Kanał Rideau








































Kanał Rideau
Rideau Canal
Canal Rideau[a]


Obiekt z listy światowego dziedzictwa UNESCO

Ilustracja

Państwo

 Kanada
Typ
kulturowy

Spełniane kryterium
I, IV
Numer ref.

1222

Region[b]
Europa i Ameryka Północna
Historia wpisania na listę
Wpisanie na listę
2007
na 31. sesji


Położenie na mapie Ontario


Mapa lokalizacyjna Ontario

Rideau Canal

Rideau Canal






Położenie na mapie Kanady


Mapa lokalizacyjna Kanady

Rideau Canal

Rideau Canal





Ziemia45°25′33″N 75°41′50″W/45,425833 -75,697222



  1. Oficjalna nazwa wpisana na listę UNESCO


  2. Oficjalny podział dokonany przez UNESCO



Kanał Rideau (ang. Rideau Canal, fr. Canal Rideau) – kanał wodny łączący stolicę Kanady – Ottawę, położoną nad rzeką Ottawa, z miastem Kingston nad jeziorem Ontario. Kanał został zbudowany przez Anglików w latach 1826-1832 na wypadek wojny ze Stanami Zjednoczonymi.


Budowę kanału nadzorował pułkownik angielskiego korpusu inżynieryjnego John By. Budowę poszczególnych odcinków prowadzili w większości na zlecenie armii prywatni przedsiębiorcy, tacy jak John Redpath, Thomas McKay i in. Wśród tysięcy robotników przeważali francuskojęzyczni Kanadyjczycy i emigranci z Irlandii.


Kanał (a właściwie: Droga Wodna) Rideau ma długość 202 km. Ogromną większość z tej długości stanowią zaadaptowane dla żeglugi odcinki rzek Rideau i Cataraqui oraz położone na trasie jeziora, takie jak np. Wielkie Jezioro Rideau. Jedynie ok. 19 km drogi stanowią kanały wykopane ręką człowieka. Na drodze tej znajduje się 47 śluz zgrupowanych w 22 zespoły. Większość ze śluz posiada dotychczas urządzenia manewrowe napędzane siłą mięśni ludzkich.


W normalnych warunkach kanał obsługuje jednostki o długości do 27,4 m (90 stóp), szerokości do 7,9 m (26 stóp) i wysokości do 6,7 m (22 stopy). W szczególnych przypadkach może jednak przyjąć jednostki o wymiarach maksymalnych odpowiednio: długość 33,5 m (110 stóp) i szerokość 9,1 m (30 stóp). Decydują o tym w głównej mierze wymiary komór śluz oraz wysokości przerzuconych nad kanałem mostów.


Kanał nigdy nie spełnił swego militarnego przeznaczenia, lecz pozostaje w użytku aż po dzień dzisiejszy, z niemal nietkniętymi strukturami pierwotnymi[1]. Obecnie nie jest on już używany do transportu towarów. Stanowi jedynie wodny szlak o wielkim znaczeniu rekreacyjnym, pokonywany rocznie przez tysiące jednostek turystycznych, a także cenny zabytek techniki. Wzdłuż większej części trasy kanału biegnie znakowany pieszy szlak turystyczny a także specjalnie przygotowana trasa rowerowa. Jest to najstarszy pozostający w użytkowaniu kanał w Ameryce Północnej, a w 2007 roku został zarejestrowany na liście światowego dziedzictwa UNESCO[2].



Bibliografia |


  • Barański Mirosław J.: Śluzy Kanału Rideau w Ottawie, w: „Na Szlaku. Magazyn turystyczno-krajoznawczy” R. XXVIII, nr e-98 (294), grudzień 2014., wyd. Oddział Wrocławski PTTK, s. 23-25 [1].


Przypisy |




  1. Rideau Canal, UNESCO World Heritage, UNESCO.org. Data dostępu 14 stycznia 2008.


  2. UNESCO names World Heritage sites, BBC News, 28 czerwca 2007. Data dostępu 14 stycznia 2008.





Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空