České aerolinie
| ||||
Airbus A319 w barwach ČSA | ||||
| ||||
Historia | ||||
Data założenia | 6 października 1923 jako Československé státní aerolinie | |||
Lokalizacja | ||||
Państwo | Czechy | |||
Baza | Port lotniczy Praga-Ruzyně | |||
Węzeł | Port lotniczy Praga-Ruzyně | |||
Główne porty lotnicze | Lotnisko im. Václava Havla w Pradze | |||
Kooperacja | ||||
Program lojalnościowy | OK Plus | |||
Sojusz | SkyTeam | |||
Flota | ||||
Liczba samolotów | 18 | |||
Liczba tras | 50 | |||
Przedsiębiorstwo | ||||
Siedziba | Praga, Czechy | |||
Udziałowcy | Travel Service | |||
Slogan | At home in the skies | |||
Strona internetowa |
České aerolinie a.s. (ČSA) (ang. Czech Airlines, IATA: OK, ICAO: CSA) – czeskie narodowe linie lotnicze z bazą na praskim lotnisku Ruzyně.
České aerolinie zostały założone 6 października 1923 przez rząd Czechosłowacji jako Československé státní aerolinie. Dwadzieścia trzy dni później samolot tych linii odbył pierwszy lot na trasie z Pragi do Bratysławy. W 1930 odbył się pierwszy lot międzynarodowy z Pragi do Zagrzebia.
W 1938 roku linie zawiesiły działalność na okres trwania okupacji tego kraju przez Niemcy, działalność wznowiły w roku 1945 w oparciu o radzieckie samoloty[1].
Po przejęciu władzy w Czechosłowacji przez komunistów większość połączeń z Europą Zachodnią i Bliskim Wschodem została zlikwidowana. Flota została uzupełniona o sowieckie maszyny, w 1957 roku České aerolinie otrzymały pierwsze tupolewy Tu-104 z silnikiem turboodrzutowym. 3 lutego 1962 ruszył pierwszy lot transatlantycki do Hawany. Po rozpadzie Czechosłowacji linie lotnicze przyjęły swoją obecną nazwę w 1995 roku. W roku 2007 linia powołała taniego przewoźnika pod nazwą click4sky. 5 grudnia 2012 roku linia ogłosiła uruchomienie lotów z Pragi do Seulu, które wystartowały w 2013 roku i obsługiwane są samolotem Airbus A330-300.
Spis treści
1 Problemy finansowe i prywatyzacja
2 Porty docelowe
2.1 Azja
2.2 Europa
3 Karlovy Vary (Port lotniczy Karlovy Vary)
4 Flota
5 Linki zewnętrzne
6 Przypisy
Problemy finansowe i prywatyzacja |
W 2005 roku sytuacja finansowa Czech Airlines gwałtownie się pogorszyła. Linia lotnicza wygenerowała dalsze straty operacyjne pomimo dochodu w wysokości 2,1 mld CZK ze sprzedaży prawie wszystkich nieruchomości i 1,2 mld CZK ze sprzedaży samolotów. W latach 2005-2010 spółka Czech Airlines wygenerowała stratę operacyjną w wysokości 3,4 mld CZK; bez długoterminowych przychodów ze sprzedaży aktywów strata operacyjna byłaby dwukrotnie większa. Marża brutto nie pokryła nawet kosztów osobowych.
W 2013 roku linie częściowo sprywatyzowano sprzedając Korean Air 44 proc. udziałów w nich , a w 2015 roku Travel Service zakupił 34 proc. udziałów.
W 2016 roku linia lotnicza wróciła do zysków po wielu latach.
W 2017 roku Korean Air ogłosił sprzedaż swoich 44 proc. udziałów w spółce które kupiła czeska spółka Travel Service. Następnie Travel Service wykupił pakiet udziałów czeskiej spółki państwowej Prisko stając się właścicielem 97,74 proc. udziałów w Czech Airlines.
Porty docelowe |
Azja |
Korea Południowa
- Seul
Zjednoczone Emiraty Arabskie
Abu Zabi (Port lotniczy Abu Zabi)
Izrael
Tel Awiw (Port lotniczy Tel Awiw-Ben Gurion)
Europa |
Białoruś
Mińsk (Port lotniczy Mińsk)
Belgia
Bruksela (Port lotniczy Bruksela)
Bułgaria
Sofia (Port lotniczy Sofia)
Chorwacja
Zagrzeb (Port lotniczy Zagrzeb)
Cypr
Larnaka (Port lotniczy Larnaka)
Czechy
Brno (Port lotniczy Brno-Tuřany)
Karlovy Vary (Port lotniczy Karlovy Vary) |
Ostrawa (Port lotniczy Ostrawa)
Praga (Port lotniczy Praga-Ruzyně) węzeł
Dania
Kopenhaga (Port lotniczy Kopenhaga-Kastrup)
Estonia
Tallinn (Port lotniczy Tallinn)]
Finlandia
Helsinki (Port lotniczy Helsinki-Vantaa)
Francja
Bordeaux (Port lotniczy Bordeaux) (sezonowo)
Marsylia (Port lotniczy Marsylia)
Paryż (Port lotniczy Paryż-Roissy-Charles de Gaulle)
Strasburg (Port lotniczy Strasburg)
Grecja
Ateny (Port lotniczy Ateny)
Heraklion (sezonowo)
Hiszpania
Barcelona (Port lotniczy Barcelona)
Madryt (Port lotniczy Madryt-Barajas)
Holandia
Amsterdam (Port lotniczy Amsterdam-Schiphol)
Litwa
Wilno (Port lotniczy Wilno-Porubanek)
Łotwa
Ryga (Port lotniczy Ryga)
Macedonia Północna
Skopje (Port lotniczy Aleksander Wielki)
Niemcy
Berlin (Port lotniczy Berlin-Tegel)
Düsseldorf (Port lotniczy Düsseldorf)
Frankfurt nad Menem (Port lotniczy Frankfurt)
Hamburg (Port lotniczy Hamburg)
Lipsk (Port lotniczy Lipsk/Halle)
Monachium (Port lotniczy Monachium)
Stuttgart (Port lotniczy Stuttgart)
Norwegia
Oslo (Port lotniczy Oslo-Gardermoen)
Polska
Warszawa (Port lotniczy Warszawa-Okęcie)
Rosja
Jekaterynburg (Port lotniczy Jekaterynburg)
Moskwa (Port lotniczy Moskwa-Szeremietiewo)
Samara (Port lotniczy Samara)
Sankt Petersburg (Port lotniczy Sankt Petersburg-Pułkowo)
Nowosybirsk (Port lotniczy Nowosybirsk-Siewiernyj)
Rostów nad Donem (Port lotniczy Rostów nad Donem)
Rumunia
Bukareszt (Port lotniczy Bukareszt-Otopeni)
Słowacja
Bratysława (Port lotniczy Bratysława)
Koszyce (Port lotniczy Koszyce)
Poprad (miasto) (Port lotniczy Poprad-Tatry)
Słowenia
Lublana (Port lotniczy Lublana)
Szwecja
Sztokholm (Port lotniczy Sztokholm-Arlanda)
Ukraina
Kijów (Port lotniczy Kijów-Boryspol)
Odessa (Port lotniczy Odessa)
Lwów (Port lotniczy Lwów)
Charków (Port lotniczy Charków)
Donieck (Port lotniczy Donieck)
Węgry
Budapeszt (Port lotniczy Budapeszt-Ferihegy)
Włochy
Mediolan (Port lotniczy Mediolan-Malpensa)
Rzym (Port lotniczy Rzym-Fiumicino)
Wenecja (Port lotniczy Wenecja-Marco Polo)
Wielka Brytania
Liverpool (Port lotniczy Liverpool-John Lennon
Flota |
Stan floty ČSA na dzień 12 marca 2018[2]:
Samolot (Model) | Liczba | Zamówione | Liczba Pasażerów (First/Business/Economy) | Uwagi |
---|---|---|---|---|
Airbus A319-100 | 7 | 128 (0/14/114) | ||
Airbus A330-300 | 1 | 276 (0/24/252) | ||
ATR 42-500 | 3 | 0 | 46 (0/0/46) | |
ATR 72-500 | 5 | 0 | 66 (0/0/66) | |
Suma | 16 |
Średni wiek maszyn to 11.6 lat.
Linki zewnętrzne |
- Strona internetowa czeskich linii lotniczych
Przypisy |
↑ L. Könemann, A. Fecker The Complete Book Of Flight. Facts, Figures and The Story of Airports, Airlines and Aircraft, Parragon 2010, s. 177; ISBN 978-1-4454-0442-4
↑ CSA Fleet | Airfleets aviation, www.airfleets.net [dostęp 2018-03-12] .
|
|
|