Garuda Indonesia

Multi tool use
| ||||
![]() | ||||
| ||||
Historia | ||||
Data założenia |
26 stycznia 1949 (jako Garuda Indonesian Airways) |
|||
Lokalizacja | ||||
Państwo |
![]() |
|||
Baza |
Port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta |
|||
Węzeł |
|
|||
Węzeł rezerwowy |
|
|||
Kooperacja | ||||
Program lojalnościowy |
Garuda Frequent Flyer |
|||
Sojusz |
SkyTeam (2012) |
|||
Flota | ||||
Liczba samolotów |
84 (+ 54 zamówionych) |
|||
Liczba tras |
50 (31 krajowe,19 międzynarodowych) |
|||
Przedsiębiorstwo | ||||
Siedziba |
Tangerang, Banten, Indonezja |
|||
Członkowie zarządu |
Emirsyah Satar (CEO), Agus Priyanto, Hadinoto Soedigno |
|||
Udziałowcy |
rząd Indonezji |
|||
Slogan |
Fly Ever Higher |
|||
Strona internetowa |
Garuda Indonesia – narodowe linie lotnicze Indonezji (kod linii IATA: GA) obsługujące stałe połączenia pasażerskie i cargo pomiędzy macierzystym portem lotniczym Dżakarta-Soekarno-Hatta a lotniskami w Azji, Europie i Australii. Większość udziałów linii jest w posiadaniu rządu Indonezji.
Garuda Indonesia otrzymała cztery gwiazdy w rankingu Skytraxu, była kandydatem do pięciogwiazdkowego odznaczenia w roku 2013, który finalnie otrzymała 11 listopada 2014 roku. Ponadto, linia należy do sojuszu SkyTeam.
Nazwa linii pochodzi od Garudy – mitycznego bóstwa w hinduizmie i buddyzmie tybetańskim, przedstawianego jako złoty lub czerwony orzeł o ciele człowieka, będący wierzchowcem boga Wisznu. Symbol widnieje również w godle Indonezji.
Spis treści
1 Historia
1.1 Powstanie
1.2 Lata 60: Rozwój i ekspansja
1.3 Lata 70. i 80: Nowe samoloty
1.4 Lata 90: Trudny czas
1.5 2000–2009: Utracona reputacja i zakaz lotów do Europy
1.6 2009 do teraz: Odrodzenie
2 Flota
3 Porty docelowe
4 Przypisy
Historia |
Powstanie |
Początki Garuda Indonesia sięgają późnych lat 40. XX wieku, kiedy podczas rewolucji w Indonezji przeciwko zwierzchnictwu Holandii, linie obsługiwały specjalne loty Douglasem DC-3. Jako oficjalną datę powstania linii pod nazwą Garuda Indonesian Airways, uznaje się 26 stycznia 1949 roku. Pierwszą maszyną był DC-3 znany jako Seulawah („Złota Góra”), zakupiony za 120 000 dolarów malajskich przez lokalnych przedsiębiorców indonezyjskiego regionu Aceh. Podczas rewolucji linie wspierały interesy państwa, zapewniając transport przywódcom w czasie misji dyplomatycznych.
Rząd Mjanmy przyszedł z pomocą dla rozwijających się linii. Narodowy przewoźnik Mjanmy - Myanmar Airways International, wynajmował DC-3 do własnych lotów. W czerwcu 1956 roku linie Garuda wykonały pierwszy lot z pielgrzymami do Mekki z czterdziestoma pasażerami na pokładzie samolotu Convair 340.
Lata 60: Rozwój i ekspansja |
W lata 60. Garuda Indonesia wkroczyła z flotą 8 Convair 240, 8 Convair 340 i 8 Convair 440. W 1961 i pod koniec 1965 dołączyły 3 Convair 990 Coronado i 3 Lockheed L-188 Electra. W tym samym czasie utworzono trasę do Hongkongu, na międzynarodowe lotnisko Kai Tak. 28 sierpnia 1963 linie, dotychczas skupione na lotach krajowych i regionalnych, otworzyły połączenia do Europy - do Amsterdamu i Frankfurtu. W 1965 dodano Rzym i Paryż przez Bombaj i Kair, z użyciem ekskluzywnego samolotu Convair 990 Coronado. Tego samego roku rozpoczęto loty do chińskiego Kanton trasą przez kambodżańska stolicę Phnom Penh.
W 1965 roku dla Garuda Indonesia nastała era odrzutowa wraz z nabyciem Douglasa DC-8, który został włączony do służby na trasie do amsterdamskiego lotniska Schiphol przez Kolombo, Bombaj, Rzym i Pragę.
Lata 70. i 80: Nowe samoloty |
W latach 70. do floty Garuda Indonesia dołączyły maszyny McDonnell Douglas DC-9 i Fokker F28. W jednym momencie linie posiadały 42 Fokkery, stając się tym samym największym operatorem maszyn tego typu. W 1976 przewoźnik wprowadził Douglasa DC-10, w 1980 Boeinga 747-200, a w 1982 roku Airbusa A300-B4. Do roku 1984 Garuda Indonesia użytkowały 6 DC-10, 24 DC-9, 36 F-28 i 6 B747-200.
Lata 90: Trudny czas |
W 1991 roku Garuda Indonesia zakupiły 13 maszyn McDonnell Douglas MD-11, W 1994 weszły w posiadanie trzech Boeingów 747-400 (dwa prosto od producenta, a jeden od brazylijskich linii Varig) i Airbusa A330-300. W tym czasie linie odnotowały dwie katastrofy lotnicze - na lotnisku w japońskim mieście Fukuoka podczas startu rozbił się DC-10, a zaledwie rok później w mieście Medan w wyniku największej katastrofy w historii Indonezji życie straciły 234 osoby. Również w 1997 roku, z powodu azjatyckiego kryzysu finansowego Garuda Indonesia zostały zmuszone do redukcji połączeń, co zbiegło się z wydarzeniami kolejnych lat, kiedy ruch turystyczny do krajów azjatyckich znacznie zmalał, przez takie wydarzenia jak: ataki na World Trade Center w 2001, zamachy bombowe na Bali w 2002 czy trzęsienie ziemi na Oceanie Indyjskim w 2004.
2000–2009: Utracona reputacja i zakaz lotów do Europy |
W 2001 roku Garuda Indonesia otworzyła filię, tanie linie lotnicze Citilink, do obsługi lotów krajowych z pomocą pięciu samolotów Fokker F28. W 2007 roku Unia Europejska wydała przewoźnikowi zakaz lotów nad Europą, jak również pozostałym indonezyjskim liniom lotniczym, w następstwie katastrofy Boeinga 737-400[1]. Przewodniczący Europejskiej Komisji Bezpieczeństwa Lotów Federico Grandini zapowiedział rozpatrzenie zakazu. W sierpniu 2007 minister transportu Indonezji ogłosił, że Unia Europejska powinna zdjąć zakaz lotów w okolicach października. Ostatecznie zakaz został odwołany w lipcu 2009, zarówno dla Garuda Indonesia jak i trzech innych linii lotniczych.
2009 do teraz: Odrodzenie |
Po skreśleniu linii z czarnej listy linii lotniczych Garuda Indonesia ogłosiły intensywny pięcioletni plan rozwoju zawierający m.in. zmianę logo, malowania samolotów, uniformów załogi, podwojenie liczby maszyn z 62 do 116, zwiększenie ilości międzynarodowych tras z 41 do 62.[2]
W 2010 roku, podczas Air Show w Farnborough Garuda ogłosiła zamówienie sześciu dodatkowych samolotów A330-200.[3]
Flota |
Flota linii Garuda Indonesia - stan na 04.2015.[4]
Model | Ilość | Zamówionych | Liczba pasażerów |
---|---|---|---|
Airbus A330-200 |
9 |
222 |
|
Airbus A330-300 |
13 |
257 |
|
Boeing 737-800NG |
81 |
162 |
|
Boeing 747-400 |
2 |
428 |
|
Boeing 777-300ER |
9 |
314 |
|
CRJ 1000 NextGen |
18 |
96 |
|
ATR 72-600 |
11 |
70 |
|
Razem: |
143 |
Porty docelowe |
Garuda Indonesia obsługują 31 tras krajowych i 19 międzynarodowych[5].
Państwo |
Miasto |
Port lotniczy |
---|---|---|
Australia i Oceania | ||
![]() |
Melbourne |
Port lotniczy Melbourne |
Perth |
Port lotniczy Perth |
|
Sydney |
Port lotniczy Sydney |
|
Azja | ||
![]() |
Dżudda |
Port lotniczy Dżudda |
Rijad |
Port lotniczy Rijad |
|
Dammam |
Port lotniczy Dammam |
|
![]() |
Kanton |
Port lotniczy Guangzhou |
Pekin |
Port lotniczy Pekin |
|
Szanghaj |
Port lotniczy Szanghaj-Pudong |
|
![]() |
Hongkong |
Port lotniczy Hongkong |
![]() |
Banda Aceh |
Port lotniczy Banda Aceh |
Medan |
Port lotniczy Medan-Polonia |
|
Pekanbaru |
Port lotniczy Pekanbaru |
|
Batam |
Port lotniczy Batam-Hang Nadim |
|
Padang |
Port lotniczy Padang |
|
Palembang |
Port lotniczy Palembang |
|
Pangkal Pinang |
Port lotniczy Pangkal Pinang |
|
Bandar Lampung |
Port lotniczy Bandar Lampung-Radin Inten II |
|
Jambi |
Port lotniczy Jambi |
|
Dżakarta |
Port lotniczy Dżakarta-Soekarno-Hatta |
|
Yogyakarta |
Port lotniczy Yogyakarta-Adisucipto |
|
Surakarta |
Port lotniczy Surakarta-Adisumarmo |
|
Semarang |
Port lotniczy Semarang-Achmad Yani |
|
Surabaja |
Port lotniczy Surabaja-Juanda |
|
Malang |
Port lotniczy Malang |
|
Denpasar |
Port lotniczy Denpasar |
|
Mataram |
Port lotniczy Mataram-Selaparang |
|
Makasar |
Port lotniczy Makasar |
|
Manado |
Port lotniczy Sam Ratulangi |
|
Palangka Raya |
Port lotniczy Palangkaraya-Tjilik Riwut |
|
Pontianak |
Port lotniczy Pontianak-Supadio |
|
Banjarmasin |
Port lotniczy Banjarmasin |
|
Balikpapan |
Port lotniczy SAMS |
|
Kupang |
Port lotniczy Kupang-El Tari |
|
Kendari |
Port lotniczy Kupang-El Tari |
|
Biak |
Port lotniczy Biak-Frans Kaisiepo |
|
Jayapura |
Port lotniczy Jayapura-Sentani |
|
Timika |
Port lotniczy Timika |
|
Ambon |
Port lotniczy Ambon |
|
Ternate |
Port lotniczy Ternate-Babullah |
|
Palu |
Port lotniczy Palu-Mutiara |
|
![]() |
Tokio |
Port lotniczy Narita |
Nagoja |
Port lotniczy Chūbu |
|
Osaka |
Port lotniczy Kansai |
|
![]() |
Seul |
Port lotniczy Seul-Inczon |
![]() |
Kuala Lumpur |
Port lotniczy Kuala Lumpur |
![]() |
Singapur |
Port lotniczy Singapur-Changi |
![]() |
Bangkok |
Port lotniczy Bangkok-Suvarnabhumi |
![]() |
Dubaj |
Port lotniczy Dubaj |
Europa | ||
![]() |
Amsterdam |
Port lotniczy Amsterdam-Schiphol |
![]() |
Londyn |
Port lotniczy Londyn-Heathrow (do 28 października 2018)[6] |
Przypisy |
↑ Indonesian carriers banned from EU|www.upi.com
↑ "Quantum Leap" planned for post-EU ban Garuda|www.eturbonews.com
↑ FARNBOROUGH: Garuda orders six A330s?www.flightglobal.com
↑ Fleet Revitalization - Garuda Indonesia, www.garuda-indonesia.com [dostęp 2019-02-09] .
↑ Destination Maps|www.garuda-indonesia.com
↑ UBM (UK) Ltd. 2018, Garuda Indonesia closes London Heathrow bookings from late-Oct 2018, „Routesonline” [dostęp 2018-08-22] (ang.).
|
mXsY6pyGFNFu5xhwrLzqGSOBI6mnb48 F,YJ