Tu-114









































































































Tu-114


Tu-114
Dane podstawowe
Państwo

 ZSRR
Producent
zakłady Aviakor
Konstruktor

Tupolew
Typ

Samolot pasażerski
Historia
Data oblotu

15 listopada 1957
Wycofanie ze służby
1983
Egzemplarze
32
Liczba wypadków
 • w tym katastrof
2
1
Dane techniczne
Napęd
4 x silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-12

Moc
4 × 10 304 kW (14 000 KM) każdy
Wymiary
Rozpiętość
51,10 m
Długość
54,10 m
Szerokość kadłuba
2,88 m
Wysokość
15,50 m
Powierzchnia nośna
311,1 m²
Masa

Własna
91 000 kg

Startowa
171 000 kg
Osiągi

Prędkość maks.
870 km/h

Prędkość przelotowa
770 km/h

Pułap
12 000 m
Zasięg
8950 km (dla 15 ton ładunku), 6200 km (dla 30 ton)
Dane operacyjne
Liczba miejsc
220 (Aeroflot – 170)
Użytkownicy

Aeroflot, JAL

Tu-114 (ros. Ту-114 w kryptonimie NATO „Cleat”) został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie dużego samolotu dalekodystansowego do obsługi istotnych linii ZSRR.


Wzorowany na bombowcu strategicznym Tu-95 stał się najszybszym i największym pasażerskim[1] samolotem turbośmigłowym świata, rekord prędkości (877 km/h w obwodzie zamkniętym 5000 km i z ładunkiem 25 ton) nie został pobity po dziś dzień[2].




Spis treści






  • 1 Tworzenie


  • 2 Wykorzystywanie


  • 3 Trasa Tokio-Moskwa


  • 4 Wypadki


  • 5 Nowości techniczne


  • 6 Przypisy


  • 7 Bibliografia





Tworzenie |


W 1955 roku biuro Tupolewa zostało wyznaczone do zbudowania samolotu dalekiego zasięgu (8000 km). Projektem wyjściowym był istniejący już bombowiec Tu-95. Pierwotnie samolot miał nosić inną nazwę: Tu-95p (pasażerski), ale z czasem ewoluowała w Tu-114.


Z oryginalnego Tu-95 zostało niewiele – zmianom uległa powierzchnia nośna skrzydeł, przebudowano także kadłub.


Napęd: 4 silniki turbinowe śmigłowe Kuzniecow NK-12 MW o mocy 10.304 kW (14.000 KM) każdy, czterołopatowe przeciwbieżne śmigła o średnicy 5,6 m.



Wykorzystywanie |


Okres użytkowania Tu-114 był stosunkowo krótki – od 1962 do 1976 roku.


Samolot znany był z niezawodności, szybkości i ekonomiczności (zużywał nawet mniej paliwa niż Ił-62 który go zastąpił).


Obsługiwał kursy do Kopenhagi, Hawany, Montréalu, New Delhi, Paryża, Belgradu i Tokio. Po wkroczeniu Iła-62 był regularnie wycofywany z kolejnych międzynarodowych tras i wykorzystywany na liniach krajowych ZSRR.


We wczesnych latach 80., po wylataniu przeciętnie 14.000 godzin przekazywane były do wojska.



Trasa Tokio-Moskwa |


Mimo zasięgu porównywalnego do wielu maszyn z ówczesnej epoki Tu-114 został skierowany na najbardziej prestiżowe trasy.


Najbardziej znaną była trasa Moskwa – Tokio którą obsługiwały załogi obu krajów (a na Tupolewach umieszczano napis „Japan Air Lines” w geście przyjacielskiej współpracy). Pod koniec dekady lat 60. rolę starzejącego się Tu-114 zaczął przejmować odrzutowy Ił-62



Wypadki |


Jedyny poważny wypadek Tu-114 nastąpił na skutek złych warunków atmosferycznych po starcie z Moskwy.


Wymienia się jeszcze przypadek awarii podwozia przedniego, wykryty w trakcie przeglądu na ziemi.



Nowości techniczne |


Samolot cechuje parę nowinek technicznych, a wśród nich:



  • Skrzydła o kącie skosu 35 stopni, rozwiązanie znane z późniejszych samolotów odrzutowych, jak rodzina Boeingów.

  • Wysokie podwozie (niemal 3 metry) ze względu na dużą średnicę śmigieł (5,6 m średnicy). Tak więc podczas lotu testowego do Waszyngtonu z okazji pierwszej wizyty Nikity Chruszczowa w USA lotnisko docelowe nie miało wystarczająco wysokich schodów.

  • Śmigła nadkrytyczne, których końcówki pracowały powyżej prędkości dźwięku i które były źródłem bardzo dużego hałasu.

  • Moc jednego silnika Kuzniecow NK-12 MW na poziomie 14.000 KM to największa moc silnika turbośmigłowego zastosowana w samolocie pasażerskim (ten sam silnik o podwyższonej jeszcze mocy do 15.000 KM był zastosowany w transportowym An-22).



Przypisy |




  1. Większym (rozpiętość i masa startowa jest An-22).


  2. Lotnicze rekordy prędkości (w języku angielskim) – http://www.aerospaceweb.org/question/performance/q0023.shtml.



Bibliografia |


  • źródło danych technicznych: David Donald, Samoloty Lotnictwa Cywilnego od 1920 do 1964 roku, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2000, ​ISBN 83-11-08964-7​.




Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空