MathML




MathML (ang. Mathematical Markup Language, matematyczny język znaczników) – język będący zastosowaniem XML-a, służący do opisywania wzorów i symboli matematycznych.


Specyfikacje języka MathML opracowywane są przez W3C. Aktualną wersją jest MathML 2.0. W wersji tej wprowadzono podział na znaczniki prezentacyjne, opisujące sposób renderowania wzorów, oraz znaczniki semantyczne, opisujące matematyczne znaczenie wzorów i mogące być wykorzystywane do obliczeń. Oba typy znaczników można stosować jednocześnie. Trwają prace nad wersją MathML 3.0.


MathML jest na coraz szerszą skalę wykorzystywany do prezentacji wzorów w Internecie na stronach WWW. Znaczniki MathML można umieścić zarówno w osobnym dokumencie (z rozszerzeniem.mml), jak i włączyć do dokumentu XHTML lub HTML5.


Standard ten jest obsługiwany przez nowe przeglądarki oparte na silniku Gecko, najnowszych kompilacjach silnika WebKit[1] oraz przez przeglądarkę Opera. Dla innych przeglądarek konieczne jest zainstalowanie odpowiedniej wtyczki (np. MathPlayer dla Internet Explorera).



Prosty przykład dokumentu MathML |


<!DOCTYPE math PUBLIC "-//W3C//DTD MathML 2.0//EN" "http://www.w3.org/Math/DTD/mathml2/mathml2.dtd">
<math xmlns="http://www.w3.org/1998/Math/MathML">
<mrow>
<msup>
<mfenced>
<mrow>
<mi>x</mi>
<mo>+</mo>
<mi>y</mi>
</mrow>
</mfenced>
<mn>4</mn>
</msup>
</mrow>
</math>

Powyższy przykład obrazuje zapis (x+y)4.{displaystyle (x+y)^{4}.}{displaystyle (x+y)^{4}.}



Przypisy |




  1. WebKit wzbogacił się o obsługę MathML - dobreprogramy, www.dobreprogramy.pl [dostęp 2017-11-25]  (pol.).



Linki zewnętrzne |




  • W3C Math Home – informacje o MathML i oprogramowaniu wspierającym ten standard

  • Specyfikacja MathML 3.0.






Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera

Крыжановский, Сергей Ефимович