Garuda Indonesia
| ||||
| ||||
Historia | ||||
Data założenia | 26 stycznia 1949 (jako Garuda Indonesian Airways) | |||
Lokalizacja | ||||
Państwo | Indonezja | |||
Baza | Port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta | |||
Węzeł |
| |||
Węzeł rezerwowy |
| |||
Kooperacja | ||||
Program lojalnościowy | Garuda Frequent Flyer | |||
Sojusz | SkyTeam (2012) | |||
Flota | ||||
Liczba samolotów | 84 (+ 54 zamówionych) | |||
Liczba tras | 50 (31 krajowe,19 międzynarodowych) | |||
Przedsiębiorstwo | ||||
Siedziba | Tangerang, Banten, Indonezja | |||
Członkowie zarządu | Emirsyah Satar (CEO), Agus Priyanto, Hadinoto Soedigno | |||
Udziałowcy | rząd Indonezji | |||
Slogan | Fly Ever Higher | |||
Strona internetowa |
Garuda Indonesia – narodowe linie lotnicze Indonezji (kod linii IATA: GA) obsługujące stałe połączenia pasażerskie i cargo pomiędzy macierzystym portem lotniczym Dżakarta-Soekarno-Hatta a lotniskami w Azji, Europie i Australii. Większość udziałów linii jest w posiadaniu rządu Indonezji.
Garuda Indonesia otrzymała cztery gwiazdy w rankingu Skytraxu, była kandydatem do pięciogwiazdkowego odznaczenia w roku 2013, który finalnie otrzymała 11 listopada 2014 roku. Ponadto, linia należy do sojuszu SkyTeam.
Nazwa linii pochodzi od Garudy – mitycznego bóstwa w hinduizmie i buddyzmie tybetańskim, przedstawianego jako złoty lub czerwony orzeł o ciele człowieka, będący wierzchowcem boga Wisznu. Symbol widnieje również w godle Indonezji.
Spis treści
1 Historia
1.1 Powstanie
1.2 Lata 60: Rozwój i ekspansja
1.3 Lata 70. i 80: Nowe samoloty
1.4 Lata 90: Trudny czas
1.5 2000–2009: Utracona reputacja i zakaz lotów do Europy
1.6 2009 do teraz: Odrodzenie
2 Flota
3 Porty docelowe
4 Przypisy
Historia |
Powstanie |
Początki Garuda Indonesia sięgają późnych lat 40. XX wieku, kiedy podczas rewolucji w Indonezji przeciwko zwierzchnictwu Holandii, linie obsługiwały specjalne loty Douglasem DC-3. Jako oficjalną datę powstania linii pod nazwą Garuda Indonesian Airways, uznaje się 26 stycznia 1949 roku. Pierwszą maszyną był DC-3 znany jako Seulawah („Złota Góra”), zakupiony za 120 000 dolarów malajskich przez lokalnych przedsiębiorców indonezyjskiego regionu Aceh. Podczas rewolucji linie wspierały interesy państwa, zapewniając transport przywódcom w czasie misji dyplomatycznych.
Rząd Mjanmy przyszedł z pomocą dla rozwijających się linii. Narodowy przewoźnik Mjanmy - Myanmar Airways International, wynajmował DC-3 do własnych lotów. W czerwcu 1956 roku linie Garuda wykonały pierwszy lot z pielgrzymami do Mekki z czterdziestoma pasażerami na pokładzie samolotu Convair 340.
Lata 60: Rozwój i ekspansja |
W lata 60. Garuda Indonesia wkroczyła z flotą 8 Convair 240, 8 Convair 340 i 8 Convair 440. W 1961 i pod koniec 1965 dołączyły 3 Convair 990 Coronado i 3 Lockheed L-188 Electra. W tym samym czasie utworzono trasę do Hongkongu, na międzynarodowe lotnisko Kai Tak. 28 sierpnia 1963 linie, dotychczas skupione na lotach krajowych i regionalnych, otworzyły połączenia do Europy - do Amsterdamu i Frankfurtu. W 1965 dodano Rzym i Paryż przez Bombaj i Kair, z użyciem ekskluzywnego samolotu Convair 990 Coronado. Tego samego roku rozpoczęto loty do chińskiego Kanton trasą przez kambodżańska stolicę Phnom Penh.
W 1965 roku dla Garuda Indonesia nastała era odrzutowa wraz z nabyciem Douglasa DC-8, który został włączony do służby na trasie do amsterdamskiego lotniska Schiphol przez Kolombo, Bombaj, Rzym i Pragę.
Lata 70. i 80: Nowe samoloty |
W latach 70. do floty Garuda Indonesia dołączyły maszyny McDonnell Douglas DC-9 i Fokker F28. W jednym momencie linie posiadały 42 Fokkery, stając się tym samym największym operatorem maszyn tego typu. W 1976 przewoźnik wprowadził Douglasa DC-10, w 1980 Boeinga 747-200, a w 1982 roku Airbusa A300-B4. Do roku 1984 Garuda Indonesia użytkowały 6 DC-10, 24 DC-9, 36 F-28 i 6 B747-200.
Lata 90: Trudny czas |
W 1991 roku Garuda Indonesia zakupiły 13 maszyn McDonnell Douglas MD-11, W 1994 weszły w posiadanie trzech Boeingów 747-400 (dwa prosto od producenta, a jeden od brazylijskich linii Varig) i Airbusa A330-300. W tym czasie linie odnotowały dwie katastrofy lotnicze - na lotnisku w japońskim mieście Fukuoka podczas startu rozbił się DC-10, a zaledwie rok później w mieście Medan w wyniku największej katastrofy w historii Indonezji życie straciły 234 osoby. Również w 1997 roku, z powodu azjatyckiego kryzysu finansowego Garuda Indonesia zostały zmuszone do redukcji połączeń, co zbiegło się z wydarzeniami kolejnych lat, kiedy ruch turystyczny do krajów azjatyckich znacznie zmalał, przez takie wydarzenia jak: ataki na World Trade Center w 2001, zamachy bombowe na Bali w 2002 czy trzęsienie ziemi na Oceanie Indyjskim w 2004.
2000–2009: Utracona reputacja i zakaz lotów do Europy |
W 2001 roku Garuda Indonesia otworzyła filię, tanie linie lotnicze Citilink, do obsługi lotów krajowych z pomocą pięciu samolotów Fokker F28. W 2007 roku Unia Europejska wydała przewoźnikowi zakaz lotów nad Europą, jak również pozostałym indonezyjskim liniom lotniczym, w następstwie katastrofy Boeinga 737-400[1]. Przewodniczący Europejskiej Komisji Bezpieczeństwa Lotów Federico Grandini zapowiedział rozpatrzenie zakazu. W sierpniu 2007 minister transportu Indonezji ogłosił, że Unia Europejska powinna zdjąć zakaz lotów w okolicach października. Ostatecznie zakaz został odwołany w lipcu 2009, zarówno dla Garuda Indonesia jak i trzech innych linii lotniczych.
2009 do teraz: Odrodzenie |
Po skreśleniu linii z czarnej listy linii lotniczych Garuda Indonesia ogłosiły intensywny pięcioletni plan rozwoju zawierający m.in. zmianę logo, malowania samolotów, uniformów załogi, podwojenie liczby maszyn z 62 do 116, zwiększenie ilości międzynarodowych tras z 41 do 62.[2]
W 2010 roku, podczas Air Show w Farnborough Garuda ogłosiła zamówienie sześciu dodatkowych samolotów A330-200.[3]
Flota |
Flota linii Garuda Indonesia - stan na 04.2015.[4]
Model | Ilość | Zamówionych | Liczba pasażerów |
---|---|---|---|
Airbus A330-200 | 9 | 222 | |
Airbus A330-300 | 13 | 257 | |
Boeing 737-800NG | 81 | 162 | |
Boeing 747-400 | 2 | 428 | |
Boeing 777-300ER | 9 | 314 | |
CRJ 1000 NextGen | 18 | 96 | |
ATR 72-600 | 11 | 70 | |
Razem: | 143 |
Porty docelowe |
Garuda Indonesia obsługują 31 tras krajowych i 19 międzynarodowych[5].
Państwo | Miasto | Port lotniczy |
---|---|---|
Australia i Oceania | ||
Australia | Melbourne | Port lotniczy Melbourne |
Perth | Port lotniczy Perth | |
Sydney | Port lotniczy Sydney | |
Azja | ||
Arabia Saudyjska | Dżudda | Port lotniczy Dżudda |
Rijad | Port lotniczy Rijad | |
Dammam | Port lotniczy Dammam | |
Chiny | Kanton | Port lotniczy Guangzhou |
Pekin | Port lotniczy Pekin | |
Szanghaj | Port lotniczy Szanghaj-Pudong | |
Hongkong | Hongkong | Port lotniczy Hongkong |
Indonezja | Banda Aceh | Port lotniczy Banda Aceh |
Medan | Port lotniczy Medan-Polonia | |
Pekanbaru | Port lotniczy Pekanbaru | |
Batam | Port lotniczy Batam-Hang Nadim | |
Padang | Port lotniczy Padang | |
Palembang | Port lotniczy Palembang | |
Pangkal Pinang | Port lotniczy Pangkal Pinang | |
Bandar Lampung | Port lotniczy Bandar Lampung-Radin Inten II | |
Jambi | Port lotniczy Jambi | |
Dżakarta | Port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta | |
Yogyakarta | Port lotniczy Yogyakarta-Adisucipto | |
Surakarta | Port lotniczy Surakarta-Adisumarmo | |
Semarang | Port lotniczy Semarang-Achmad Yani | |
Surabaja | Port lotniczy Surabaja-Juanda | |
Malang | Port lotniczy Malang | |
Denpasar | Port lotniczy Denpasar | |
Mataram | Port lotniczy Mataram-Selaparang | |
Makasar | Port lotniczy Makasar | |
Manado | Port lotniczy Sam Ratulangi | |
Palangka Raya | Port lotniczy Palangkaraya-Tjilik Riwut | |
Pontianak | Port lotniczy Pontianak-Supadio | |
Banjarmasin | Port lotniczy Banjarmasin | |
Balikpapan | Port lotniczy SAMS | |
Kupang | Port lotniczy Kupang-El Tari | |
Kendari | Port lotniczy Kupang-El Tari | |
Biak | Port lotniczy Biak-Frans Kaisiepo | |
Jayapura | Port lotniczy Jayapura-Sentani | |
Timika | Port lotniczy Timika | |
Ambon | Port lotniczy Ambon | |
Ternate | Port lotniczy Ternate-Babullah | |
Palu | Port lotniczy Palu-Mutiara | |
Japonia | Tokio | Port lotniczy Narita |
Nagoja | Port lotniczy Chūbu | |
Osaka | Port lotniczy Kansai | |
Korea Południowa | Seul | Port lotniczy Seul-Inczon |
Malezja | Kuala Lumpur | Port lotniczy Kuala Lumpur |
Singapur | Singapur | Port lotniczy Singapur-Changi |
Tajlandia | Bangkok | Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi |
Zjednoczone Emiraty Arabskie | Dubaj | Port lotniczy Dubaj |
Europa | ||
Holandia | Amsterdam | Port lotniczy Amsterdam-Schiphol |
Wielka Brytania | Londyn | Port lotniczy Londyn-Heathrow (do 28 października 2018)[6] |
Przypisy |
↑ Indonesian carriers banned from EU|www.upi.com
↑ "Quantum Leap" planned for post-EU ban Garuda|www.eturbonews.com
↑ FARNBOROUGH: Garuda orders six A330s?www.flightglobal.com
↑ Fleet Revitalization - Garuda Indonesia, www.garuda-indonesia.com [dostęp 2019-02-09] .
↑ Destination Maps|www.garuda-indonesia.com
↑ UBM (UK) Ltd. 2018, Garuda Indonesia closes London Heathrow bookings from late-Oct 2018, „Routesonline” [dostęp 2018-08-22] (ang.).
|