Muzyka romantyczna




Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany o przełomowym znaczeniu. Najwyższym celem romantyków było połączenie religii, nauki i życia w jedną wyższą, wspólną jakość, jaką była sztuka. Najkrócej można powiedzieć, że romantyzm zrodziła potrzeba i pragnienie wolności. Ta idea pozostała żywa we wszystkich następnych pokoleniach twórców, aż do dnia dzisiejszego. W latach osiemdziesiątych XIX w. zaczął się jednak odwrót od romantyzmu, czego efektem była muzyka modernistyczna.




Spis treści






  • 1 Naczelne hasła romantyzmu


  • 2 Szkoły narodowe


  • 3 Inne daty rozpoczęcia romantyzmu


  • 4 Cechy romantyzmu w muzyce


  • 5 Główni przedstawiciele romantyzmu w muzyce


  • 6 Zobacz też


  • 7 Literatura





Naczelne hasła romantyzmu |


Sztuka dla sztuki co znaczyło, że muzyka przestała być pisana i komponowana na życzenie, ale wtedy, kiedy muzyk miał natchnienie i chciał przekazać własną wypowiedź, wyraz jego idei. Miał powrócić do natury, do dawnych wierzeń ludowych i korzeni kultury jego narodu.


Sztuka totalna co znaczyło, że muzyka przemawiała do odbiorcy różnymi środkami wyrazu jednocześnie (np. barwą, słowem, dźwiękiem), by w jak najbogatszy i najszerszy sposób wyrazić uczucia człowieka; zob. korespondencja sztuk, synteza sztuk.



Szkoły narodowe |



 Osobny artykuł: Szkoły narodowe w muzyce.


  • niemiecka (Carl Maria von Weber i Richard Wagner)

  • czeska (Bedřich Smetana i Antonín Dvořák)

  • polska (Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin i Zygmunt Noskowski)

  • rosyjska (Potężna gromadka, a w jej ramach przede wszystkim: Modest Musorgski, Aleksander Borodin i Nikołaj Rimski-Korsakow)

  • hiszpańska (Isaac Albéniz, Enrique Granados)

  • francuska (César Franck)

  • w Skandynawii: norweska (Edvard Hagerup Grieg) i fińska (Jean Sibelius)



Inne daty rozpoczęcia romantyzmu |




  • 1801 – data stworzenia przez L. van Beethovena Sonaty fortepianowej nr 14 cis-moll op. 27 nr 2


  • 1821 – wystawienie opery Wolny Strzelec Karola Marii Webera


  • 1830 – wykonanie Symfonii fantastycznej H. Berlioza



Cechy romantyzmu w muzyce |



  • przewaga treści nad formą,

  • programowość w muzyce (utwór ma treść pozamuzyczną),

  • uczuciowość,

  • subiektywizm, indywidualizm twórców,


  • synteza sztuk. Silne związki z literaturą oraz z malarstwem. Powstają liczne pieśni solowe z towarzyszeniem fortepianu, opery i utwory programowe (Obrazki z wystawy Musorgskiego, Karnawał zwierząt Saint-Saënsa).

  • elementy narodowe i ludowe,

  • tematyka fantastyczna i baśniowa,

  • rozwój wirtuozostwa,

  • rozwój instrumentacji,

  • rozszerzenie harmoniki,

  • rozwój muzykowania domowego,

  • powstawanie szkół narodowych: jest to grupa ludzi opierająca się o muzykę narodową,

  • emocjonalizm (wyrażanie uczuć), indywidualizm, uczuciowość i subiektywizm,

  • ludowość (związek muzyki z folklorem swojego narodu, sięganie do motywów muzyki ludowej),

  • rozluźnienie dotychczasowych form muzycznych.



Główni przedstawiciele romantyzmu w muzyce |



  • Ludwig van Beethoven

  • Franz Schubert

  • Robert Schumann

  • Felix Mendelssohn-Bartholdy

  • Niccolo Paganini

  • Edward Grieg

  • Fryderyk Chopin

  • Stanisław Moniuszko

  • Henryk Wieniawski

  • Carl Maria von Weber

  • Johannes Brahms

  • Hector Berlioz

  • Antonín Dvořák

  • Bedřich Smetana

  • Ferenc Liszt

  • Gustav Mahler

  • Anton Bruckner

  • Hans von Bülow

  • Richard Wagner

  • Richard Strauss

  • Camille Saint-Saëns

  • Piotr Czajkowski

  • Modest Musorgski

  • Giovanni Bottesini



Zobacz też |


  • lutnia romantyczna


Literatura |



  • A. Einstein Muzyka w epoce romantyzmu, Kraków, PWM 1983.

  • S. Jarociński Ideologie romantyczne, Kraków, PWM 1979.

  • D. Gwizdalanka Romantyzm, w: Historia muzyki 2, Kraków, PWM 2006, s. 199-319.









Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空