České aerolinie

































































České aerolinie
Československé státní aerolinie


Ilustracja
Airbus A319 w barwach ČSA






IATA
OK

ICAO
CSA

Znak
CSA-LINES

Historia
Data założenia

6 października 1923 jako Československé státní aerolinie
Lokalizacja
Państwo

 Czechy
Baza

Port lotniczy Praga-Ruzyně

Węzeł

Port lotniczy Praga-Ruzyně
Główne porty lotnicze
Lotnisko im. Václava Havla w Pradze
Kooperacja

Program lojalnościowy
OK Plus

Sojusz

SkyTeam
Flota
Liczba samolotów
18
Liczba tras
50
Przedsiębiorstwo
Siedziba

Praga,  Czechy
Udziałowcy

Travel Service
Slogan
At home in the skies

Strona internetowa



Dawna siedziba główna firmy





Ił-62 czechosłowackich linii lotniczych podchodzący do lądowania na lotnisku Heathrow w 1977





Tu-154M linii CSA w porcie lotniczym Faro w 1996





Boeing 737-400 linii CSA po starcie z lotniska Heathrow w 2008





Airbus A320 linii CSA





ATR 42 linii CSA


České aerolinie a.s. (ČSA) (ang. Czech Airlines, IATA: OK, ICAO: CSA) – czeskie narodowe linie lotnicze z bazą na praskim lotnisku Ruzyně.


České aerolinie zostały założone 6 października 1923 przez rząd Czechosłowacji jako Československé státní aerolinie. Dwadzieścia trzy dni później samolot tych linii odbył pierwszy lot na trasie z Pragi do Bratysławy. W 1930 odbył się pierwszy lot międzynarodowy z Pragi do Zagrzebia.
W 1938 roku linie zawiesiły działalność na okres trwania okupacji tego kraju przez Niemcy, działalność wznowiły w roku 1945 w oparciu o radzieckie samoloty[1].
Po przejęciu władzy w Czechosłowacji przez komunistów większość połączeń z Europą Zachodnią i Bliskim Wschodem została zlikwidowana. Flota została uzupełniona o sowieckie maszyny, w 1957 roku České aerolinie otrzymały pierwsze tupolewy Tu-104 z silnikiem turboodrzutowym. 3 lutego 1962 ruszył pierwszy lot transatlantycki do Hawany. Po rozpadzie Czechosłowacji linie lotnicze przyjęły swoją obecną nazwę w 1995 roku. W roku 2007 linia powołała taniego przewoźnika pod nazwą click4sky. 5 grudnia 2012 roku linia ogłosiła uruchomienie lotów z Pragi do Seulu, które wystartowały w 2013 roku i obsługiwane są samolotem Airbus A330-300.




Spis treści






  • 1 Problemy finansowe i prywatyzacja


  • 2 Porty docelowe


    • 2.1 Azja


    • 2.2 Europa




  • 3 Karlovy Vary (Port lotniczy Karlovy Vary)


  • 4 Flota


  • 5 Linki zewnętrzne


  • 6 Przypisy





Problemy finansowe i prywatyzacja |


W 2005 roku sytuacja finansowa Czech Airlines gwałtownie się pogorszyła. Linia lotnicza wygenerowała dalsze straty operacyjne pomimo dochodu w wysokości 2,1 mld CZK ze sprzedaży prawie wszystkich nieruchomości i 1,2 mld CZK ze sprzedaży samolotów. W latach 2005-2010 spółka Czech Airlines wygenerowała stratę operacyjną w wysokości 3,4 mld CZK; bez długoterminowych przychodów ze sprzedaży aktywów strata operacyjna byłaby dwukrotnie większa. Marża brutto nie pokryła nawet kosztów osobowych.


W 2013 roku linie częściowo sprywatyzowano sprzedając Korean Air 44 proc. udziałów w nich , a w 2015 roku Travel Service zakupił 34 proc. udziałów.


W 2016 roku linia lotnicza wróciła do zysków po wielu latach.


W 2017 roku Korean Air ogłosił sprzedaż swoich 44 proc. udziałów w spółce które kupiła czeska spółka Travel Service. Następnie Travel Service wykupił pakiet udziałów czeskiej spółki państwowej Prisko stając się właścicielem 97,74 proc. udziałów w Czech Airlines.



Porty docelowe |



Azja |




  • Korea Południowa
    • Seul



  •  Zjednoczone Emiraty Arabskie

    • Abu Zabi (Port lotniczy Abu Zabi)



  •  Izrael

    • Tel Awiw (Port lotniczy Tel Awiw-Ben Gurion)




Europa |




  •  Białoruś

    • Mińsk (Port lotniczy Mińsk)



  •  Belgia

    • Bruksela (Port lotniczy Bruksela)



  •  Bułgaria

    • Sofia (Port lotniczy Sofia)



  •  Chorwacja

    • Zagrzeb (Port lotniczy Zagrzeb)



  •  Cypr

    • Larnaka (Port lotniczy Larnaka)



  •  Czechy

    • Brno (Port lotniczy Brno-Tuřany)




Karlovy Vary (Port lotniczy Karlovy Vary) |





    • Ostrawa (Port lotniczy Ostrawa)


    • Praga (Port lotniczy Praga-Ruzyně) węzeł



  •  Dania

    • Kopenhaga (Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup)



  •  Estonia

    • Tallinn (Port lotniczy Tallinn)]



  •  Finlandia

    • Helsinki (Port lotniczy Helsinki-Vantaa)



  •  Francja


    • Bordeaux (Port lotniczy Bordeaux) (sezonowo)


    • Marsylia (Port lotniczy Marsylia)


    • Paryż (Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle)


    • Strasburg (Port lotniczy Strasburg)




  •  Grecja


    • Ateny (Port lotniczy Ateny)


    • Heraklion (sezonowo)




  •  Hiszpania


    • Barcelona (Port lotniczy Barcelona)


    • Madryt (Port lotniczy Madryt-Barajas)




  •  Holandia

    • Amsterdam (Port lotniczy Amsterdam-Schiphol)



  •  Litwa

    • Wilno (Port lotniczy Wilno-Porubanek)



  •  Łotwa

    • Ryga (Port lotniczy Ryga)



  •  Macedonia Północna

    • Skopje (Port lotniczy Aleksander Wielki)



  •  Niemcy


    • Berlin (Port lotniczy Berlin-Tegel)


    • Düsseldorf (Port lotniczy Düsseldorf)


    • Frankfurt nad Menem (Port lotniczy Frankfurt)


    • Hamburg (Port lotniczy Hamburg)


    • Lipsk (Port lotniczy Lipsk/Halle)


    • Monachium (Port lotniczy Monachium)


    • Stuttgart (Port lotniczy Stuttgart)




  •  Norwegia

    • Oslo (Port lotniczy Oslo-Gardermoen)



  •  Polska

    • Warszawa (Port lotniczy Warszawa-Okęcie)



  •  Rosja


    • Jekaterynburg (Port lotniczy Jekaterynburg)


    • Moskwa (Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo)


    • Samara (Port lotniczy Samara)


    • Sankt Petersburg (Port lotniczy Sankt Petersburg-Pułkowo)


    • Nowosybirsk (Port lotniczy Nowosybirsk-Siewiernyj)


    • Rostów nad Donem (Port lotniczy Rostów nad Donem)




  •  Rumunia

    • Bukareszt (Port lotniczy Bukareszt-Otopeni)



  •  Słowacja


    • Bratysława (Port lotniczy Bratysława)


    • Koszyce (Port lotniczy Koszyce)


    • Poprad (miasto) (Port lotniczy Poprad-Tatry)




  •  Słowenia

    • Lublana (Port lotniczy Lublana)



  •  Szwecja

    • Sztokholm (Port lotniczy Sztokholm-Arlanda)



  •  Ukraina


    • Kijów (Port lotniczy Kijów-Boryspol)


    • Odessa (Port lotniczy Odessa)


    • Lwów (Port lotniczy Lwów)


    • Charków (Port lotniczy Charków)


    • Donieck (Port lotniczy Donieck)




  •  Węgry

    • Budapeszt (Port lotniczy Budapeszt-Ferihegy)



  •  Włochy


    • Mediolan (Port lotniczy Mediolan-Malpensa)


    • Rzym (Port lotniczy Rzym-Fiumicino)


    • Wenecja (Port lotniczy Wenecja-Marco Polo)




  •  Wielka Brytania

    • Liverpool (Port lotniczy Liverpool-John Lennon




Flota |


Stan floty ČSA na dzień 12 marca 2018[2]:


















































Flota ČSA
Samolot (Model)
Liczba
Zamówione
Liczba Pasażerów
(First/Business/Economy)
Uwagi

Airbus A319-100
7

128 (0/14/114)


Airbus A330-300
1

276 (0/24/252)


ATR 42-500
3
0
46 (0/0/46)


ATR 72-500
5
0
66 (0/0/66)

Suma
16





Średni wiek maszyn to 11.6 lat.



Linki zewnętrzne |


  • Strona internetowa czeskich linii lotniczych


Przypisy |




  1. L. Könemann, A. Fecker The Complete Book Of Flight. Facts, Figures and The Story of Airports, Airlines and Aircraft, Parragon 2010, s. 177; ​ISBN 978-1-4454-0442-4


  2. CSA Fleet | Airfleets aviation, www.airfleets.net [dostęp 2018-03-12] .







Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空