Tu-124
| ||
Tupolew Tu-124 w malowaniu linii lotniczych Aerofłot | ||
Dane podstawowe | ||
Państwo | ZSRR | |
Producent | Charkowski Zakład Lotniczy | |
Konstruktor | Andriej Tupolew | |
Typ | samolot pasażerski | |
Konstrukcja | metalowa | |
Załoga | 3 | |
Historia | ||
Data oblotu | 29 marca 1960 | |
Lata produkcji | 1962- ? | |
Wycofanie ze służby | 1980 (Służba cywilna) 1991 (Służba wojskowa) | |
Egzemplarze | 164 | |
Dane techniczne | ||
Napęd | 2 x silniki turbowentylatorowe Sołowiew D-20P | |
Ciąg | 2 x 52,9 kN | |
Wymiary | ||
Rozpiętość | 25,55 m | |
Długość | 30,58 m | |
Wysokość | 8,08 m | |
Powierzchnia nośna | 119 m² | |
Masa | ||
Własna | 22 500 kg | |
Startowa | 38 000 kg | |
Osiągi | ||
Prędkość maks. | 915 km/h | |
Pułap | 11 600 m | |
Zasięg | 2 100 km | |
Dane operacyjne | ||
Liczba miejsc | ||
56 | ||
Użytkownicy | ||
Tu-124 (ros.) Ту-124 – radziecki dwusilnikowy samolot pasażerski, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa. Zaprojektowany w oparciu o wcześniejszy model samolotu Tu-104. W znacznym stopniu pomniejszona o ok. 1/4 jego wersja.
W wersji podstawowej miał 56 miejsc pasażerskich. Produkowano również inne wersje, które były wyposażane z przeznaczeniem dla VIP-ów i dla wojska.
Wykorzystywany w barwach sowieckiego Aerofłotu, czechosłowackich ČSA, wschodnioniemieckiego Interflugu i irackich Iraqi Airways. W wersjach specjalnych (wojskowych) używany, oprócz ZSRR, w Czechosłowacji, NRD, Iraku, Chinach i Indiach.
Łącznie wybudowano 165 samolotów tego typu. Zastąpiony został przez model Tu-134.
Spis treści
1 Wersje
2 Użytkownicy cywilni
3 Użytkownicy wojskowi
4 Najważniejsze wypadki i katastrofy
5 Zobacz też
Wersje |
Tu-124/Tu-124V - wersja podstawowa, nie cieszyła się dużym zainteresowaniem przewoźników
Tu-124K/Tu-124K2 - wersja dla VIP-ów
Tu-124SH1/Tu-124SH2 - wersje dla wojska
Tu-134 - uważany za następcę Tu-124
Użytkownicy cywilni |
CSA Czech Airlines
Interflug
Iraqi Airways
Aerofłot
Użytkownicy wojskowi |
Chiny
Czechosłowacja
NRD
Indie
Irak
ZSRR
Najważniejsze wypadki i katastrofy |
8 marca 1965 - katastrofa lotu Aerofłot 448, samolot Tu-124 CCCP-45028 rozbił się podczas startu na lotnisku w Samarze. W wyniku katastrofy śmierć poniosło 25 osób.
18 sierpnia 1970 - samolot Tu-124V OK-TEB linii lotniczych CSA musiał awaryjnie lądować na lotnisku w Zurychu. Obyło się bez ofiar, jednak samolot został poważnie uszkodzony i nie wrócił do służby w CSA.
Zobacz też |
- Tu-104
- Tu-134
|