głowicy obracającej się na boki w zakresie od + 80 do - 80 stopni. Po boku kadłuba za skrzydłem znajduje się boczny panel mieszczący generator prądu oraz system samoobrony z wyrzutnikiem flar. Na grzbiecie kadłuba na wysokości skrzydeł umieszczono owiewkę z anteną łączności satelitarnej. Z boku kadłuba, za panelem z systemem samoobrony znajduje się prętowa antena układu rozpoznania radioelektronicznego. Pod kadłubem w kolejnej owiewce za skrzydłami umieszczono antenę radaru obserwacji okrężnej.



Służba |


W 2015 roku obydwa gotowe samoloty zostały przekazane ich użytkownikowi, Głównemu Zarządowi Wywiadowczemu. Jeszcze przed przekazaniem do służby, 17 grudnia 2012 roku, egzemplarz RF-64511 został przechwycony przez japońskie myśliwce u wybrzeży Japonii. 15 lutego 2016 roku do bazy w Chmejmim w Syrii, niedaleko miasta Latakia, przyleciał drugi egzemplarz Tu-214R o numerze rejestracyjnym RF-64514. Jest to maszyna przyjęta na uzbrojenie pod koniec 2015 roku. Do 29 lutego tego samego roku, kiedy to samolot powrócił na macierzyste lotnisko w Kazaniu, Tu-214R wykonał nad terytorium Syrii kilka lotów rozpoznawczych. Samolot brał udział w akcji w ramach rosyjskiej interwencji wojskowej w tym kraju. Ta sama maszyna została zauważona, gdy w dniach 17 - 18 czerwca 2015 roku patrolowała rosyjsko - ukraińskie pogranicze[5][6]. 29 lipca 2016 roku do bazy w Chmejmim w Syrii ponownie przybył Tu-214R, ten sam, który przebywał w Syrii w lutym[7].



Przypisy |




  1. Piotr Butowski, Modernizacja samolotu rozpoznawczego Iliuszyn Ił-20, „Lotnictwo”, nr 1 (2015), s. 56-57, ISSN 1732-5323


  2. Кадровый компромисс: глава ОАК Юрий Слюсарь поднял статус директора Казанского авиазавода — Реальное время, realnoevremya.ru [dostęp 2018-08-29]  (ros.).


  3. Altair Agencja Lotnicza, www.altair.com.pl [dostęp 2017-11-15]  (ang.).


  4. Минобороны планирует отказаться от закупки самолета-разведчика Ту-214Р | Статьи | Известия, izvestia.ru [dostęp 2017-11-15]  (ros.).


  5. Michał Buslik, Oczekiwany przełom czy tymczasowa dyslokacja? Rosyjska interwencja wojskowa w Syrii, „Nowa Technika Wojskowa”, nr 3 (2016), s. 14-16, ISSN 1230-1655


  6. Tu-214R dołączył do rosyjskiej brygady lotniczej w Syrii, „Lotnictwo Aviation International”, nr 3 (2016), s. 5, ISSN 2450-1298


  7. Michał Buslik, Rosyjska interwencja wojskowa w Syrii-propaganda sukcesu w cieniu dyplomatycznych gier i rosnących strat, „Nowa Technika Wojskowa”, nr 8 (2016), s. 8-13, ISSN 1230-1655



Bibliografia |


  • Piotr Butowski, Co dalej z Tu-204 i Tu-214, "Lotnictwo", nr 11 (2012), s. 52-55, ISSN 1732-5323.




Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera