Owca domowa



























































Owca domowa


Ovis aries[1]

Linnaeus, 1758


Owca domowa

Systematyka

Domena

eukarionty

Królestwo

zwierzęta

Typ

kręgowce

Gromada

ssaki
Podgromada

żyworodne
Infragromada

łożyskowce

Rząd

parzystokopytne

Rodzina

wołowate
Podrodzina

koziorożce

Rodzaj

owca

Gatunek

owca domowa

Owca domowa[2] (Ovis aries) – gatunek hodowlanego zwierzęcia domowego z rodziny wołowatych. Jej przodkiem były najprawdopodobniej różne podgatunki owcy dzikiej (Ovis ammon).




Spis treści






  • 1 Udomowienie


  • 2 Liczba owiec na świecie


  • 3 Liczba owiec w Polsce


  • 4 Genetyka


  • 5 Hodowla i wykorzystanie


  • 6 Nazewnictwo zootechniczne poszczególnych grup owiec


  • 7 Niektóre rasy


  • 8 Znaczenie kulturowe


  • 9 Przypisy


  • 10 Bibliografia


  • 11 Linki zewnętrzne





Udomowienie |


Jak pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez genetyków, owce były pierwszymi zwierzętami udomowionymi przez człowieka[3]. Ich domestykacja nastąpiła dwuetapowo. Najpierw udało się to osiągnąć człowiekowi około 11 tys. lat temu – potomkami tych zwierząt są dzisiejsze półdzikie, mocno włochate rasy wciąż hodowane na szkockich wyspach. Drugi raz dokonano tego między VIII a VI tysiącleciem p.n.e. w południowo-zachodniej Azji, na terenie dzisiejszego Iraku i Iranu, prawdopodobnie jeszcze przed rozpoczęciem osiadłego życia w epoce brązu.



Liczba owiec na świecie |


Ponad połowa światowej populacji owiec jest w krajach rozwijających się. Największe stada tych zwierząt utrzymywane są w Chinach, Indiach, Australii, Sudanie, a w Europie – w Wielkiej Brytanii, we Francji, Włoszech, w Hiszpanii i Grecji.




Tab. 1



Liczba owiec w Polsce |


Populacja owiec w czerwcu 2014 r. wyniosła 222,8 tys. sztuk i w porównaniu ze stanem w czerwcu ubiegłego roku zmniejszyła się o 10,7%, w tym liczebność maciorek owczych spadła o 1,5%[4]. W Polsce od 1990 r. odnotowano drastyczne zmniejszenie się liczby utrzymywanych owiec. Obecne pogłowie owiec stanowi zaledwie około 5% pogłowia z lat 80. Z tego powodu od kilku lat zgodnie z trendami światowymi i równolegle do działań na poziomie Unii Europejskiej wprowadzane są dodatkowe krajowe programy pomocowe mające na celu podtrzymanie i przywrócenie stanu pogłowia tych zwierząt. W rejonach, gdzie od wieków istniała tradycja hodowli owiec, pomoc finansowa udzielana jest także na poziomie regionalnym.



Genetyka |


Genom owcy został rozpoznany w 2014 r. przez międzynarodowy zespół badaczy, po ośmiu latach badań. Pozwoliło to ustalić, że linie ewolucyjne owiec i kóz rozdzieliły się zaledwie 4 miliony lat temu. W efekcie archeolodzy analizujący kości zwierzęce wydobywane na wielu stanowiskach mają trudności z rozróżnianiem szczątków owcy i kozy i w opisach określają je jako „koza-owca”[5].



Hodowla i wykorzystanie |




Wypas owiec na Hali Boraczej w Beskidzie Żywieckim


Początkowo z owiec uzyskiwano jedynie skóry, mięso i mleko, obecnie również wełnę. Początkowo zwierzę hodowane na terenach górskich i stepowych rozpowszechniło się obecnie w różnorodnych biotopach na całym świecie. Owce są bardziej rozpowszechnione w chłodniejszym klimacie niż kozy.



  • masa maciorek (samic): 20–90 kg (do 120 kg owce gisarskie)

  • masa baranów (samców, zwanych też trykami): 30–150 kg (do 190 kg owce gisarskie)

  • wysokość dorosłej owcy w kłębie do ok. 1 m

  • dojrzałość płciowa w wieku kilku miesięcy do jednego roku (zależy od rasy)

  • wykorzystywane gospodarczo zazwyczaj do 6 roku życia

  • średnia długość życia: 11-12 lat


Wymagania[6]:



  • Woda jest ważnym składnikiem pokarmowym w każdej diecie, dlatego istotne jest dostarczanie dużych ilości świeżej i czystej wody dla owiec. Śnieg może zastąpić wodę w miesiącach zimowych, ale owce będące 6 tygodni przed wykotem muszą mieć codzienny dostęp do świeżej wody.

  • Owce wymagają niewielkiego schronienia, ponieważ mają wełnę, która je izoluje. Mają tendencję do korzystania z naturalnych wiatrochronów takich jak drzewa, krzewy i wzgórza. Jeśli owce znajdują się w otwartym polu bez naturalnych wiatrochronów, wskazane jest skonstruowanie takiej ochrony. Proste parawany, takie jak duże okrągłe bale z siana czy słomy lub podajniki siana działają dobrze. Inną opcją jest instalacja na stałe parawanów, takich jak arkusze sklejki lub blachy zakotwiczone w gruncie.



Nazewnictwo zootechniczne poszczególnych grup owiec |




  • maciorka – dorosła samica owcy użytkowana rozpłodowo;


  • baran (tryk) – dorosły samiec użytkowany rozpłodowo;


  • jagnię – młoda owca;


  • skop – wykastrowany samiec owcy, przeznaczony na opas.



Niektóre rasy |








  • beriszony (berrichon du cher)


  • booroola (merynos booroola)

  • cakle

  • charolaise

  • chias

  • cygaj

  • czarnogłówka

  • dorper

  • dorset horn


  • fagasy (owca pomorska)

  • hawajska czarna owca

  • Île-de-France

  • karakuły

  • karnówka


  • kenty (romney marsh)


  • koriedele (corriedale)


  • lajny (leine)


  • linkolny (lincoln)

  • merynoprekos

  • merynosy

  • polska owca górska

  • rambouillety

  • southdown




  • suffolk


  • owca świniarka[7]


  • teksle (texel)

  • owca bretońska

  • owca wieloroga

  • owca teksańska

  • owca korsykańska

  • owca czerwona

  • owca fryzyjska

  • owca romanowska

  • owca kamieniecka

  • owce krosbredowe

  • owce merynosowe polskie pogrubione

  • owca olkuska

  • owca wielkopolska

  • owca uhruska

  • owca wrzosówka

  • owca żelaźnieńska

  • owca śruboroga

  • owca gisarska

  • owca kameruńska






Znaczenie kulturowe |


Od wieków owce były związane z wieloma kulturami, szczególnie w obszarze śródziemnomorskim i w Walii, gdzie były podstawowym zwierzęciem hodowlanym.


Owca ma też wiele znaczeń symbolicznych w starożytnej sztuce, tradycji i kulturze. W judaizmie występuje wiele odniesień do tego zwierzęcia, między innymi Baranek Paschalny. Chrześcijaństwo używa wielu ilustracji związanych z owcami. Między innymi: Dobry Pasterz jako jedno z określeń Chrystusa; biskupi pastorał (kształt i znaczenie łacińskie), lew spoczywający z owcą. W Grecji tradycyjnie spożywa się danie z Baranka Paschalnego na święto Wielkiejnocy. Owce mają również znaczenie w kulturze arabskiej. W Biblii pasterzami byli: Abraham, Jakub, Mojżesz i król Dawid.


Baran to jeden z dwunastu znaków zodiaku.


Owce w kulturze polskiej[8]:




Lud wielkopolski powszechnie wierzył, a niektóre z tych przesądów na mniejszych wsiach trwają do dziś, że na Gromniczną (2 lutego) nie wolno nikomu pokazywać owcy i należy chronić ją przed światłem. W związku z tym owczarze zamykali szczelnie owczarnie, zasłaniali przed światłem i ludźmi okna oraz zatykali wszelkie dziury, by słońce nie dostało się do jej wnętrza. Czynili tak, bo w ich przekonaniu słońce wyrządza więcej szkody w stadzie niż wilk. Wierzono też, że jeżeli 2 lutego świeci słońce, to będzie mokry rok i mało korzyści z pastwisk.


Starzy owczarze twierdzili, że największe szczęście w owczarni przynosili Żydzi skupujący wełnę oraz skóry. Opowiadano, że wystarczyło, aby kupiec pochodzenia żydowskiego pogłaskał owcę lub pochwalił owczarza, a już owce lepiej się rozmnażały i złe nie miało do nich dostępu. Jeszcze przed I wojna światową owczarze bardzo chętnie udzielali noclegu handlarzom żydowskim, aby zapewnić sobie pomyślność w hodowli. Szczytem wszystkiego był dopiero stały związek z Żydem. Dlatego też owczarze wykopywali szczątki zmarłych handlarzy i przechowywali ich szkielety w stodole lub owczarni[9].


W kosmologii ludowej także znajdujemy liczne informacje dotyczące roli zwierząt w kulturze ludowej. Przytoczone tutaj przykłady pochodzą z XIX- wiecznej wsi wielkopolskiej. Dodatkowo przepowiadając pogodę bardzo często mówiono: „Na Nowy Rok przybywa dnia na barani skok. A gdy na Gromniczną pada, to na pewno owczarz właśnie w danym roku wypędzi owce na pastwisko.


W niektórych regionach Wielkopolski starodawnym zwyczajem ofiarowywał ojciec chrzestny na wiązarek (chrzest) parkę małych jagniąt. Jeszcze 40 lat temu obiecywano swatowi jagnię za dobry ożenek. Dodatkowo owce miały także zastosowanie w lecznictwie ludowym. Na przeziębienie lub na chore płuca podawano tłuszcz barani wraz z gorącym mlekiem[10].


Współcześnie owca nadal dostarcza gospodarstwu chłopskiemu pożywienia i odzieży, lecz zawód owczarza nie jest już otoczony taką estymą. Dodatkowo po licznych przeobrażeniach społeczno-gospodarczych współczesne owczarstwo ludowe pozbawione zostało zupełnie dawnych archaizmów kulturowych. Co prawda, tu i ówdzie do naszych czasów, zwłaszcza na zachodzie i wschodzie kraju, zachowały się dawne praktyki zabobonne, ale wyłącznie w szczątkowej formie i nie spełniają już tak dużej roli jak dawniej.




Przypisy |




  1. Ovis aries, w: Integrated Taxonomic Information System (ang.).


  2. Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz: Polskie nazewnictwo ssaków świata. Warszawa: Muzeum i Instytut Zoologii Polskiej Akademii Nauk, 2015, s. 297. ISBN 978-83-88147-15-9.


  3. Zwierzęta na zamówienie, Rzeczpospolita, 6.05.2009 r.


  4. l, Pogłowie bydła i owiec według stanu w czerwcu 2014 r., stat.gov.pl [dostęp 2016-01-26]  (pol.).


  5. Wełniana genetyka rozpoznana, Rzeczpospolita, 10 czerwca 2014.


  6. DaveD. Thomas DaveD., Guide to raising healthy sheep, 1 września 2008 .


  7. Charakterystyka ras – Owca świniarka. [dostęp 2014-03-20].


  8. J.J. Burszta J.J., „Kultura Ludowa Wielkopolski”, t. 1, Poznań 1960, s. 178
    Ibidem, s. 190 .



  9. K.K. Moszyński K.K., „Kultura duchowa Słowian”, t. II, cz. I, Warszawa 1967, s. 542 .


  10. J.J. Burszta J.J., „Kultura Ludowa Wielkopolski”, t. 1, Poznań 1960, s. 212 .



Bibliografia |










  • Fritz Haring: Hodowla owiec. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1980. ISBN 83-0900-265-3.


Linki zewnętrzne |


  • Programy Ochrony Zasobów Genetycznych Zwierząt Gospodarskich – Instytut Zootechniki, AR Kraków








Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空