Silnik parowy







bania Herona


Silnik parowy to silnik napędzany parą, najczęściej parą wodną.


Są nimi:




  • Parowy podnośnik wody – prekursor maszyny parowej

  • Maszyna parowa

  • Turbina parowa

  • Parowa pompa strumieniowa

  • Silnik parowy Newcomena


Pierwszym znanym silnikiem parowym była bania Herona z 60 n.e., a pierwszym znanym urządzeniem napędzanym silnikiem parowym był mechanizm otwierania drzwi świątyni z ok. 120 p.n.e. prawdopodobnie działający na zasadzie fontanny parowej.




Spis treści






  • 1 Kalendarium


  • 2 Ciekawostki


  • 3 Zobacz też


  • 4 Przypisy





Kalendarium |




Pojazd parowy Cugnota, 1771 r.




Pierwszy tramwaj parowy Le Raincy - Montfermeil, 1868 r.





Lokomobila napędzająca młockarnię


W czasach nowożytnych rozwój silnika parowego przebiegał zgodnie z chronologią wynalazków bezpośrednio z nim związanych:



  • 1711 – maszyna parowa zastosowana do napędu maszyn o ruchu posuwisto-zwrotnym (pompy odwadniające kopalnie),

  • 1732 – maszyna parowa użyta do napędu maszyn o ruchu obrotowym,

  • 1766 – maszyna parowa użyta do napędu miechów hutniczych,

  • 1771 – pierwszy pojazd parowy – Nicolas-Joseph Cugnot, Paryż,

  • 1783 – pierwsza walcownia z walcarkami i innymi maszynami napędzanymi parą – J. Wilkinson, Anglia,

  • 1783 – pierwsze próby z łodzią o napędzie parowym – C. F. Jouffroy d'Abbans, rzeka Saona koło Lyonu,

  • 1802 – parowy holownik rzeczny "Charlotte Dundas" – W. Symington, Anglia,

  • 1804 – koparka z silnikiem parowym – O. Evans, Ameryka,

  • 1804 – przemysłowa kolejka parowa na szynach – R. Trevithick, Anglia,

  • 1807 – pierwszy działający parostatek,

  • 1811 – szybkobieżna maszyna drukarska – F. Koenig, Londyn,

  • 1814 – druk gazety przy użyciu maszyny Koeniga,

  • 1819 – pierwszy rejs przez Atlantyk parostatku "Savannah" – Nowy Jork-Liverpool,

  • 1825 – pierwszy eksploatowany dyliżans parowy – G. Gurney, Anglia,

  • 1830 – pierwsza linia kolei żelaznej – G. Stephenson – Anglia,

  • 1836 - koparka parowa, William Otis

  • 1848 – pierwszy rejs przez Atlantyk parostatku bez użycia żagli - "Sirius",

  • 1842 – młot parowy do kucia metali – J. Nasmyth – Anglia,

  • 1845 – przemysłowa produkcja ciągników parowych – Anglia, Francja,

  • 1850 – orka za pomocą dwóch lokomobil parowych – Anglia,

  • 1852 – prototyp sterowca – balon ze śmigłem napędzanym silnikiem parowym – J. H. Giffard, Francja,

  • 1857 – pierwsza winda osobowa z napędem parowym – E. G. Otis, Nowy Jork,

  • 1859 – parowe walce drogowe,

  • 1879 – pierwszy zbiornikowiec parowy – "Zoroaster", Morze Kaspijskie.



Ciekawostki |


  • 25 sierpnia 2009 Charles Burnett III ustanowił nowy rekord prędkości dla pojazdu napędzanego parą, po ponad 100 latach pobił poprzedni rekord, osiągając prędkość 224 kilometrów na godzinę[1][2].


Zobacz też |



  • parowóz

  • kocioł parowy

  • wiek pary









Przypisy |




  1. British Steam Car Challenge finally sets world speed record at 140 mph (ang.). 25 sierpnia 2009.


  2. rekordowa parówka (pol.). 29 sierpnia 2009.









Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空