Tu-143 Rejs






































































































Tu-143 Rejs


Tu-143 Rejs
Dane podstawowe
Państwo

 ZSRR
 Rosja
Producent

Tupolew
Typ

UAV
Konstrukcja

duraluminium i laminaty
Załoga
0
Historia
Data oblotu

1970
Lata produkcji

1973-1989
Dane techniczne
Napęd
1 x silnik turboodrzutowy Izotow TR3-117

Ciąg
6,28 kN
Wymiary
Rozpiętość
2,24 m
Długość
8,06 m
Szerokość kadłuba
0,6 m
Wysokość
1,54 m
Powierzchnia nośna
2,9 m²
Masa

Startowa
1410 kg
Paliwa
190 l
Osiągi

Prędkość maks.
925 km/h

Pułap
100 - 1000 m
Zasięg
190 km
Promień działania
70 km
Długotrwałość lotu
13 min
Dane operacyjne
Użytkownicy

Rosja Irak Syria Bułgaria Czechy Słowacja Rumunia Ukraina

Tu-143 Rejs (ros. Рейс, trb. Riejs) – radziecki, rozpoznawczy, bezzałogowy aparat latający (UAV) opracowany przez biuro konstrukcyjne Tupolewa.




Spis treści






  • 1 Historia


  • 2 Konstrukcja


  • 3 Służba


  • 4 Bibliografia





Historia |


Rejs został zaprojektowany na przełomie lat 60. i 70. XX wieku w biurze konstrukcyjnym Tupolewa jako taktyczny aparat rozpoznawczy, mający zastąpić w armii radzieckiej wykorzystywane do tego czasu bezzałogowe, rozpoznawcze Ławoczkiny Ła-17R (przerobione latające cele Ła-17). W 1970 roku aparat przetestowano w locie, a od 1976 roku znalazł się na wyposażeniu pododdziałów rozpoznania.



Konstrukcja |


Rejs jest dolnopłatem w układzie kaczki, ze skrzydłami o skosie 58°. Powierzchnie sterowe stanowią sterolotki i ster kierunku wychylane hydraulicznie. Z przodu kadłuba umieszczony jest nieruchomy destabilizator. Cały przód kadłuba może być odłączany od reszty aparatu, w przodzie umieszczona jest aparatura rozpoznawcza: panoramiczny aparat fotograficzny PA-1, kamera telewizyjna Czybis-B oraz aparatura rozpoznania skażenia radiologicznego Sigma. W środkowej części kadłuba umieszczone są systemy kierowania lotem: dopplerowski miernik prędkości i kąta znoszenia DISS-7, radiowysokościomierz małych wysokości A-032 oraz automatyczny system sterowania ABSU-143. Przed usterzeniem pionowym umieszczony jest rakietowy silnik hamujący na stały materiał pędny. Tu-143 wchodzi w skład kompleksu WR-3 Rejs składającego się z wyrzutni SPU-143 umieszczonej na samochodzie ciężarowym BAZ-135 i pojazdu transportowego TZM-143 przewożącego pociski i stanowisko kontroli przedstartowej. Start Tu-143 następuje z wyrzutni z użyciem przyspieszacza startowego, lot wykonywany jest po wcześniej zaprogramowanej trasie. Po wykonaniu zadania aparat wykonuje manewr zwany górką, wyłącza się silnik marszowy, Tu-143 wznosi się, a na szczycie toru lotu wyrzucany jest spadochron, na którym aparat opada. Rejs ląduje na trzech płozach, tuż przed lądowaniem z kadłuba wysuwają się dwa teleskopowe czujniki, których zadaniem jest uruchomienie silnika hamującego na wysokości 1,8 m nad ziemią.



Służba |




Wyrzutnia SPU-143


Tu-143 wszedł w uzbrojenie armii Związku Radzieckiego, Czechosłowacji, Rumunii, Iraku i Syrii, według niektórych źródeł służył również w Bułgarii. Prawdopodobnie został użyty bojowo w dolinie Bekaa przez Syryjczyków podczas konfliktu z Izraelem w 1982 roku. Wyprodukowano ponad 1000 aparatów.



Bibliografia |



  • WR-3 Rejs. „Nowa Technika Wojskowa”. 10, s. 61-62, 1997. ISSN 1230-1655. 




Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空