Tu-2







Ten artykuł dotyczy samolotu. Zobacz też: lokomotywa TU2.






































































































Tu-2S


Tu-2 w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Tu-2 w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
Dane podstawowe
Państwo

 ZSRR
Konstruktor

Tupolew, Zakłady Lotnicze Irkut
Typ
średni bombowiec szturmowy; lekki bombowiec nurkujący
Załoga
4 (pilot, nawigator-bombardier, strzelec-radiotelegrafista, strzelec)
Historia
Data oblotu

29 stycznia 1941
Lata produkcji

1942 ; 1943-1948
Wycofanie ze służby
1957
Dane techniczne
Napęd
2 x 14-cylindrowe silniki gwiazdowe ASz-82FN

Moc
1850 KM (1379 kW) każdy; (ciągła - 1460 KM)
Wymiary
Rozpiętość
18,86 m
Długość
13,80 m
Wysokość
4,56 m
Powierzchnia nośna
48,8 m²
Masa

Własna
7474 kg

Startowa
11 360 kg (normalna)
12 360 kg (maksymalna)
Osiągi

Prędkość maks.
na poziomie morza - 482 km/h (509 km/h z dziesięciominutowym doładowaniem); na pułapie 5400 m - 547 km/h

Prędkość wznoszenia
na wysokość 5000 m: 9 min 30 s

Pułap
9500 m
Zasięg
2100 km

Rozbieg
485 - 640 m

Dobieg
675 - 1060 m
Dane operacyjne
Uzbrojenie
2 działka kal. 20 mm (w nasadach skrzydeł)
3 karabiny maszynowe kal. 12,7 mm (ruchome - w tylnej części kabiny; w górnym stanowisku strzeleckim; w dolnym stanowisku strzeleckim)
ładunek do 1200 kg bomb w komorze bombowej
Użytkownicy

World operators of the Tu-2.PNG ZSRR, Bułgaria, ChRL, KRLD, Polska, Rumunia, Węgry,

Tu-2 (ros.Ту-2) – czteromiejscowy średni bombowiec szturmowy produkcji ZSRR z okresu II wojny światowej, skonstruowany przez więźniów NKWD w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym 29 jako samolot o oznaczeniu „103” w zespole pod kierownictwem Andrieja Tupolewa.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Samoloty Tu-2 w polskim lotnictwie wojskowym


  • 3 Opis konstrukcji


  • 4 Wersje


  • 5 W muzeach


  • 6 Przypisy





Historia |


Prace nad projektem rozpoczęto w 1938 roku, po czym przystąpiono do budowy dwóch prototypów przeznaczonych do prób w locie. Samolot oblatany 29 stycznia 1941 roku w postaci prototypu ANT-58.
Tu-2 był jednym z najlepszych szybkich bombowców z czasów II wojny światowej, lecz w większych ilościach (2500 lub więcej egzemplarzy) powstał dopiero po jej zakończeniu. Zbudowanie samolotu serii próbnej poprzedziły prototypy ANT-59 i ANT-60. Pierwsze samoloty serii produkcyjnej dostarczono wiosną roku 1944. Były one wersją Tu-2 z mocniejszymi silnikami i cięższym uzbrojeniem obronnym i ofensywnym. Samolot ten charakteryzował się doskonałymi właściwościami operacyjnymi, co zapewniały jego wysokie osiągi, odporność i wszechstronność w roli bombowca i samolotu szturmowego. Jedynymi innymi modelami, jakie na większą skalę wzięły udział w operacjach bojowych w czasie II wojny światowej, był samolot dalekiego zasięgu Tu-2D oraz samolot rozpoznania fotograficznego Tu-2R. Samoloty Tu-2 były przede wszystkim eksploatowane w lotnictwie radzieckim. Były także przedmiotem eksportu. Chińskie Tu-2 były używane bojowo podczas wojny koreańskiej.



Samoloty Tu-2 w polskim lotnictwie wojskowym |


10 października 1949 roku na lotnisku w Legnicy odebrano osiem samolotów Tu-2, większość w wersji Tu-2S, a co najmniej jeden w wersji szkolno-treningowej UTu-2[1]. Wszystkie samoloty, o numerach bocznych 1 do 8, zostały przyjęte początkowo przez 7 Pułk Bombowców Nurkujących stacjonujący na lotnisku Ławica w Poznaniu, później część trafiła do innych pułków lotniczych[1]. Pomimo planów dalszych zakupów, pozostały one jedynymi samolotami tego typu w lotnictwie polskim[1].


Najdłużej – w latach 1950-1955, używano czterech maszyn w 30 Pułku Lotnictwa Marynarki Wojennej[1]. Dwa samoloty Tu-2 zostały rozbite w wypadkach w 1952 i 1955 roku[1].


W 1955 roku dwa egzemplarze zostały przekazane do 19 Lotniczej Eskadry Holowniczej w Świdwinie, gdzie były wykorzystywane do 1956 roku do holowania rękawów w czasie ćwiczeń pilotów myśliwskich w strzelaniach powietrznych[1].


W 1956 roku samolot oznaczony numerem „5” trafił z 19 leh do Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, gdzie został przerobiony na latające laboratorium między innymi do prób foteli wyrzucanych[1].


Samoloty Tu-2 zostały wycofane z eksploatacji na początku lat 60. XX wieku. Dwa samoloty (nr 5 i 8) zostały przekazane do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie[1].


Od 1949 roku w Polsce używano także 6 samolotów szkolnych UTB-2 bazujących na konstrukcji Tu-2[1].



Opis konstrukcji |


Dwusilnikowy średniopłat o konstrukcji całkowicie metalowej. Usterzenie pionowe podwójne. Podwozie chowane w locie. Śmigła czterołopatowe.



Wersje |




Tu-2 w muzeum w Monino




  • ANT-58 - prototyp Tu-2


  • ANT-59 - zmodernizowany prototyp Tu-2


  • ANT-60 - zmodernizowany prototyp Tu-2

  • Tu-2 - samolot produkcji seryjnej

  • Tu-2S - ulepszona wersja samolotu

  • Tu-2D - samolot dalekiego zasięgu

  • Tu-2R - samolot rozpoznania fotograficznego

  • UTu-2 - wersja szkolno-bojowa (dwuster)[1]

  • UTB-2 - samolot szkolny bazujący na konstrukcji Tu-2[1]



W muzeach |




  • Bułgaria
    • Muzeum Lotnictwa w Krumowie, Obwód Płowdiw - Tu-2T, nr taktyczny 27



  • Chiny

    • Chińskie Muzeum Lotnictwa pod Pekinem



  • Polska


    • Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie - Tu-2S, samolot przystosowany do prób z fotelami wyrzucanymi [2]


    • Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie - Tu-2S, nr taktyczny 8, samolot 7 Samodzielnego Bombardująco-Nurkowego Pułku Lotniczego[3]




  • Rosja

    • Centralne Muzeum Sił Lotniczych Federacji Rosyjskiej w Monino pod Moskwą




Przypisy |




  1. abcdefghijk Marian Mikołajczuk, Paweł Sembrat: Samoloty Tu-2 i UTB-2 w lotnictwie polskim, w: Lotnictwo z Szachownicą nr 33(3/2009), s. 4-12


  2. Samolot Tu-2S, www.muzeumlotnictwa.pl


  3. Samolot Tu-2S, eMWPaedia







Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera