Tu-143 Rejs

Multi tool use
| ||
![]() | ||
Dane podstawowe | ||
Państwo |
![]() ![]() |
|
Producent |
Tupolew |
|
Typ |
UAV |
|
Konstrukcja |
duraluminium i laminaty |
|
Załoga |
0 |
|
Historia | ||
Data oblotu |
1970 |
|
Lata produkcji |
1973-1989 |
|
Dane techniczne | ||
Napęd |
1 x silnik turboodrzutowy Izotow TR3-117 |
|
Ciąg |
6,28 kN |
|
Wymiary | ||
Rozpiętość |
2,24 m |
|
Długość |
8,06 m |
|
Szerokość kadłuba |
0,6 m |
|
Wysokość |
1,54 m |
|
Powierzchnia nośna |
2,9 m² |
|
Masa | ||
Startowa |
1410 kg |
|
Paliwa |
190 l |
|
Osiągi | ||
Prędkość maks. |
925 km/h |
|
Pułap |
100 - 1000 m |
|
Zasięg |
190 km |
|
Promień działania |
70 km |
|
Długotrwałość lotu |
13 min |
|
Dane operacyjne | ||
Użytkownicy | ||
Rosja Irak Syria Bułgaria Czechy Słowacja Rumunia Ukraina |
Tu-143 Rejs (ros. Рейс, trb. Riejs) – radziecki, rozpoznawczy, bezzałogowy aparat latający (UAV) opracowany przez biuro konstrukcyjne Tupolewa.
Spis treści
1 Historia
2 Konstrukcja
3 Służba
4 Bibliografia
Historia |
Rejs został zaprojektowany na przełomie lat 60. i 70. XX wieku w biurze konstrukcyjnym Tupolewa jako taktyczny aparat rozpoznawczy, mający zastąpić w armii radzieckiej wykorzystywane do tego czasu bezzałogowe, rozpoznawcze Ławoczkiny Ła-17R (przerobione latające cele Ła-17). W 1970 roku aparat przetestowano w locie, a od 1976 roku znalazł się na wyposażeniu pododdziałów rozpoznania.
Konstrukcja |
Rejs jest dolnopłatem w układzie kaczki, ze skrzydłami o skosie 58°. Powierzchnie sterowe stanowią sterolotki i ster kierunku wychylane hydraulicznie. Z przodu kadłuba umieszczony jest nieruchomy destabilizator. Cały przód kadłuba może być odłączany od reszty aparatu, w przodzie umieszczona jest aparatura rozpoznawcza: panoramiczny aparat fotograficzny PA-1, kamera telewizyjna Czybis-B oraz aparatura rozpoznania skażenia radiologicznego Sigma. W środkowej części kadłuba umieszczone są systemy kierowania lotem: dopplerowski miernik prędkości i kąta znoszenia DISS-7, radiowysokościomierz małych wysokości A-032 oraz automatyczny system sterowania ABSU-143. Przed usterzeniem pionowym umieszczony jest rakietowy silnik hamujący na stały materiał pędny. Tu-143 wchodzi w skład kompleksu WR-3 Rejs składającego się z wyrzutni SPU-143 umieszczonej na samochodzie ciężarowym BAZ-135 i pojazdu transportowego TZM-143 przewożącego pociski i stanowisko kontroli przedstartowej. Start Tu-143 następuje z wyrzutni z użyciem przyspieszacza startowego, lot wykonywany jest po wcześniej zaprogramowanej trasie. Po wykonaniu zadania aparat wykonuje manewr zwany górką, wyłącza się silnik marszowy, Tu-143 wznosi się, a na szczycie toru lotu wyrzucany jest spadochron, na którym aparat opada. Rejs ląduje na trzech płozach, tuż przed lądowaniem z kadłuba wysuwają się dwa teleskopowe czujniki, których zadaniem jest uruchomienie silnika hamującego na wysokości 1,8 m nad ziemią.
Służba |
Wyrzutnia SPU-143
Tu-143 wszedł w uzbrojenie armii Związku Radzieckiego, Czechosłowacji, Rumunii, Iraku i Syrii, według niektórych źródeł służył również w Bułgarii. Prawdopodobnie został użyty bojowo w dolinie Bekaa przez Syryjczyków podczas konfliktu z Izraelem w 1982 roku. Wyprodukowano ponad 1000 aparatów.
Bibliografia |
WR-3 Rejs. „Nowa Technika Wojskowa”. 10, s. 61-62, 1997. ISSN 1230-1655.
|
SBYV0rHNvMXPkLows8c,Ek4WTsLDuhijtsgK56N32YWyPwd aZ8nIs1aj