Tu-141




































































































Tu-141


Tu 141 na wyrzutni
Tu 141 na wyrzutni
Dane podstawowe
Państwo

 ZSRR
Producent

Charkowski Zakład Lotniczy
Konstruktor
Tupolew
Typ
UAV
Konstrukcja
metalowa
Załoga
0
Historia
Data oblotu
1974
Wycofanie ze służby
1989
Egzemplarze
152
Dane techniczne
Napęd
silnik turboodrzutowy Tumański KR-17A

Ciąg
19,6 kN
Wymiary
Rozpiętość
3,88 m
Długość
14,33 m
Wysokość
2,44 m
Powierzchnia nośna
10 m²
Masa
Użyteczna
5370 kg
Osiągi

Prędkość maks.
1100 km/h

Prędkość przelotowa
1000 km/h

Pułap
6000 m
Zasięg
1000 km
Dane operacyjne
Wyposażenie dodatkowe
aparatura rozpoznawcza
Użytkownicy
ZSRR

Tu-141 (oznaczany też jako M-141, ros. nazwa Стриж, Striż, tzn. „jerzyk”) – bezzałogowy samolot rozpoznawczy (UAV) opracowywany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa w ZSRR od lat 60. XX wieku, rozwinięcie starszej konstrukcji Tu-123.


Długość 14,33 m, rozpiętość skrzydeł 3,88 m, masa całkowita 5370 kg, wyposażony w silnik turboodrzutowy Tumański KR-17A o ciągu 19,6 kN.


Prędkość 1000 km/h, zasięg 1000 km, pułap 6000 m. Wyposażony był w aparaturę rozpoznawczą (aparaty fotograficzne, radary, kamery, aparaty na podczerwień itp.).


Oblatany pod koniec 1974, do służby w armii ZSRR wszedł w 1979, wyprodukowano łącznie 152 egzemplarze, a zaprzestano ich produkcji i wycofano ze służby w latach 80. XX wieku. Jego pomniejszona wersja (blisko dwukrotnie krótsza i czterokrotnie lżejsza) nosiła oznaczenie Tu-143 Riejs (Рейс, tzn. „lot”) i oblatywana była także w latach 70.; zastąpiona została przez nieznacznie różniącą się od Tu-143 konstrukcję Tu-243 Riejs-D (Рейс-Д), a potem przez Tu-300 Korszun (Коршун, tzn. „kania”).



Linki zewnętrzne |


  • Tu-141 na Chodyńskim Polu w Moskwie




Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空