Wiolonczela
| ||
Klasyfikacja naukowa | ||
Chordofon złożony | ||
Klasyfikacja popularna | ||
instrument smyczkowy | ||
Skala instrumentu | ||
Podobne instrumenty | ||
|
Wiolonczela (wł. violoncello, skrót: vc.) – tenorowo-basowy instrument strunowy z grupy smyczkowych[1][2][3].
Spis treści
1 Budowa instrumentu
2 Historia wiolonczeli
3 Literatura wiolonczelowa
3.1 Literatura wiolonczelowa baroku
3.2 Literatura wiolonczelowa klasycyzmu
3.3 Literatura wiolonczelowa romantyzmu i nowsza
4 Wybitni wiolonczeliści
5 Przypisy
Budowa instrumentu |
Instrument został zbudowany na wzór skrzypiec, lecz posiada dwukrotnie dłuższy korpus, czterokrotnie wyższe boczki[3]. Wiolonczela składa się z dużego pudła rezonansowego z dwoma efami oraz szyjki z bezprogową podstrunnicą, zakończoną główką w charakterystycznym kształcie ślimaka[2]. Struny, podparte na mostku (zwanym też podstawkiem), napinane są za pomocą klinowych naciągów – kołków, umieszczonych po obu stronach główki, z drugiej strony zaczepione są na strunociągu[2]. Dla wygodniejszego strojenia używa się mikrostroików, które pozwalają zmieniać w pewnym stopniu wysokość dźwięku struny.
Struny wiolonczeli były niegdyś wykonywane z preparowanych jelit zwierzęcych lub z linek tkanych ze srebrnych drutów. Współcześnie, niemal bez wyjątku, wykonuje się je ze stali.
Instrument posiada cztery struny, normalnie strojone w kwintach do następujących dźwięków (począwszy od najniżej strojonej): C (65,4 Hz), G (98 Hz), d (146,8 Hz), a (220 Hz), i obejmuje zakres dźwięków od C do a2[1][4][3][3]. Tessitura wiolonczeli w orkiestrze jest mniejsza i obejmuje skalę C–c2.
Nuty na wiolonczelę są zapisywane w kluczu basowym, tenorowym oraz wiolinowym zarówno na instrument solo, jak i w partyturze.
Na wiolonczeli gra się na siedząco, obejmując kolanami pudło rezonansowe, które dodatkowo oparte jest o ziemię nóżką[1][2][3]. Gryf, wznoszący się niemal pionowo w górę, znajduje się na wysokości przedramienia i ramienia. Wchodzi w skład kwartetu smyczkowego, orkiestry kameralnej i symfonicznej, a ponadto jest ważnym instrumentem solowym[2][3].
Historia wiolonczeli |
Początki wiolonczeli sięgają II poł. XVI wieku[1]. Podobnie jak inne instrumenty z tej rodziny, skrzypce i altówka, wiolonczela wyewoluowała z violi da braccio[1]. Pierwszy raz wspomniana została przez Martina Agricolę w 1529 r. Pisał on o wiolonczeli jako o basowym instrumencie smyczkowym posiadającym trzy struny. W innych pismach z tego okresu mówiło się też o wersji czterostrunowej. Pierwszym znanym twórcą wiolonczel był Nicola Amati (zmarły 1684), jednak dopiero jego uczeń, słynny Antonio Stradivari, stworzył obowiązujący do dzisiaj standard instrumentu; ustalił między innymi długość pudła rezonansowego na 29,5 cala (75 cm), o dwa cale mniej niż długość wiolonczeli Amatiego (80 cm).
Za pierwsze utwory solowe na wiolonczelę uznawane są kompozycje Domenica Gabriellego z 1689 r.[4] Do najstarszych wykonywanych obecnie utworów należy Sześć suit na wiolonczelę solo Johanna Sebastiana Bacha. Mimo to, w muzyce barokowej wiolonczela była zazwyczaj tylko instrumentem realizującym podstawę harmoniczną, czyli basso continuo[1][4]. W drugiej połowie XVIII wieku stopniowo usamodzielniała się - zajęła miejsce violi da gamba, przewyższając ją znacznie możliwościami technicznymi i wyrazowymi[3]. Do emancypacji wiolonczeli ogromnie przyczynił się Luigi Boccherini, wirtuoz tego instrumentu[4]. Wiolonczela jest instrumentem koncertującym w wielu jego utworach kameralnych[4]. Do zdobycia popularności przyczynił się też fakt, że grało na niej wielu arystokratów; wśród nich najsłynniejszym był Fryderyk Wilhelm II, król Prus (komponował dla niego także Boccherini). Ze względów obyczajowych na wiolonczeli grywali niemal wyłącznie mężczyźni; jeszcze w początkach XX wieku nieliczne kobiety-wiolonczelistki trzymały instrument z boku, a nie tak, jak jest dziś normą, czyli między nogami. Uważa się, że swoją obecną formę wiolonczela zawdzięcza włoskiemu lutnikowi A. Stradivariusowi[3].
W XIX i XX wieku powstały koncerty na wiolonczelę i orkiestrę, m.in. Roberta Schumanna, Camille’a Saint-Saënsa, Antonína Dvořáka i Edwarda Elgara, Wariacje na temat rokoko Piotra Czajkowskiego oraz utwory na mniejsze zespoły[4]. Powstały także utwory na wiolonczelę solo, np. Sonata na wiolonczelę solo Zoltána Kodálya[4]. Znakomici wykonawcy byli inspiracją dla kompozytorów, którzy ogromnie poszerzyli dość skromny dotychczas repertuar solowy na ten instrument. Szczególne zasługi dla „renesansu” wiolonczeli miał Mścisław Rostropowicz; ten wirtuoz i wielki pedagog wykształcił ogromną liczbę znakomitych solistów, którzy umocnili pozycję wiolonczeli jako instrumentu solowego, obok fortepianu i skrzypiec. Dla Rostropowicza komponowali m.in. Siergiej Prokofjew, Dymitr Szostakowicz, Witold Lutosławski.
Najstarszymi zachowanymi wiolonczelami są dwa instrumenty wykonane ok. 1560-1570 przez Andreę Amatiego[4].
Literatura wiolonczelowa |
Literatura wiolonczelowa jest bardzo rozległa - wiolonczela bowiem była (i jest) wykorzystywana w niemal wszystkich gatunkach muzyki, głównie w muzyce klasycznej[2]. W ostatnich dekadach używa się także wiolonczeli elektrycznej w muzyce pop[3].
Literatura wiolonczelowa baroku |
- Koncerty Antonia Vivaldiego
- Koncerty Luigiego Boccheriniego (zwłaszcza Koncert B-dur)
- Suity wiolonczelowe Johanna Sebastiana Bacha.
Literatura wiolonczelowa klasycyzmu |
- Koncert C-dur Hob. VIIb/1 Josepha Haydna
- Koncert D-dur Hob. VIIb/2 Josepha Haydna
- Sonaty na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena.
Literatura wiolonczelowa romantyzmu i nowsza |
Koncert a-moll Roberta Schumanna
I Koncert a-moll op. 33 Camille’a Saint-Saënsa
Koncert h-moll op. 104 Antonína Dvořáka
Wariacje na temat rokokowy Piotra Czajkowskiego
Koncert e-moll op. 85 Edwarda Elgara
Don Kichot (poemat symfoniczny z solową wiolonczelą) Richarda Straussa
Symfonia-koncert na wiolonczelę i orkiestrę op. 125 Sergiusza Prokofjewa
Concertino op. 132 Prokofjewa (ukończony przez Kabalewskiego)
I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107 Dymitra Szostakowicza
II Koncert wiolonczelowy G-dur op. 126 Szostakowicza
Koncert wiolonczelowy Arama Chaczaturiana
„Tout un monde lointain” Henri Dutilleux
Koncert na wiolonczelę Witolda Lutosławskiego
Koncert wiolonczelowy György Ligetiego
Canti Amadei op. 63 i II Koncert wiolonczelowy op. 85 Krzysztofa Meyera
The Protecting Veil Johna Tavenera
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Arthura Honeggera
Koncert wiolonczelowy d-moll Édouarda Lalo
Sonata na wiolonczelę solo Zoltána Kodálya
Wybitni wiolonczeliści |
- Auguste Franchomme
- Louis Pierre Martin Norblin
- Karł Dawydow
- David Popper
- Pablo Casals
- Andre Navarra
- Mstisław Rostropowicz
- Gregor Piatigorski
- Antonio Janigro
- Daniel Szafran
- Wilfried Boettcher
- Jacqueline du Pré
- Zara Nelsova
- János Starker
- Siegfried Palm
- Perttu Kivilaakso
- Emanuel Feuerman
- Heinrich Schiff
- David Geringas
- Natalia Gutman
- Boris Piergamienszczikow
- Julian Steckel
- Lynn Harell
- Mischa Maisky
- Yo-Yo Ma
- Ivan Monighetti
- Doreen Vaanden
- Julius Berger
- Sol Gabetta
- Erik Friedlander
- Steven Isserlis
- Alisa Weilerstein
Przypisy |
↑ abcdef Andrzej Chodkowski (red.): Encyklopedia muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995, s. 959. ISBN 83-01-11390-1.
↑ abcdef Wiolonczela | Muzykoteka Szkolna, www.muzykotekaszkolna.pl [dostęp 2017-06-21] (pol.).
↑ abcdefghi Wybór instrumentu - WIOLONCZELA, www.zsm-gdansk.edu.pl [dostęp 2017-06-21] (pol.).
↑ abcdefgh Willy Apel: Harvard Dictionary of Music. Wyd. 8. Cambridge: Harvard University Press, 1974, s. 139. ISBN 0-674-37501-7. (ang.)
Kontrola autorytatywna (necked box lutes with a bow):
GND: 4063584-3
NDL: 00575667
BnF: 119983474
BNCF: 13168