Koninklijke Luchtvaart Maatschappij

















































Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V.


Ilustracja






IATA
KL

ICAO
KLM

Znak
KLM

Historia
Data założenia
7 października 1919
Lokalizacja
Państwo

 Holandia

Węzeł

Port lotniczy Amsterdam-Schiphol
Kooperacja

Sojusz

SkyTeam
Flota
Liczba samolotów
115
Liczba tras
138
Przedsiębiorstwo
Siedziba

Amstelveen, Holandia
Slogan
Journeys of Inspiration

Strona internetowa



KLM Fokker 70 na lotnisku w Bristolu




KLM Boeing 747




KLM Boeing 737-400 na lotnisku w Madrycie




Siedziba główna KLM


Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., KLM (Królewskie Towarzystwo Lotnicze) – holenderskie linie lotnicze, wchodzące w skład holdingu Air France-KLM. Współpracują z liniami lotniczymi Delta Airlines. Należą również do aliansu lotniczego SkyTeam. Głównym portem jest Amsterdam-Schiphol. Jest najstarszą linią lotniczą na świecie, założoną i latającą nieprzerwanie od roku 1919 i w chwili obecnej bardzo dobrze prosperującą. Zatrudnia około 33 000 pracowników, z czego około 28 000 w Holandii i około 5000 poza Holandią. Posiada flotę składającą się ze 170 samolotów będąc jednocześnie największą flotą kombi: 16 Boeingów 747-400 ER i cztery Boeingi 747 400 ERF. KLM posiada także udziały w takich liniach lotniczych jak KLM Cityhopper (100%), Transavia (100%), Martinair Holland (50%) i Kenya Airways (26%). Dla roku 2007/2008 przychody KLM wyniosły 8 miliardów euro.


Do Polski KLM wykonuje loty z Amsterdamu do Warszawy (2 razy dziennie KLM oraz 1 raz KLM Cityhopper) i Krakowa (3 razy dziennie KLM Cityhopper) oraz do Gdańska od 15 maja 2017 roku (2 razy dziennie w tygodniu i 3 razy dziennie w niedzielę KLM Cityhopper)[1].


W skład KLM wchodzą:



  • KLM Royal Dutch Airlines

  • KLM Cityhopper

  • KLM Cargo




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 1919–1940


    • 1.2 II wojna światowa


    • 1.3 Okres powojenny




  • 2 Flota


  • 3 Przypisy


  • 4 Linki zewnętrzne





Historia |



1919–1940 |


7 października 1919 roku powstało Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Kolonien N.V. Pierwszym prezydentem linii został Albert Plesman. Pierwszy lot linie KLM wykonały 17 maja 1920 roku. Samolot Airco de Havilland 16 ze znakami G-EALU przewiózł z Londynu do Amsterdamu dwóch dziennikarzy, gazety i list. W tym samym roku linie kupiły dwie maszyny Fokker F.2 i dwie DH.9B. Pasażerowie latający w otwartych kabinach wyposażani byli na drogę w skórzane płaszcze, rękawice, okulary, kamizelkę ratunkową, spadochron oraz butelkę gorącej wody. 9 maja 1921 roku w Amsterdamie KLM otworzyło pierwsze na świecie biuro poza lotniskiem, w którym można było nabyć bilety. W 1924 roku Fokker F.VII wykonało pierwszy lot do Holenderskich Indii Wschodnich. Pokonanie trasy liczącej 15 373 km zajęło maszynie 55 dni wliczając w to przymusowy postój w Bułgarii spowodowany awarią samolotu. Na uruchomienie regularnych lotów do Indii Wschodnich trzeba było poczekać do 1929 roku, kiedy to 12 września wystartowała pierwsza maszyna KLM, łącząca Amsterdam i Dżakartę. Lot trwał 12 dni i do czasów II wojny światowej było to najdłuższe regularne połączenie lotnicze na świecie. W 1927 roku KLM wykonało pierwszy na świecie międzynarodowy lot czarterowy. Amerykański pionier lotnictwa, Van Lear Black czarterował od linii lotniczej Fokkera F.VII (H-NADP) do wykonania przelotu z Holandii do Dżakarty i z powrotem. Lot trwał 27 dni. W 1931 roku linie wprowadziły do użycia pierwszy samolot towarowy. Dwa lata później, w październiku 1934 roku, jako pierwszy europejski przewoźnik, KLM wprowadził samolot Douglas DC-2. W grudniu 1934 roku KLM wykonało swój pierwszy lot transatlantycki, Fokker F-XVIII przeleciał z Amsterdamu do Curaçao. Rok później na pokłady samolotów linii trafiły pierwsze stewardesy. W 1936 roku wprowadzone zostały samoloty Douglas DC-3, a w 1938 roku dalekodystansowe Fokkery zastąpione zostały samolotami Lockheed L-14 Super Electra. KLM był również jedynym cywilnym użytkownikiem regularnie wykorzystującym samoloty Douglas DC-5.



II wojna światowa |


10 maja 1940 roku nazistowskie Niemcy zaatakowały Holandię. KLM zawiesił swoją działalność z macierzystej bazy w Amsterdamie, ale nie oznaczało to zaprzestania działalności. Z 43 maszyn jakimi dysponowały linie w momencie ataku, osiemnaście zostało zniszczonych na lotnisku a jedenaście przejętych przez wkraczających Niemców. Pozostała czternastka nadal realizowała połączenia lotnicze utrzymując połączenie między innymi z Wielkiej Brytanii do Portugalii. Holenderskie samoloty latały ze znakami rejestracyjnymi British Overseas Airways Corporation.



Okres powojenny |


31 maja 1946 roku, KLM jako pierwsza europejska linia lotnicza uruchomiła połączenie z Nowym Jorkiem. Samolot Douglas DC-4 pokonał transatlantycką trasę w czasie 25 godzin i 30 minut (wliczając w to międzylądowania). W latach 1947–1948 flota przewoźnika wzbogacona została o samoloty Lockheed Constellation, Convair CV-240 i Douglas DC-6. W grudniu 1953 roku umarł współzałożyciel i pierwszy dyrektor KLM, Albert Plesman. W 1956 roku KLM rozpoczęło regularne rejsy na trasie Amsterdam – Warszawa. W marcu 1960 roku, za sprawą wprowadzenia do użycia samolotów Douglas DC-8 w KLM rozpoczęła się era samolotów odrzutowych. W 1967 roku na europejskie połączenia wszedł kolejny odrzutowiec McDonnell Douglas DC-9. 15 lutego 1971 roku w Amsterdamie wylądował pierwszy Boeing 747 należący do KLM. W 1983 roku flota samolotów wzbogaciła się o pierwszy produkt europejskiego producenta maszyn pasażerskich, Airbusa – Airbus A310. KLM był pierwszym europejskim przewoźnikiem zamawiającym samoloty Boeing 747-400, pierwszy z nich trafił do odbiorcy w czerwcu 1989 roku. 7 października 1994 roku KLM uroczyście obchodziło siedemdziesiątą piątą rocznicę swojego istnienia. Jako jedyna linia lotnicza na świecie używała wszystkich typów samolotów Douglas, od DC-2 do DC-10. Obecnie jest lojalnym klientem Boeinga[2].



Flota |


Stan na 03.05.2018[3]






















































































































Model
Liczba
Zamówionych
Liczba pasażerów

Airbus A330-200
8

243

Airbus A330-300
5

292

Airbus A350-900

9
300

Boeing 737-700
18

129

Boeing 737-800
27

174

Boeing 737-900
5

189

Boeing 747-400
15

415

Boeing 747-400ERF
4


cargo

Boeing 747-400M
17

275

Boeing 777-200ER
15

318

Boeing 777-300ER
14
--
425

Boeing 787-8

6
250

Boeing 787-9
12
1
298





KLM Cityhopper

Embraer 175
1

88

Embraer 190
30

100

Fokker 70
16

80

Razem:

183

31



Przypisy |




  1. airport.gdansk.pl: Ruszyła trasa Gdańsk-Amsterdam linii KLM!, airport.gdansk.pl [dostęp 2019-02-03] .


  2. L. Könemann, A. Fecker: The Complete Book Of Flight. Facts, Figures and The Story of Airports, Airlines and Aircraft, Parragon 2010, s. 183. ​ISBN 978-1-4454-0442-4​.


  3. KLM Royal Dutch Airlines Fleet Details and History, www.planespotters.net [dostęp 2018-05-03]  (ang.).



Linki zewnętrzne |




  • Oficjalna strona KLM (ang.)


  • Stan, wiek floty KLM (ang.)


  • KLM na airliners.net (ang.)

  • Sylwetki samolotów floty KLM z podkładem muzycznym












Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空