Garuda Indonesia





































































Garuda Indonesia


Ilustracja






IATA
GA

ICAO
GIA

Znak
INDONESIA

Historia
Data założenia
26 stycznia 1949 (jako Garuda Indonesian Airways)
Lokalizacja
Państwo

 Indonezja
Baza

Port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta

Węzeł



  • Port lotniczy Dżakarta

  • Port lotniczy Denpasar

  • Port lotniczy Makasar



  • Port lotniczy Medan


  • Węzeł rezerwowy



    • Port lotniczy Surabaja

    • Port lotniczy SAMS



    Kooperacja

    Program lojalnościowy
    Garuda Frequent Flyer

    Sojusz

    SkyTeam (2012)
    Flota
    Liczba samolotów
    84 (+ 54 zamówionych)
    Liczba tras
    50 (31 krajowe,19 międzynarodowych)
    Przedsiębiorstwo
    Siedziba

    Tangerang, Banten, Indonezja
    Członkowie zarządu
    Emirsyah Satar (CEO), Agus Priyanto, Hadinoto Soedigno
    Udziałowcy
    rząd Indonezji
    Slogan

    Fly Ever Higher

    Strona internetowa

    Garuda Indonesia – narodowe linie lotnicze Indonezji (kod linii IATA: GA) obsługujące stałe połączenia pasażerskie i cargo pomiędzy macierzystym portem lotniczym Dżakarta-Soekarno-Hatta a lotniskami w Azji, Europie i Australii. Większość udziałów linii jest w posiadaniu rządu Indonezji.


    Garuda Indonesia otrzymała cztery gwiazdy w rankingu Skytraxu, była kandydatem do pięciogwiazdkowego odznaczenia w roku 2013, który finalnie otrzymała 11 listopada 2014 roku. Ponadto, linia należy do sojuszu SkyTeam.


    Nazwa linii pochodzi od Garudy – mitycznego bóstwa w hinduizmie i buddyzmie tybetańskim, przedstawianego jako złoty lub czerwony orzeł o ciele człowieka, będący wierzchowcem boga Wisznu. Symbol widnieje również w godle Indonezji.




    Spis treści






    • 1 Historia


      • 1.1 Powstanie


      • 1.2 Lata 60: Rozwój i ekspansja


      • 1.3 Lata 70. i 80: Nowe samoloty


      • 1.4 Lata 90: Trudny czas


      • 1.5 2000–2009: Utracona reputacja i zakaz lotów do Europy


      • 1.6 2009 do teraz: Odrodzenie




    • 2 Flota


    • 3 Porty docelowe


    • 4 Przypisy





    Historia |



    Powstanie |


    Początki Garuda Indonesia sięgają późnych lat 40. XX wieku, kiedy podczas rewolucji w Indonezji przeciwko zwierzchnictwu Holandii, linie obsługiwały specjalne loty Douglasem DC-3. Jako oficjalną datę powstania linii pod nazwą Garuda Indonesian Airways, uznaje się 26 stycznia 1949 roku. Pierwszą maszyną był DC-3 znany jako Seulawah („Złota Góra”), zakupiony za 120 000 dolarów malajskich przez lokalnych przedsiębiorców indonezyjskiego regionu Aceh. Podczas rewolucji linie wspierały interesy państwa, zapewniając transport przywódcom w czasie misji dyplomatycznych.


    Rząd Mjanmy przyszedł z pomocą dla rozwijających się linii. Narodowy przewoźnik Mjanmy - Myanmar Airways International, wynajmował DC-3 do własnych lotów. W czerwcu 1956 roku linie Garuda wykonały pierwszy lot z pielgrzymami do Mekki z czterdziestoma pasażerami na pokładzie samolotu Convair 340.



    Lata 60: Rozwój i ekspansja |


    W lata 60. Garuda Indonesia wkroczyła z flotą 8 Convair 240, 8 Convair 340 i 8 Convair 440. W 1961 i pod koniec 1965 dołączyły 3 Convair 990 Coronado i 3 Lockheed L-188 Electra. W tym samym czasie utworzono trasę do Hongkongu, na międzynarodowe lotnisko Kai Tak. 28 sierpnia 1963 linie, dotychczas skupione na lotach krajowych i regionalnych, otworzyły połączenia do Europy - do Amsterdamu i Frankfurtu. W 1965 dodano Rzym i Paryż przez Bombaj i Kair, z użyciem ekskluzywnego samolotu Convair 990 Coronado. Tego samego roku rozpoczęto loty do chińskiego Kanton trasą przez kambodżańska stolicę Phnom Penh.


    W 1965 roku dla Garuda Indonesia nastała era odrzutowa wraz z nabyciem Douglasa DC-8, który został włączony do służby na trasie do amsterdamskiego lotniska Schiphol przez Kolombo, Bombaj, Rzym i Pragę.



    Lata 70. i 80: Nowe samoloty |


    W latach 70. do floty Garuda Indonesia dołączyły maszyny McDonnell Douglas DC-9 i Fokker F28. W jednym momencie linie posiadały 42 Fokkery, stając się tym samym największym operatorem maszyn tego typu. W 1976 przewoźnik wprowadził Douglasa DC-10, w 1980 Boeinga 747-200, a w 1982 roku Airbusa A300-B4. Do roku 1984 Garuda Indonesia użytkowały 6 DC-10, 24 DC-9, 36 F-28 i 6 B747-200.



    Lata 90: Trudny czas |


    W 1991 roku Garuda Indonesia zakupiły 13 maszyn McDonnell Douglas MD-11, W 1994 weszły w posiadanie trzech Boeingów 747-400 (dwa prosto od producenta, a jeden od brazylijskich linii Varig) i Airbusa A330-300. W tym czasie linie odnotowały dwie katastrofy lotnicze - na lotnisku w japońskim mieście Fukuoka podczas startu rozbił się DC-10, a zaledwie rok później w mieście Medan w wyniku największej katastrofy w historii Indonezji życie straciły 234 osoby. Również w 1997 roku, z powodu azjatyckiego kryzysu finansowego Garuda Indonesia zostały zmuszone do redukcji połączeń, co zbiegło się z wydarzeniami kolejnych lat, kiedy ruch turystyczny do krajów azjatyckich znacznie zmalał, przez takie wydarzenia jak: ataki na World Trade Center w 2001, zamachy bombowe na Bali w 2002 czy trzęsienie ziemi na Oceanie Indyjskim w 2004.



    2000–2009: Utracona reputacja i zakaz lotów do Europy |


    W 2001 roku Garuda Indonesia otworzyła filię, tanie linie lotnicze Citilink, do obsługi lotów krajowych z pomocą pięciu samolotów Fokker F28. W 2007 roku Unia Europejska wydała przewoźnikowi zakaz lotów nad Europą, jak również pozostałym indonezyjskim liniom lotniczym, w następstwie katastrofy Boeinga 737-400[1]. Przewodniczący Europejskiej Komisji Bezpieczeństwa Lotów Federico Grandini zapowiedział rozpatrzenie zakazu. W sierpniu 2007 minister transportu Indonezji ogłosił, że Unia Europejska powinna zdjąć zakaz lotów w okolicach października. Ostatecznie zakaz został odwołany w lipcu 2009, zarówno dla Garuda Indonesia jak i trzech innych linii lotniczych.



    2009 do teraz: Odrodzenie |


    Po skreśleniu linii z czarnej listy linii lotniczych Garuda Indonesia ogłosiły intensywny pięcioletni plan rozwoju zawierający m.in. zmianę logo, malowania samolotów, uniformów załogi, podwojenie liczby maszyn z 62 do 116, zwiększenie ilości międzynarodowych tras z 41 do 62.[2]


    W 2010 roku, podczas Air Show w Farnborough Garuda ogłosiła zamówienie sześciu dodatkowych samolotów A330-200.[3]



    Flota |


    Flota linii Garuda Indonesia - stan na 04.2015.[4]

























































    Model Ilość Zamówionych Liczba pasażerów

    Airbus A330-200
    9

    222

    Airbus A330-300
    13

    257

    Boeing 737-800NG
    81

    162

    Boeing 747-400
    2

    428

    Boeing 777-300ER
    9

    314

    CRJ 1000 NextGen
    18

    96

    ATR 72-600
    11

    70

    Razem:

    143




    Porty docelowe |


    Garuda Indonesia obsługują 31 tras krajowych i 19 międzynarodowych[5].




































































































































































































































    Państwo
    Miasto
    Port lotniczy

    Australia i Oceania

     Australia

    Melbourne

    Port lotniczy Melbourne

    Perth

    Port lotniczy Perth

    Sydney

    Port lotniczy Sydney

    Azja

     Arabia Saudyjska

    Dżudda

    Port lotniczy Dżudda

    Rijad

    Port lotniczy Rijad

    Dammam

    Port lotniczy Dammam

     Chiny

    Kanton

    Port lotniczy Guangzhou

    Pekin

    Port lotniczy Pekin

    Szanghaj

    Port lotniczy Szanghaj-Pudong

     Hongkong

    Hongkong

    Port lotniczy Hongkong

     Indonezja

    Banda Aceh

    Port lotniczy Banda Aceh

    Medan

    Port lotniczy Medan-Polonia

    Pekanbaru

    Port lotniczy Pekanbaru

    Batam

    Port lotniczy Batam-Hang Nadim

    Padang

    Port lotniczy Padang

    Palembang

    Port lotniczy Palembang

    Pangkal Pinang

    Port lotniczy Pangkal Pinang

    Bandar Lampung

    Port lotniczy Bandar Lampung-Radin Inten II

    Jambi

    Port lotniczy Jambi

    Dżakarta

    Port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta

    Yogyakarta

    Port lotniczy Yogyakarta-Adisucipto

    Surakarta

    Port lotniczy Surakarta-Adisumarmo

    Semarang

    Port lotniczy Semarang-Achmad Yani

    Surabaja

    Port lotniczy Surabaja-Juanda

    Malang

    Port lotniczy Malang

    Denpasar

    Port lotniczy Denpasar

    Mataram

    Port lotniczy Mataram-Selaparang

    Makasar

    Port lotniczy Makasar

    Manado

    Port lotniczy Sam Ratulangi

    Palangka Raya

    Port lotniczy Palangkaraya-Tjilik Riwut

    Pontianak

    Port lotniczy Pontianak-Supadio

    Banjarmasin

    Port lotniczy Banjarmasin

    Balikpapan

    Port lotniczy SAMS

    Kupang

    Port lotniczy Kupang-El Tari

    Kendari

    Port lotniczy Kupang-El Tari

    Biak

    Port lotniczy Biak-Frans Kaisiepo

    Jayapura

    Port lotniczy Jayapura-Sentani

    Timika

    Port lotniczy Timika

    Ambon

    Port lotniczy Ambon

    Ternate

    Port lotniczy Ternate-Babullah

    Palu

    Port lotniczy Palu-Mutiara

     Japonia

    Tokio

    Port lotniczy Narita

    Nagoja

    Port lotniczy Chūbu

    Osaka

    Port lotniczy Kansai

     Korea Południowa

    Seul

    Port lotniczy Seul-Inczon

     Malezja

    Kuala Lumpur

    Port lotniczy Kuala Lumpur

     Singapur

    Singapur

    Port lotniczy Singapur-Changi

     Tajlandia

    Bangkok

    Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi

     Zjednoczone Emiraty Arabskie

    Dubaj

    Port lotniczy Dubaj

    Europa

     Holandia

    Amsterdam

    Port lotniczy Amsterdam-Schiphol

     Wielka Brytania

    Londyn

    Port lotniczy Londyn-Heathrow (do 28 października 2018)[6]


    Przypisy |




    1. Indonesian carriers banned from EU|www.upi.com


    2. "Quantum Leap" planned for post-EU ban Garuda|www.eturbonews.com


    3. FARNBOROUGH: Garuda orders six A330s?www.flightglobal.com


    4. Fleet Revitalization - Garuda Indonesia, www.garuda-indonesia.com [dostęp 2019-02-09] .


    5. Destination Maps|www.garuda-indonesia.com


    6. UBM (UK) Ltd. 2018, Garuda Indonesia closes London Heathrow bookings from late-Oct 2018, „Routesonline” [dostęp 2018-08-22]  (ang.).





    Popular posts from this blog

    Арзамасский приборостроительный завод

    Zurdera

    Крыжановский, Сергей Ефимович