Royal Air Force
.mw-parser-output table.zolnierz-lotnictwo td.naglowek{color:black!important;background:#95a7b9!important}.mw-parser-output table.zolnierz-marynarka td.naglowek{color:white!important;background:#6082B6!important}.mw-parser-output table.zolnierz-lądowe td.naglowek{color:white!important;background:#556B2F!important}.mw-parser-output table.zolnierz-paramilitarny td.naglowek{color:black!important;background:#b6b3c7!important}
| ||
Historia | ||
Państwo | Wielka Brytania | |
Sformowanie | 1 kwietnia 1918 | |
Patron | monarcha | |
Dowódcy | ||
Obecny | Air Chief Marshall Stephen Dalton | |
Organizacja | ||
Rodzaj sił zbrojnych | lotnictwo | |
Podległość | Brytyjskie Siły Zbrojne |
Royal Air Force (w skrócie RAF) – siły lotnicze Wielkiej Brytanii powstałe w 1918 roku. Obecnym dowódcą Królewskich Sił Lotniczych jest Air Chief Marshal Stephen Dalton. RAF podporządkowany jest Brytyjskim Siłom Zbrojnym podlegającym królowej Elżbiecie II.
Spis treści
1 Historia
2 Wyposażenie
3 Stopnie wojskowe
3.1 Oficerowie
3.2 Podoficerowie i szeregowcy
4 Zobacz też
5 Przypisy
6 Linki zewnętrzne
Historia |
RAF powstał 1 kwietnia 1918 z połączenia Royal Flying Corps (Królewski Korpus Lotniczy) oraz Royal Naval Air Service (Służba Lotnicza Marynarki Królewskiej). Tym samym powstały pierwsze na świecie siły powietrzne niezależne od dowództwa lądowego lub marynarki wojennej. RAF podlegał bezpośrednio Ministerstwu Lotniczemu (Air Ministry). Do końca I wojny światowej RAF miał 4 tys. pilotów oraz 114 tys. personelu naziemnego. Zadania lotnictwa polegały na prowadzeniu zwiadu, bombardowaniu celów naziemnych oraz niszczeniu samolotów przeciwnika.
W okresie międzywojennym RAF nie prowadził żadnych operacji militarnych, a jego działania ograniczały się do transportu poczty i wojska. W 1928 roku samoloty RAF wzięły udział w ewakuacji cywilów w Afganistanie (była to pierwsza tego typu akcja).
W 1936 roku doszło do reorganizacji RAF: powstało dowództwo obrony wybrzeża (Coastal Command), dowództwo myśliwskie (Fighter Command) i dowództwo bombowe (Bomber Command).
Za największy sukces RAF uważa się bitwę o Anglię (1940), kiedy piloci RAF (również innych niż brytyjska narodowości) powstrzymali naloty niemieckiej Luftwaffe, ratując Wielką Brytanię – nieprzygotowaną wówczas do obrony swojego terytorium przed lądową inwazją niemiecką (zob. operacja Lew Morski).
Podobnie na Malcie RAF uratował tę ważną strategicznie wyspę przed zajęciem przez oddziały włoskie.
Samoloty RAF uczestniczyły podczas drugiej wojny światowej również w nalotach bombowych na Niemcy, a także służyły do innych celów, jak niszczenie okrętów podwodnych, do zwiadu itp.
RAF nie wziął poważniejszego udziału w kolejnych wojnach, choć i w Korei, Wietnamie, podczas kryzysu sueskiego (1956) walczyły samoloty RAF, jednak ich udział był marginalny (po stronie brytyjskiej operowały tam głównie samoloty lotnictwa marynarki Fleet Air Arm). W latach 1948-1960 RAF brał natomiast ciągły udział w operacjach przeciwpartyzanckich na Malajach (operacja Firedog)[1]. RAF wniósł również istotny wkład w moście powietrznym podczas radzieckiej blokady Berlina na przełomie 1948 i 1949 roku (dostarczając 394 509 ton zaopatrzenia w 65 857 lotach)[2].
W 1968 roku w RAF przeprowadzono kolejne zmiany: trzy dowództwa połączono w jedno – dowództwo uderzeniowe (Strike Command).
RAF odegrał za to istotną rolę podczas wojny falklandzkiej (1982). W wojnie w Zatoce Perskiej (1990) wzięło udział ok. 100 samolotów RAF.
W 2010 dokument Strategic Defence and Security Review zdecydował o natychmiastowym wycofaniu z RAF samolotów Hawker Siddeley Nimrod i Hawker Siddeley Harrier, cięcia dotknęły także eskadry Panavia Tornado, w tym wszystkie Tornada F3.
Określono także przyszłość RAF:
- 22 samoloty transportowe Airbus A400M zastąpią samoloty C-130 Hercules C1/C3.
- 14 samoloty-cysterny Airbus A330 MRTT zastąpią wycofane VC10 i TriStar.
- Wejście do służby samolotów Lockheed F-35 Lightning II opóźniono do 2020, a zamawianą wersję zmieniono na F-35C. W 2012 roku powrócono jednak do wersji F-35B.
- Ze 160 zamówionych Eurofighter Typhoon 53 sztuki z pierwszej transzy miały być wycofane do 2019, obecnie ten plan nie jest rozpatrywany.
- Samoloty Panavia Tornado GR4 zostaną w służbie do czasu zastąpienia ich przez F-35, wszystkie Tornado F3 wycofano w 2011.
- Samoloty Raytheon Sentinel zostaną wycofane po zakończeniu misji w Afganistanie (średnio 5-letnie samoloty).
- 25 śmigłowców AgustaWestland AW101 zostanie zmodernizowanych i przeniesionych do lotnictwa floty Royal Navy, w ich miejsce zakupionych będzie 14 nowych śmigłowców CH-47 Chinook.
- Zadanie wycofywanych samolotów rozpoznania elektronicznego Nimrod przejmą 3 zakupione w USA KC-135 przebudowane do wersji Boeing RC-135.
RAF pozostają największymi w Europie siłami powietrznymi, wykorzystują około 1000 statków powietrznych (British Army i Royal Navy mają na wyposażeniu dalsze 500 samolotów i śmigłowców). Znacznie skurczyła się jednak flota samolotów bojowych, obecnie więcej myśliwców w NATO poza USA wykorzystuje Francja, Niemcy, Turcja i Grecja. Priorytetem sił powietrznych Wielkiej Brytanii jest możliwość szybkiego przerzutu wojsk i zaopatrzenia niż operacji na własnym terytorium, stąd proporcjonalnie więcej dużych samolotów transportowych i wielofunkcyjnych samolotów tankujących w powietrzu.
23 listopada 2015 roku premier David Cameron ogłosił zamiar zakupu bez przetargu 9 morskich samolotów patrolowych Boeing P-8 Poseidon przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych. Decyzja podyktowana jest brakami po skasowaniu programu samolotów Nimrod MRA[3].
Wyposażenie |
Samolot | Zdjęcie | Producent | Typ | Wersja | Liczba[4] | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
Samoloty | ||||||
Lockheed Martin F-35 Lightning II | Stany Zjednoczone | Myśliwiec wielozadaniowy | F-35B FGR1 | 5 | Planowane 48. | |
Eurofighter Typhoon | Niemcy Wielka Brytania Włochy Hiszpania | Myśliwiec wielozadaniowy | F2 FGR4 T3 | 147 | Zamówiono 160. | |
Panavia Tornado | Niemcy Wielka Brytania Włochy | Myśliwiec szturmowy | GR4 GR4A | 80 | Także misje rozpoznawcze. | |
Boeing Sentry | Stany Zjednoczone | Samolot wczesnego ostrzegania | AEW1 | 6 | ||
Boeing RC-135W Airseeker | Stany Zjednoczone | SIGINT | R1 | 1 | Zamówiono 3. | |
Raytheon Sentinel | Kanada | Dowodzenie polem walki | R1 | 5 | ||
Beechcraft Shadow | Stany Zjednoczone | Rozpoznanie (ISTAR) | R1 | 5 | ||
Britten-Norman Islander | Wielka Brytania | Rozpoznanie elektroniczne | CC2A | 7 | ||
Diamond DA42 Twin Star | Austria | Rozpoznanie (ISTAR) | 3 | |||
BAe 125 | Wielka Brytania | Transport VIP | CC3 | 5 | ||
BAe 146 | Wielka Brytania | Transport VIP transportowy | CC2 C3 | 2 2 | Dwa używane BAe 146-200QC dodano w 2013 roku. | |
Lockheed Hercules (C-130J) | Stany Zjednoczone | Taktyczny transportowiec | C4 C5 | 13 10 | Dwa C-130J-30 C4 #ZH876 i #ZH873 spisane ze stanu po uszkodzeniu w Iraku w 2007 i 2017 roku[5][6]. | |
Airbus Atlas | Hiszpania | Taktyczny transportowiec | C1 | 20 | Zamówiono 22. | |
Boeing Globemaster | Stany Zjednoczone | Strategiczny transportowiec | C-17ER | 8 | ||
Airbus Voyager | Hiszpania | Latająca cysterna/transportowy | KC2 KC3 | 9 5 | ||
BAE Hawk | Wielka Brytania | Szkolenie zaawansowane | T1 T2 | 125 28 | ||
Short Tucano | Wielka Brytania | Szkolenie podstawowe | T1 | 82 | ||
Beechcraft King Air B200 | Stany Zjednoczone | Szkolny | B200 200 GT | 5 2 | Przeszkolenie na maszyny wielosilnikowe. | |
Grob Vigilant | Niemcy | Szkolny | T1 | 65 | ||
Grob Viking | Niemcy | Szybowiec szkolny | T1 | 81 | ||
Grob Tutor | Niemcy | Szkolny | T1 | 94 | ||
Śmigłowce | ||||||
Boeing Chinook | Stany Zjednoczone | Ciężki śmigłowiec transportowy | HC2 HC2A HC3 HC4 HC6 | 31 8 7 6 | Zamówiono 14 HC6. | |
Westland Puma | Wielka Brytania | Średni śmigłowiec transportowy | HC2 | 24 | 28 modernizowanych do standardu HC2. | |
AgustaWestland Merlin | Wielka Brytania | Średni śmigłowiec transportowy | HC3 HC3A | 21 6 | 25 zmodernizowanych trafi do Royal Navy. | |
Agusta A109E | Włochy | Szkolny Transport VIP | 4 3 | |||
Westland Sea King | Wielka Brytania | Search and Rescue | HAR3 HAR3A | 20 | ||
Bell Griffin | Kanada | Treningowy Szkolenie SAR | HT1 HAR2 | 12 4 | ||
Eurocopter Squirrel | Francja | Śmigłowiec szkolny | HT1 | 38 | ||
BSL | ||||||
MQ-9 Reaper | Stany Zjednoczone | Bezzałogowy aparat latający | 10 | |||
Suma | 999 |
Stopnie wojskowe |
Źródło: International Encyclopedia of Uniform Insignia[7]
Oficerowie |
Kod NATO | OF-10 | OF-9 | OF-8 | OF-7 | OF-6 | OF-5 | OF-4 | OF-3 | OF-2 | OF-1 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Marshal of the Royal Air Force | Air Chief Marshal | Air Marshal | Air Vice Marshal | Air Commodore | Group Captain | Wing Commander | Squadron Leader | Flight Lieutenant | Flying Officer | Pilot Officer | |
Marszałek polny | Generał | Generał broni | Generał dywizji | Generał brygady | Pułkownik | Podpułkownik | Major | Kapitan | Porucznik | Podporucznik |
¹ Tylko podczas wojny oraz stopień honorowy
Podoficerowie i szeregowcy |
Kod NATO | OR-9 | OR-8 | OR-7 | OR-6/OR-5 | OR-4 | OR-3 | OR-2 | OR-1 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Warrant Officer, Master Aircrew | Flight Sergeant, Flight Aircrew Sergeant | Chief Technician | Sergeant, Aircrew Sergeant | Corporal | Lance Corporal (na Pułk KSL) | Senior Aircraftman, Senior Aircraftman Technician | Leading Aircraftman | Aircraftman | ||
Starszy chorąży sztabowy | Starszy sierżant | Sierżant | Plutonowy | Starszy kapral | Kapral | Starszy szeregowy | Szeregowy |
Zobacz też |
- bitwa o Anglię
- Royal Flying Corps
- Royal Naval Air Service
- Royal Navy
- No. 40 Squadron RAF
Przypisy |
↑ J.W.R. Taylor, P.J.R. Moyes, Pictorial history of the R.A.F. Volume 3. 1945-1969. Nowy Jork: Arco, 1970 (ang.), s.28-32
↑ J.W.R. Taylor, P.J.R. Moyes, Pictorial history of the R.A.F. Volume 3. 1945-1969. Nowy Jork: Arco, 1970 (ang.), s.26
↑ UK to obtain nine P-8 maritime patrol aircraft, Flightglobal.com, 23 listopada 2015 [dostęp 2016-04-18] .
↑ House of Commons Hansard Written Answers, publications.parliament.uk, 25 lutego 2015 [dostęp 2015-06-06] (ang.).
↑ C-130 Accidents & Mishaps for the Royal Air Force, www.c-130.net [dostęp 2018-07-07] (ang.).
↑ RAF utraciły w Iraku Herculesa.
↑ International Encyclopedia of Uniform Insignia Around the World – Royal Air Force. [dostęp 2013-05-04].
Linki zewnętrzne |
Strona RAF-u (ang.)
Kobiety w siłach zbrojnych (ang.)
Samoloty w siłach RAF-u (galerie) (ang.)
|
|
|
Kontrola autorytatywna (siły powietrzne):
ISNI: 0000 0001 2164 6511
VIAF: 134782959
LCCN: n80125861
GND: 34802-8
BnF: 13906255d
SUDOC: 028377761
NKC: xx0007999
- WorldCat