Przyspieszenie






























Przyspieszenie

Rodzaj wielkości

wektorowa
Symbol

a→{displaystyle {vec {a}}}{vec  {a}}, a{displaystyle mathbf {a} }mathbf a, a{displaystyle a}a

Jednostka SI

m/s2, m·s-2
W podstawowych jednostkach SI

ms2{displaystyle mathrm {frac {m}{s^{2}}} }{displaystyle mathrm {frac {m}{s^{2}}} }

Wymiar

LT2{displaystyle mathrm {frac {L}{T^{2}}} }{displaystyle mathrm {frac {L}{T^{2}}} }

Przyspieszenie – wektorowa wielkość fizyczna wyrażająca zmianę wektora prędkości w czasie.


Przyspieszenie definiuje się jako pochodną prędkości po czasie, czyli jest szybkością zmiany prędkości. Jeśli przyspieszenie styczne jest skierowane przeciwnie do zwrotu prędkości ruchu, to wartość prędkości w tym ruchu maleje a przyspieszenie to jest nazywane opóźnieniem.




Spis treści






  • 1 Definicja


  • 2 Związek z dynamiką


  • 3 W ruchu prostoliniowym


    • 3.1 W ruchu jednostajnie zmiennym




  • 4 Przyspieszenie w ruchu krzywoliniowym


    • 4.1 Przyspieszenie dośrodkowe (normalne)


    • 4.2 Przyspieszenie styczne




  • 5 Przyspieszenie kątowe


  • 6 Przyspieszenie układu ciał


  • 7 Pomiar


  • 8 Zobacz też





Definicja |




Definicja przyspieszenia


Jeżeli dany wektor r→{displaystyle {vec {r}}}{vec {r}} określa położenie punktu materialnego, a wektor v→{displaystyle {vec {v}}}{vec  v} określa prędkość tego punktu, to przyspieszenie a→{displaystyle {vec {a}}}{vec  a} tego punktu jest pochodną prędkości po czasie:


a→=dv→dt{displaystyle {vec {a}}={frac {d{vec {v}}}{dt}}}{displaystyle {vec {a}}={frac {d{vec {v}}}{dt}}}

Ponieważ prędkość jest pochodną położenia po czasie, to przyspieszenie można zapisać jako drugą pochodną położenia po czasie:


a→=d2r→dt2{displaystyle {vec {a}}={frac {d^{2}{vec {r}}}{dt^{2}}},}{displaystyle {vec {a}}={frac {d^{2}{vec {r}}}{dt^{2}}},}

Jednostką przyspieszenia w układzie SI jest metr na sekundę do kwadratu.


[a→]=ms2{displaystyle left[{vec {a}}right]={frac {text{m}}{{text{s}}^{2}}}}{displaystyle left[{vec {a}}right]={frac {text{m}}{{text{s}}^{2}}}}


Związek z dynamiką |


Zgodnie z drugą zasadą dynamiki przyspieszenie ciała jest proporcjonalne do wypadkowej siły F działającej na to ciało i odwrotnie proporcjonalne do masy ciała m. Kierunek i zwrot przyspieszenia pokrywa się z kierunkiem i zwrotem siły. Wzór wyrażający tę zależność ma postać


a→=F→m{displaystyle {vec {a}}={frac {vec {F}}{m}}}{displaystyle {vec {a}}={frac {vec {F}}{m}}}


W ruchu prostoliniowym |


W ruchu po linii prostej kierunek prędkości jest ustalony, więc można ją traktować tak jak wielkość skalarną. Wówczas przyspieszenie określa wzór:


a=dvdt{displaystyle a={frac {dv}{dt}}}{displaystyle a={frac {dv}{dt}}}


W ruchu jednostajnie zmiennym |


Gdy przyspieszenie jest stałe, wzór definicyjny przybiera postać


a=Δt{displaystyle a={frac {Delta v}{Delta t}}}{displaystyle a={frac {Delta v}{Delta t}}}

gdzie Δv jest przyrostem prędkości w czasie Δt.



Przyspieszenie w ruchu krzywoliniowym |




Przyspieszenie styczne at i normalne an


Jeżeli ciało porusza się po torze krzywoliniowym, wówczas całkowite przyspieszenie może być rozłożone na dwie składowe: prostopadłą do toru ruchu zwaną przyspieszeniem dośrodkowym lub normalnym (oznaczanym a→n{displaystyle {vec {a}}_{n}}{displaystyle {vec {a}}_{n}}) i składową równoległą zwaną przyspieszeniem stycznym (ozn. a→t{displaystyle {vec {a}}_{t}}{displaystyle {vec {a}}_{t}}).


Wektor przyspieszenia całkowitego jest sumą składowej normalnej i stycznej:


a→=a→n+a→t{displaystyle {vec {a}}={vec {a}}_{n}+{vec {a}}_{t}}{displaystyle {vec {a}}={vec {a}}_{n}+{vec {a}}_{t}}

Składowe styczna i normalna są prostopadłe, dlatego wartość przyspieszenia całkowitego jest równa:


|a→|=|a→n|2+|a→t|2{displaystyle |{vec {a}}|={sqrt {|{vec {a}}_{n}|^{2}+|{vec {a}}_{t}|^{2}}}}{displaystyle |{vec {a}}|={sqrt {|{vec {a}}_{n}|^{2}+|{vec {a}}_{t}|^{2}}}}


Przyspieszenie dośrodkowe (normalne) |



 Osobny artykuł: Przyspieszenie dośrodkowe.

Jest to składowa przyspieszenia prostopadła do toru ruchu. Reprezentuje tę część przyspieszenia, która wpływa na zmianę kierunku prędkości, a zatem na kształt toru, ale nie wpływa na zmianę wartości prędkości. Jeżeli prędkość chwilowa oznaczona jest jako v, a chwilowy promień zakrzywienia toru (promień okręgu stycznego do toru, czyli promień krzywizny toru) ruchu wynosi r, to wartość an przyspieszenia dośrodkowego ciała jest równa:


an=v2r{displaystyle a_{n}={frac {v^{2}}{r}}}{displaystyle a_{n}={frac {v^{2}}{r}}}


Przyspieszenie styczne |


Jest to składowa przyspieszenia styczna do toru ruchu, powodująca zmianę wartości prędkości, ale nie powodująca zmiany kierunku ruchu. Stosując oznaczenie v{displaystyle v}v dla wartości prędkości chwilowej i oznaczenie s dla drogi pokonanej przez ciało, przyspieszenie styczne at określają wzory:


at=dvdt=d2sdt2{displaystyle a_{t}={frac {dv}{dt}}={frac {d^{2}s}{dt^{2}}}}{displaystyle a_{t}={frac {dv}{dt}}={frac {d^{2}s}{dt^{2}}}}


Przyspieszenie kątowe |


Przyspieszenie kątowe jest wielkością opisującą ruch krzywoliniowy utworzoną analogicznie do przyspieszenia, tylko wyrażoną w wielkościach kątowych. Jest pseudowektorem leżącym na osi obrotu i skierowanym zgodnie z regułą śruby prawoskrętnej. Jeśli współrzędną kątową ciała określa kąt α, a ω oznacza prędkość kątową, to wartość przyspieszenia kątowego ε określa wzór


ε=dωdt=d2αdt2[ε]=1s2{displaystyle varepsilon ={frac {domega }{dt}}={frac {d^{2}alpha }{dt^{2}}}quad left[varepsilon right]={frac {1}{{text{s}}^{2}}}}{displaystyle varepsilon ={frac {domega }{dt}}={frac {d^{2}alpha }{dt^{2}}}quad left[varepsilon right]={frac {1}{{text{s}}^{2}}}}

Jednostką przyspieszenia kątowego w układzie SI jest jeden radian przez sekundę do kwadratu.



Przyspieszenie układu ciał |


Poniżej przedstawiono sposób obliczenia przyspieszenia przykładowego układu ciał.


Wyznaczanie przysp. układu ciał - przyp. 1.svg

Aby wyznaczyć przyspieszenie poruszającego się układu ciał, należy sporządzić rysunek pomocniczy. Na rysunku rysujemy symbolicznie 3 ciała oraz działające na nie siły. Następnie należy ułożyć równanie siły wypadkowej dla każdego z ciał, bierzemy pod uwagę siły działające w kierunku ruchu ciała. Dla każdego ciała należy zapisać osobne równanie II zasady dynamiki.


Dla pierwszego ciała o masie m siła wypadkowa wynosi


Od naciągu odejmujemy tarcie, ponieważ ciało porusza się w prawą stronę i naciąg jest większy od tarcia.


Fw=N1−T{displaystyle F_{w}=N_{1}-T}{displaystyle F_{w}=N_{1}-T}


Zgodnie z II zasadą dynamiki siła wypadkowa równa się iloczynowi masy i przyspieszenia, a tarcie równa się iloczynowi masy, przyspieszenia ziemskiego i współczynnika tarcia. Zatem:


m⋅aw=N1−mgf{displaystyle mcdot a_{w}=N_{1}-mgf}{displaystyle mcdot a_{w}=N_{1}-mgf}


Kolejnym krokiem jest ułożenie równania siły wypadkowej dla ciała o masie M1. Ciężar ciała i naciąg 2 są większe od naciągu 1, zatem równanie ma postać:


Fw=Fg1+N2−N1{displaystyle F_{w}=Fg_{1}+N_{2}-N_{1}}{displaystyle F_{w}=Fg_{1}+N_{2}-N_{1}}


Zgodnie z II zasadą dynamiki siła wypadkowa równa się iloczynowi masy i przyspieszenia, a ciężar ciała równa się iloczynowi masy i stałej grawitacji. Zatem:


M1⋅aw=M1⋅g+N2−N1{displaystyle M_{1}cdot a_{w}=M_{1}cdot g+N_{2}-N_{1}}{displaystyle M_{1}cdot a_{w}=M_{1}cdot g+N_{2}-N_{1}}


Przy okazji wyprowadzamy wzór na naciąg, który przyda się do dalszych obliczeń.


N1=M1⋅g+N2−M1⋅aw{displaystyle N_{1}=M_{1}cdot g+N_{2}-M_{1}cdot a_{w}}{displaystyle N_{1}=M_{1}cdot g+N_{2}-M_{1}cdot a_{w}}


W końcu układamy wzór na siłę wypadkową dla ciała o masie M2


Fw=Fg2−N2{displaystyle F_{w}=Fg_{2}-N_{2}}{displaystyle F_{w}=Fg_{2}-N_{2}}


Zgodnie z II zasadą dynamiki siła wypadkowa równa się iloczynowi masy i przyspieszenia, a ciężar ciała równa się iloczynowi masy i stałej grawitacji. Zatem:


M2⋅aw=M2⋅g−N2{displaystyle M_{2}cdot a_{w}=M_{2}cdot g-N_{2}}{displaystyle M_{2}cdot a_{w}=M_{2}cdot g-N_{2}}


Wyprowadzamy wzór na naciąg 2.


N2=M2⋅g−M2⋅aw{displaystyle N_{2}=M_{2}cdot g-M_{2}cdot a_{w}}{displaystyle N_{2}=M_{2}cdot g-M_{2}cdot a_{w}}


Następnie do wzoru na naciąg 1 podstawiamy w miejsce N2 wzór na naciąg 2


N1=M1⋅g+M2⋅g−M2⋅aw−M1⋅aw{displaystyle N_{1}=M_{1}cdot g+M_{2}cdot g-M_{2}cdot a_{w}-M_{1}cdot a_{w}}{displaystyle N_{1}=M_{1}cdot g+M_{2}cdot g-M_{2}cdot a_{w}-M_{1}cdot a_{w}}


Teraz za naciąg 1 podstawiamy m⋅aw=N1−mgf{displaystyle mcdot a_{w}=N_{1}-mgf}{displaystyle mcdot a_{w}=N_{1}-mgf}, przenosimy mgf{displaystyle -mgf}{displaystyle -mgf} na drugą stronę równania


m⋅aw=M1⋅g+M2⋅g−M2⋅aw−M1⋅aw−mgf{displaystyle mcdot a_{w}=M_{1}cdot g+M_{2}cdot g-M_{2}cdot a_{w}-M_{1}cdot a_{w}-mgf}{displaystyle mcdot a_{w}=M_{1}cdot g+M_{2}cdot g-M_{2}cdot a_{w}-M_{1}cdot a_{w}-mgf}


Kolejnym krokiem jest uporządkowanie równań, wyrażenia z przyspieszeniem przenosimy na lewo, a wyrazy z przyspieszeniem ziemskim na prawo


m⋅aw+M1⋅aw+M2⋅aw=M1⋅g+M2⋅g−mgf{displaystyle mcdot a_{w}+M_{1}cdot a_{w}+M_{2}cdot a_{w}=M_{1}cdot g+M_{2}cdot g-mgf}{displaystyle mcdot a_{w}+M_{1}cdot a_{w}+M_{2}cdot a_{w}=M_{1}cdot g+M_{2}cdot g-mgf}


Po lewej stronie równania wyciągamy przed nawias przyspieszenie wypadkowe, po prawej stronie podobnie postępujemy z przyspieszeniem ziemskim


aw(m+M1+M2)=g(M1+M2−mf){displaystyle a_{w}(m+M_{1}+M_{2})=g(M_{1}+M_{2}-mf)}{displaystyle a_{w}(m+M_{1}+M_{2})=g(M_{1}+M_{2}-mf)}


Następnie dzielimy równanie obustronnie przez (m+M1+M2){displaystyle (m+M_{1}+M_{2})}{displaystyle (m+M_{1}+M_{2})} i otrzymujemy wyprowadzony wzór na przyspieszenie wypadkowe układu ciał.


aw=g(M1+M2−mf)m+M1+M2{displaystyle a_{w}={frac {g(M_{1}+M_{2}-mf)}{m+M_{1}+M_{2}}}}{displaystyle a_{w}={frac {g(M_{1}+M_{2}-mf)}{m+M_{1}+M_{2}}}}



Pomiar |


Do pomiaru służy przetwornik przyspieszenia nazywany przyspieszeniomierzem lub akceleromierzem czy akcelerometrem.



Zobacz też |




  • zryw – zmiana przyspieszenia w czasie

  • przyspieszenie dośrodkowe

  • przyspieszenie ziemskie

  • przyspieszenie grawitacyjne

  • grawitacja





Popular posts from this blog

浄心駅

カンタス航空