Autobusy miejskie w Warszawie
| ||
Autobusy na krańcu Dworzec Centralny | ||
Dane ogólne | ||
Lokalizacja | Warszawa i aglomeracja | |
Rodzaj transportu | autobus | |
Data uruchomienia | 1920 | |
Infrastruktura | ||
Liczba linii | 290, w tym: nocne: 43 |
Autobusy miejskie w Warszawie – podstawowy element systemu komunikacyjnego obejmującego miasto stołeczne Warszawa wraz z aglomeracją. Linie administrowane są przez Zarząd Transportu Miejskiego podlegający miejskim władzom samorządowym. ZTM ustala trasy i rozkłady, a także wydaje bilety i organizuje ich kontrolę. Przewozy wykonywane są przez firmy wyłaniane przez ZTM w drodze przetargów.
Spis treści
1 Historia
1.1 Dwudziestolecie międzywojenne
1.2 Po II wojnie światowej
2 Przewoźnicy
3 Tabor
3.1 Wykaz taboru
3.2 MZA Warszawa
3.3 Arriva
3.4 Europa Express City
3.5 KM Łomianki
3.6 Michalczewski
3.7 Mobilis
3.8 PKS Grodzisk Mazowiecki
3.9 Malowanie i oznakowanie autobusów
3.10 Autobusy niskopodłogowe
4 Linie
4.1 Numeracja
4.2 Wykaz linii dziennych
4.2.1 Strefa I
4.2.2 Strefa II
4.3 Linie nocne
4.4 Linie lokalne (wjeżdżające do strefy I)
5 Pozostałe informacje
6 Zobacz też
7 Przypisy
8 Linki zewnętrzne
Historia |
Dwudziestolecie międzywojenne |
W 1920 roku podjęto decyzje o powstaniu Wydziału Ruchu Autobusowego przy Tramwajach Warszawskich. Na początku linie obsługiwały piętrowe autobusy marki Saurer.
W czasie obrony Warszawy w 1920 roku służyły do obsługi wojskowej. W 1921 roku uruchomiono trzy linie. Prawdziwy rozkwit spółka przeżywała pod koniec lat dwudziestych XX wieku, pojawiło się wiele nowych połączeń, uruchomiona została nowa zajezdnia przy ul. Łazienkowskiej. W 1938 roku wprowadzono nowoczesne wzory znaków przystankowych, stosowane aż do 1988 roku.
Przed wybuchem II wojny światowej Warszawa posiadała 180 autobusów[1]. Po wybuchu wojny autobusy liniowe wyjechały na ulice miasta 10 września 1939 roku. 28 września 1939 roku ponownie zawieszono kursowanie autobusów, by wznowić je 3 października 1939 roku. Od listopada 1939 roku zaczęła się regularna likwidacja taboru, wojnę przetrwał tylko jeden wóz.
Po II wojnie światowej |
Komunikacja autobusowa pojawia się ponownie w kwietniu 1945 roku. W 1946 miasto otrzymało w darze od Londynu 10 używanych autobusów piętrowych wyprodukowanych przez Leyland Motors, z wejściem z lewej strony[1]. Z powodu zużycia i braku części zamiennych ostatni z nich przestał kursować w 1948[1].
W 1948 r. na tymczasową zajezdnię autobusów miejskich MZK zaadaptowano jedną z Hal Mirowskich. W skład taboru wchodziły wówczas wozy ciężarowe, które powoli wymieniano na zagraniczne wozy otrzymane w darach od europejskich miast. W lipcu 1947 na ulice Warszawy wyjechały po raz pierwszy francuskie autobusy Chausson (pierwsza zakupiona partia liczyła 90 aut)[1]. Znaczna liczba francuskich Chaussonów utrzymywała się w ruchu do lat 60. XX w.
W 1951 roku na ulice wyjechały węgierskie Ikarusy 601 z nowej zajezdni przy ulicy Inflanckiej w śródmiejskiej części Muranowa. Rok 1962 przyniósł Warszawie nowe przegubowe wozy marki Jelcz. Pierwszy nocny autobus pojawił się na ulicach Warszawy w 1963 roku, w tym samym roku przybywają nowe zajezdnie: „Redutowa” na Woli i „Woronicza” na Mokotowie. Rok 1964 naznaczył się jako rok „kasowników”, w tym właśnie roku zlikwidowano konduktorską sprzedaż biletów.
W 1969 roku zostaje oddana do użytku zajezdnia „Ostrobramska” na Pradze-Południe, a rok później „Kleszczowa” we Włochach oraz „Chełmska” na Mokotowie – z przebranżowienia wybudowanej w 1959 roku zajezdni trolejbusowej. W 1972 roku na komunikacyjnej mapie stolicy pojawia się zajezdnia „Pożarowa” na Targówku. W 1973 na ulice Warszawy wyjechał licencyjny 2-drzwiowy autobus Jelcz Berliet PR100, a w końcu 1975 tabor został wzbogacony o 3-drzwiową wersję Jelcz PR110. W 1979 na regularną trasę wyjechały pierwsze przegubowe Ikarusy zabierające 150 pasażerów i początkowo obsługiwały linię 192 z Dworca Południowego na Ursynów Południowy.
W roku 1985 roku oddana do użytku zostaje zajezdnia „Stalowa” na Pradze-Północ. W 1988 roku następuje zmiana wzorów znaków przystankowych związana z wpisaniem znaków jako informacyjnych do kodeksu drogowego, jak we wszystkich krajach socjalistycznych.
11 marca 1994 roku następuje reorganizacja stołecznego transportu. Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Warszawie zostają podzielone na:
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie – pełniący pieczę nad rozkładami jazdy wszystkich linii tramwajowych i autobusowych;
Tramwaje Warszawskie – obsługujący wszystkie linie tramwajowe oraz ich torowisko;
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – obsługujące linie autobusowe w obrębie aglomeracji warszawskiej.
W listopadzie 1994 roku zostaje wprowadzony do eksploatacji pierwszy niemiecki niskopodłogowy Neoplan N4020. Rok 1995 przynosi decyzje o likwidacji zajezdni „Piaseczno” i „Pożarowa”. Rok 1999 stał pod znakiem nowoczesnych i niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 15. W 2002 do Solarisów dołączają autobusy marki MAN. Rok 2003 przynosi likwidację zajezdni „Inflancka”. W 2005 roku wprowadzono do eksploatacji autobusy Solaris Urbino 18 z klimatyzacją. W roku 2006 zlikwidowana zostaje zajezdnia „Chełmska”.
Przewoźnicy |
Obecnie przewozy na zlecenie ZTM świadczą:
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – największy przewoźnik, dysponuje około 73% taboru autobusowego, w 2015 wykonał 83,8 mln wozokilometrów (przy 31,5 mln wozokilometrów wykonywanych przez pozostałych operatorów autobusowych liczonych bez linii lokalnych)[2]; dysponuje 5 zajezdniami: „Woronicza”, „Kleszczowa”, „Stalowa”, „Ostrobramska” oraz wygaszoną, planowaną do modernizacji zajezdnią „Redutowa”[3]
- Arriva Bus Transport Polska
- Europa Express City
- Mobilis
- Michalczewski
- KM Łomianki
- PKS Grodzisk Mazowiecki
- operatorzy linii lokalnych
Tylko MZA jest własnością miasta stołecznego Warszawy. Pozostałe są w sensie organizacyjnym całkowicie niezależne od ratusza i nazywane są ajentami, a obsługa linii jest im powierzana na drodze przetargów. Zainteresowane podmioty deklarują oczekiwaną stawkę za wozokilometr świadczonych usług przy danych parametrach pojazdu i długości trwania kontraktu. Jeżeli liczba ofert spełniających kryteria formalne przetargu jest większa niż trzy, wówczas ZTM organizuje aukcję elektroniczną.
Najdłużej funkcjonującym ajentem w ramach ZTM była firma Veolia Transport Warszawa (wcześniej Rapid Bus i Connex), który obsługiwał linie od 1 grudnia 1993 do 30 kwietnia 2008 roku.
Tabor |
Każdy z przewoźników świadczących usługi w ramach transportu publicznego ma prawo do wyboru marki i modelu pojazdu w ramach ograniczeń narzuconych przez Zarząd Transportu Miejskiego.
Wykaz taboru |
Stan na 6 stycznia 2019 roku
Obecnie po Warszawie kursują 24 modele autobusów, 9 różnych marek[4]. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe.
MZA Warszawa |
Model | Zajezdnie | Liczba | Zdjęcie |
---|---|---|---|
Jelcz M121I | R-4 | 53 | |
MAN NG313 | 64 | ||
MAN NG313 Lion’s City G | 3 | ||
MAN NG363 Lion's City G | 70 | ||
Mercedes Conecto | 35 | ||
Mercedes Conecto G | R-2 | 105 | |
Solaris Urbino 10 | R-2, R-3, R-4 | 36 | |
Solaris Urbino 12 | 165 | ||
Solaris Urbino 12 Electric | R-1 | 20 | |
Solaris Urbino 15 | R-1, R-2, R-3 | 72 | |
Solaris Urbino 18 | R-1, R-2, R-3, R-4 | 615 | |
Solaris Urbino 18 Electric[5] | R-1 | 1 | |
Solaris Urbino 18 Hybrid | R-3 | 4 | |
Solbus Solcity 10 | R-1 | 40 | |
Solbus Solcity 12 | 25 | ||
Solbus Solcity 18 | R-2 | 47 | |
Solbus Solcity 18 LNG | R-3 | 35 | |
Ursus CS12E | R-1 | 10 | |
Volvo 7900 Hybrid[5] | R-3 | 1 |
Arriva |
Model | Liczba | Grafika |
---|---|---|
Otokar Vectio C | 34 | |
Solaris Urbino 12 | 49 | |
Solaris Urbino 12 Hybrid | 5 |
Europa Express City |
Model | Liczba | Grafika |
---|---|---|
Autosan Sancity 9LE | 31 |
KM Łomianki |
Model | Liczba | Grafika |
---|---|---|
Jelcz M121I | 3 | |
Jelcz M121M | 5 | |
Solaris Urbino 12 | 19 | |
Ursus CS12LF | 2 |
Michalczewski |
Model | Liczba | Grafika |
---|---|---|
Scania CN280UB CNG | 29 |
Mobilis |
Model | Liczba | Grafika |
---|---|---|
MAN NL253 Lion;s City Hybrid | 61 | |
Mercedes Conecto G | 54 | |
Solaris Urbino 8,9 LE | 54 | |
Solaris Urbino 18 | 54 |
PKS Grodzisk Mazowiecki |
Model | Liczba | Grafika |
---|---|---|
MAN NL293 B100 Lion's City | 5 | |
Solaris Urbino 12 | 49 |
Począwszy od roku 2005 wprowadzany był system specjalizacji zajezdni MZA, polegający na skupianiu w nich autobusów jednej marki:
Zajezdnia R-1 „Woronicza” – Solaris;
Zajezdnia R-2 „Kleszczowa” – Neoplan;
Zajezdnia R-3 „Ostrobramska” – Solaris;
Zajezdnia R-4 „Stalowa” – MAN;
Zajezdnia R-5 „Redutowa” – Jelcz.
Obecnie ze względu na ilość i różnorodność dostarczanego taboru oraz na zamknięcie „Redutowej”, pełna specjalizacja nie jest możliwa, dlatego w zajezdniach znajdują się różne marki pojazdów.
Malowanie i oznakowanie autobusów |
Wszystkie autobusy, niezależnie od przewoźnika, pomalowane są w barwy miejskie: górny pas w kolorze tzw. żółtym sygnałowym (Signal yellow, RAL Classic: 1003, NCS: S 0580-Y10R), dolny – w tzw. czerwieni kubańskiej (Traffic red, RAL Classic: 3020, NCS: S 3050-Y90R). Ponadto stosuje się kolor czarny (Jet black, RAL: 9005, NCS: S 8000-N) dla maskowania słupków i klap w pasie okiennym oraz w pasie nadokiennym i biały (Traffic white, RAL: 9016, NCS: S 1002-G50Y) dla dachu, obudowy wentylatorów i klimatyzacji[6].
Wszystkie pojazdy oznaczone są logiem WTP oraz posiadają czteroznakowy numer boczny, czcionką tzw. tradycyjną warszawską zmodyfikowaną[6]:
- cztery cyfry na pojazdach MZA i niektórych ajentów:
- 90xx i 94xx - Arriva
- 92xx, 95xx i 98xx - Mobilis
- 93xx - PKS Grodzisk
- 96xx - Michalczewski
- litera A i trzy cyfry na pojazdach ajentów[7]:
- A7xx – Mobilis,
- A2xx – EEC.
- trzy cyfry na pojazdach ajentów:
- 7xx - KMŁ.
Autobusy niskopodłogowe |
Do 1994 trasy autobusowe w Warszawie obsługiwały wyłącznie pojazdy wysokopodłogowe. W listopadzie 1994 roku na ulice wyjechał pierwszy autobus niskopodłogowy – Neoplan N4020. Kolejne pojazdy niskopodłogowe pojawiły się dopiero w styczniu 1997 – Jelcze M121M z dostawy 50 zamówionych 12-metrowych niskopodłogowych autobusów, zrealizowanej do marca 1997. Dwa (z trzech) wejść znajdowały się na tym samym poziomie co podłoga. Dodano także oznaczenie w rozkładach jazdy realizowanych przez nie kursów – literę „n”, a następnie kwadracik. W 2006 roku osiągnięto 49,9-procentowy udział niskiej podłogi wśród autobusów obsługujących stołeczne linie. W 2007 wskaźnik ten osiągnął 68,6%, w 2008 – 74,8% w 2009 – 78,9%, w 2010 – 84,7%, w 2011 – 89,7%, w 2012 – 96,1%[8]. Na przełomie 2013 i 2014 roku wskaźnik ten osiągnął 100% po wycofaniu ze służby ostatnich autobusów Jelcz 120MM/1.
Ostatniego zakupu fabrycznie nowych, wysokoopodłogowych autobusów dokonano w 1997 roku, choć pierwszy przegubowy Ikarus pojawił się w Warszawie w roku 1978. Wraz z wycofaniem z ulic Warszawy Ikarusów, te najmłodsze sprzedano w cenie po około 6-7 tysięcy złotych za sztukę między innymi do MPK Częstochowa[9][10][11][12][13][14].
Linie |
Numeracja |
Większość należących do ZTM linii autobusowych ma trzycyfrowe numery (wyjątki to linie o oznaczeniach Cxx, E-x, L-x, Lxx, Nxx, Z-x i Zxx). Pierwszy znak numeru oznacza rodzaj linii:
1xx – linie zwykłe (94 linie w ruchu)
- kursują codziennie przez cały dzień
2xx – linie zwykłe (34 linie w ruchu)
- kursują codziennie przez cały dzień;
- do 29 lutego 2008 zakres ten przeznaczony był dla linii cmentarnych (obecnie Cxx), specjalnych (obecnie 9xx) i zastępczych (obecnie Z-x i Zxx)
3xx – linie zwykłe okresowe (25 linii w ruchu)
- kursują w dni powszednie w godzinach szczytu lub przez cały dzień z wyłączeniem (dla niektórych ) wakacji i ferii szkolnych. Linie 300 i 385 jeżdżą jedynie w sezonie letnim ( 300 w dni wyścigów konnych . 385 w noce piątek/sobota, sobota/niedziela oraz święta );
4xx – linie przyspieszone okresowe (6 linii w ruchu)
- kursują w dni powszednie w godzinach szczytu lub przez cały dzień z wyłączeniem (dla niektórych linii) wakacji i ferii szkolnych. Zatrzymują się jedynie na wybranych przystankach;
5xx – linie przyspieszone (20 linii w ruchu)
- kursują codziennie przez cały dzień. Zatrzymują się jedynie na wybranych przystankach;
6xx – zakres wolny
- Po przeprowadzeniu reformy linii nocnych w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007 numeracja linii nocnych uległa zmianie z 6xx na Nxx;
7xx – linie strefowe zwykłe (37 linii w ruchu)
- kursują codziennie przez cały dzień (przeważnie) między 1. i 2. strefą biletową. Zazwyczaj jedna z pętli usytuowana jest w ważnym węźle przesiadkowym;
8xx – linie strefowe okresowe (1 linia w ruchu)
- kursują w dni powszednie w godzinach szczytu albo przez cały dzień z wyłączeniem (dla niektórych linii) wakacji i ferii szkolnych między 1. i 2. strefą biletową. Najczęściej jedna z pętli usytuowana jest w ważnym węźle przesiadkowym. Linia 800 uruchamiana sezonowo- dowóz do Palmir;
9xx – linie uzupełniające, specjalne i dodatkowe (aktualnie jeździ linia 900)
- Uruchamiane na specjalne okoliczności (np. linia 900 która dowoziła zainteresowanych na Międzynarodowy Piknik Lotniczy w Góraszce);
- W latach 1991–1992 w ten sposób były oznaczone linie podmiejskie prywatnych przewoźników obsługujące rejony południowo-zachodniej aglomeracji warszawskiej
Cxx – linie cmentarne (nie ma stałych linii w rozkładzie)
- kursują jedynie w okresie dnia Wszystkich Świętych, zapewniając dojazd do stołecznych nekropolii;
E-x – linie ekspresowe okresowe (4 linie w ruchu)
- kursują w dni powszednie, w godzinach szczytu z wyłączeniem (dla niektórych linii) wakacji i ferii szkolnych. Trasy tych linii obejmują bardzo mało przystanków.
L-x i Lxx – linie podmiejskie lokalne uzupełniające (48 linii w ruchu)
- kursują tylko między miejscowościami podwarszawskimi, dając możliwość przesiadki na linie strefowe. Nie kursują na terenie Warszawy (z wyjątkiem linii L-6, L-7 i L39 które wjeżdżają do Warszawy).
Nxx – linie nocne (43 linie w ruchu)
- Po przeprowadzeniu reformy linii nocnych w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007 numeracja linii nocnych uległa zmianie (z 6xx na Nxx), powstały też trzy linie obwodowe i jedna lokalna, (które nie przejeżdżają przez Dworzec Centralny), a także nocne linie podmiejskie;
Z-x i Zxx – linie zastępcze (nie ma stałych linii w rozkładzie)
- Linie te wprowadzane na czas remontów oraz wyłączeń z ruchu na danym odcinku komunikacji szynowej.
Wykaz linii dziennych |
Aktualne na 29 stycznia 2018 roku
Strefa I |
Strefa I obejmuje swoim zasięgiem miasta Warszawa, Ząbki, Łomianki i Marki oraz gminy Konstancin-Jeziorna i Izabelin
Numer | Trasa | Uwagi |
---|---|---|
100 | Centrum ↔ Centrum | Linia okólna jednokierunkowa, linia turystyczna, uruchamiana tylko w sezonie letnim. |
102 | Młynów ↔ PKP Olszynka Grochowska | |
103 | Metro Młociny ↔ Dworzec Zachodni (Tunelowa) | |
104 | Żerań FSO ↔ Brzeziny | |
105 | Osiedle Górczewska ↔ Browarna | Wybrane kursy na trasie skróconej: Osiedle Górczewska ↔ Rondo Daszyńskiego. |
107 | Esperanto ↔ Kierbedzia | |
108 | Plac Trzech Krzyży ↔ Metro Wilanowska | |
109 | Osiedle Górczewska ↔ Dworzec Centralny | |
110 | Cmentarz Północny-Brama Zachodnia ↔ Metro Marymont | W dni powszednie linia dojeżdża do CH Auchan w Łomiankach |
111 | Esperanto ↔ Gocław | |
112 | Karolin ↔ CH Marki | |
114 | Młociny-UKSW ↔ Bródno-Podgrodzie | |
115 | PKP Mokry Ług ↔ Aleksandrów | Wybrane kursy w dni powszednie wykonują podjazd z przystanku Marysin ulicą Korkową do przystanku Łysakowska zatrzymując się przy tym na przystankach; Sezam (przystanek jednokierunkowy), Potockich, Łysakowska. |
116 | Chomiczówka ↔ Wilanów | |
117 | Dworzec Centralny ↔ Gocław | |
118 | Metro Politechnika ↔ Bródno-Podgrodzie | |
119 | Rakowiecka-Sanktuarium ↔ Wiśniowa Góra | |
120 | Olesin ↔ Dworzec Wschodni (Kijowska) | |
121 | Chomiczówka ↔ Gwiaździsta | |
122 | Osiedle Górczewska ↔ Gwiaździsta | |
123 | Dworzec Wschodni (Kijowska) ↔ Dworzec Wschodni (Lubelska) | Linia okólna, mająca obie pętle po obu stronach Dworca Wschodniego |
124 | P+R Aleja Krakowska ↔ Paluch | |
125 | Metro Stadion Narodowy ↔ Międzylesie | |
126 | Nowodwory ↔ CH Targówek | |
127 | Nowe Włochy ↔ Mariensztat | |
128 | Szczęśliwice ↔ Plac Piłsudskiego | |
129 | Jana Olbrachta ↔ PKP Ursus | |
130 | Rakowiecka-Sanktuarium ↔ Wilanów | |
131 | Dworzec Centralny ↔ Wilanów | Linia obsługuje kursy skrócone na trasie Dworzec Centralny ↔ Sadyba |
132 | Metro Marymont ↔ Grodzisk | |
133 | Choszczówka ↔ Tarchomin | |
134 | Żerań FSO ↔ Olesin | |
135 | Plac Hallera ↔ PKP Olszynka Grochowska | |
136 | Młynów ↔ Natolin Północny | |
138 | Bokserska ↔ Utrata | |
139 | Metro Wilanowska ↔ Ogród Botaniczny | |
140 | Dworzec Wschodni (Kijowska) ↔ Czarna Struga | |
141 | P+R Aleja Krakowska ↔ Witolin | |
142 | Wiatraczna ↔ Aleksandrów | |
143 | GUS ↔ Rembertów-Kolonia | |
145 | Żerań FSO ↔ Wiatraczna | |
146 | Dworzec Wschodni (Lubelska) ↔ Falenica | |
147 | Dworzec Wschodni (Lubelska) ↔ Stara Miłosna (Ułańska) | |
148 | Lotnisko Chopina ↔ Wiatraczna | |
149 | Groty ↔ Osiedle Górczewska | |
150 | Metro Młociny ↔ Dziekanów Leśny | Wybrane kursy na trasie: Dziekanów Leśny ↔ Metro Marymont |
151 | Nowowiejska ↔ Rechniewskiego | |
152 | Białołęka Dworska ↔ Tarchomin | |
153 | Pastuszków ↔ Rembertów-Kolonia | Wybrane kursy na trasie skróconej: PKP Mokry Ług ↔ Rembertów-Kolonia. |
154 | Stare Bemowo ↔ P+R Aleja Krakowska | W wybranych kursach podjeżdża też pod Fort Radiowo |
155 | Znana ↔ Rondo Daszyńskiego | |
156 | Metro Młociny ↔ Dworzec Wschodni (Kijowska) | |
157 | Szczęśliwice ↔ Gwiaździsta | |
158 | CH Reduta ↔ Witolin | |
159 | CH Blue City ↔ EC Siekierki | |
160 | Dworzec Centralny ↔ Witebska | |
161 | Olecka ↔ Zbójna Góra | |
162 | EC Siekierki ↔ Targówek | Wybrane kursy na trasie skróconej: Chełmska ↔ Targówek |
163 | Sadyba ↔ Stegny | |
164 | EC Siekierki ↔ Kępa Zawadowska | |
165 | Metro Wilanowska ↔ Wyczółki | |
166 | Osiedle Kabaty ↔ Plac Hallera | Wybrane kursy na wydłużonej trasie: STP Kabaty ↔ Plac Hallera |
167 | Znana ↔ Siekierki-Sanktuarium | |
168 | Spartańska ↔ Witolin | |
169 | Bródno-Podgrodzie ↔ Dworzec Wschodni (Kijowska) | |
170 | Elsnerów ↔ Rondo Starzyńskiego | |
171 | Chomiczówka ↔ Torwar | |
172 | CH Blue City ↔ Sadyba | |
173 | Dworzec Wschodni (Lubelska) ↔ Stara Miłosna (Graniczna) | |
174 | Rondo ONZ ↔ Bokserska | |
175 | Plac Piłsudskiego ↔ Lotnisko Chopina | |
176 | Choszczówka ↔ Plac Hallera | |
177 | Ursus-Ratusz ↔ WKD Opacz | |
178 | PKP Ursus ↔ Konwiktorska | Wybrane kursy na trasie skróconej: PKP Ursus ↔ Rondo Daszyńskiego |
179 | Ursynów Północny ↔ Osiedle Kabaty | |
180 | Chomiczówka ↔ Wilanów | |
181 | Cmentarz Północny-Brama Główna ↔ Plac Wilsona | |
182 | Dworzec Zachodni ↔ Witolin | |
183 | Wiatraczna ↔ Zielona | |
184 | Metro Młociny ↔ Szczęśliwice | |
185 | Gwiaździsta ↔ Ursynów Zachodni | |
186 | Szczęśliwice ↔ Nowodwory | |
187 | Ursus-Niedźwiadek ↔ Stegny | |
188 | Lotnisko Chopina ↔ Gocławek Wschodni | |
189 | Osiedle Górczewska ↔ Sadyba | |
190 | Osiedle Górczewska ↔ CH Marki | |
191 | Regulska ↔ Plac Narutowicza | |
192 | Metro Wilanowska ↔ Osiedle Kabaty | |
193 | Bokserska ↔ Ursynów Północny | |
194 | PKP Gołąbki ↔ Cmentarz Wolski | |
195 | Pl. Trzech Krzyży ↔ Natolin Północny | |
196 | Rembertów-Kolonia ↔ Rembertów-Kolonia | Linia okólna. |
197 | Gwiaździsta ↔ Ursus-Niedźwiadek | |
198 | PKP Wesoła ↔ Stara Miłosna | |
199 | Pratulińska ↔ Rembertów-AON | |
200 | Dworzec Centralny - Konstancin-Jeziorna (Pańska) | |
201 | Nowe Bemowo ↔ Koło | |
202 | Metro Stadion Narodowy ↔ Gocławek Wschodni | |
203 | Metro Młociny ↔ Fort Wawrzyszew | |
204 | Osiedle Derby ↔ PKP Praga | |
205 | Gwiaździsta ↔ Powązki-Cmentarz Wojskowy | |
206 | Nowe Włochy ↔ Odolany | |
207 | Regulska ↔ Skorosze | |
208 | Bitwy Warszawskiej 1920 ↔ Bitwy Warszawskiej 1920 | Linia okólna jednokierunkowa. |
209 | PKP Jeziorki ↔ Ursynów Północny | |
210 | Metro Młociny - Truskaw (Skibińskiego) | |
211 | Buków ↔ Żerań FSO | |
212 | Plac Hallera ↔ Pratulińska | |
213 | Błota ↔ Gocław | W szczycie komunikacyjnym porannym na odcinku PKP Falenica - PKP Radość jednokierunkowo częstotliwość wzniesiona z 30 minut do 15 minut. W szczycie komunikacyjnym popołudniowym na odcinku PKP Radość - PKP Falenica jednokierunkowo częstotliwość wzniesiona z 30 minut do 15 minut. |
214 | Tarchomin ↔ Grodzisk | |
217 | Metro Wilanowska ↔ Sarmacka | |
218 | Królikarnia ↔ Metro Wilanowska | |
219 | Gocław ↔ PKP Radość | |
220 | P+R Al. Krakowska - Nowe Bemowo | |
221 | Dworzec Gdański (Rydigera) ↔ Plac Niemena | |
222 | Bielańska ↔ Spartańska | |
225 | Gocław ↔ PKP Mokry Ług | |
227 | Dworzec Centralny ↔ Bródno-Podgrodzie | |
228 | Ursus-Ratusz - Osmańska-DHL | |
239 | Ursynów Południowy ↔ Krasnowola | Wybrane kursy na trasie: Ursynów Północny ↔ Krasnowola |
240 | Żerań FSO ↔ Marki Pustelnik | |
245 | PKP Olszynka Grochowska ↔ Osiedle Dudziarska | |
249 | Os. Górczewska - Os. Górczewska | Linia jednokierunkowa |
250 | Metro Młociny ↔ Łomianki (Zachodnia) | |
251 | Metro Wilanowska - Os. Grapa (Konstancin-Jez.) | |
255 | Cmentarz Wolski ↔ Rondo Daszyńskiego | |
256 | Suwalska ↔ PKP Zacisze Wilno | |
262 | Dworzec Wileński ↔ Pratulińska | |
264 | Wilanów - Kępa Okrzewska-Cmentarz | |
300 | Metro Wilanowska - Tor Służewiec | Linia uruchamiana w sezonie letnim w dni wyścigów konnych. |
303 | Cmentarz Północny-Brama Główna ↔ Plac Wilsona | |
304 | Jesiennych Liści ↔ Zaułek-Szkoła | |
305 | Strusia ↔ PKP Międzylesie | |
308 | Królikarnia - Domaniewska Office Park /Park Postępu | |
311 | Praga Południe-Ratusz ↔ Gocław | |
317 | P+R Aleja Krakowska ↔ Wilanów | |
318 | Metro Centrum Nauki Kopernik ↔ Torwar | |
320 | Fort Radiowo ↔ Groty | |
323 | Oś Królewska ↔ Powsinek | |
326 | Metro Marymont ↔ Olesin | Wybrane kursy na trasie skróconej: Kupiecka ↔ Olesin |
328 | Hynka - Popularna | |
331 | Lotnisko Chopina ↔ Metro Wilanowska | |
332 | Zaułek-Szkoła ↔ Juranda ze Spychowa-Szkoła | |
334 | Olesin ↔ Żerań Wschodni | |
338 | Plac Hallera ↔ Utrata | |
339 | Metro Wilanowska - Osiedle Kabaty | |
340 | Dworzec Wileński ↔ Pustelnik | |
345 | Bródno-Podgrodzie ↔ Maczka | |
365 | Bokserska ↔ Metro Wilanowska | |
376 | Choszczówka ↔ Budowlana | |
379 | Sarmacka ↔ Wilanów | Linia wykonuje jeden kurs w jednym kierunku realizowany w dni nauli szkolnej w godzinach porannego szczytu (ok. godz. 7:30) |
380 | Powązki-Cmentarz Wojskowy - CH Arkadia | |
385 | Plac Wilsona - Plac Konstytucji | Linia uruchamiana w sezonie letnim. |
397 | Metro Stare Bielany ↔ Koło | |
401 | Ursus-Niedźwiadek ↔ Ursynów Południowy | Wybrane kursy na trasie: PKP Ursus / WKD Raków ↔ Natolin Północny |
402 | Wynalazek ↔ Marysin | |
409 | Cmentarz Północny-Brama Zachodnia ↔ Bródno-Podgrodzie | |
411 | Metro Politechnika ↔ Stara Miłosna (Graniczna) | Wybrane kursy (w godzinach szczytu) na trasie skróconej: Metro Politechnika ↔ Gocław |
412 | Świętego Wincentego ↔ Dworzec Wileński | Linia wykonuje kursy tylko w jednym kierunku. |
414 | Szczęśliwice ↔ Bródno-Podgrodzie | |
500 | Rondo Radosława ↔ Bródno-Podgrodzie | |
501 | Dworzec Centralny ↔ Stegny | |
502 | Metro Politechnika ↔ Stara Miłosna (Graniczna) | |
503 | Konwiktoska ↔ Natolin Północny | |
504 | Dworzec Centralny ↔ Osiedle Kabaty | |
507 | Dworzec Centralny ↔ Gocław | |
509 | Nowodwory ↔ Gocław | |
511 | Metro Młociny ↔ Dąbrówka Wiślana | |
512 | Dworzec Wileński ↔ Gilarska | |
514 | Metro Politechnika ↔ Wola Grzybowska | |
516 | Nowodwory ↔ Żerań FSO | |
517 | Ursus-Niedźwiadek ↔ Witebska | |
518 | Pl. Trzech Krzyży↔ Nowodwory | |
519 | Dworzec Centralny ↔ Wilanów | Wybrane kursy na wydłużonej trasie: Dworzec Centralny ↔ Powsin-Park Kultury oraz na trasach skróconej Wilanów ↔ Plac Konstytucji i Powsin Park Kultury ↔ Wilanów |
520 | Płocka-Szpital ↔ Marysin | |
521 | Szczęśliwice ↔ Falenica | Wybrane kursy na trasie skróconej: Wiatraczna ↔ Falenica |
522 | Dworzec Centralny ↔ Branickiego | Wybrane kursy na trasie skróconej: Plac Konstytucji ↔ Branickiego |
523 | Stare Bemowo ↔ PKP Olszynka Grochowska | |
525 | Dworzec Centralny ↔ Międzylesie | |
527 | Esperanto ↔ Osiedle Derby | |
E–1 | Metro Stadion Narodowy ↔ Gocław | |
E–2 | Płocka-Szpital ↔ Wilanów | |
E–7 | Dworzec Wileński ↔ Osiedle Derby | Linia wykonuje kursy tylko w jednym kierunku: w szczycie porannym w kierunku Dworca Wileńskiego, a w szczycie popołudniowym w kierunku Osiedla Derby. |
E–9 | Metro Marymont ↔ Osiedle Derby | Linia wykonuje kursy tylko w jednym kierunku: w szczycie porannym w kierunku Metra Marymont, a w szczycie popołudniowym w kierunku Osiedla Derby. |
Strefa II |
Numer | Trasa | Uwagi |
---|---|---|
702 | Wiatraczna ↔ Otwock (Orla) | |
703 | P+R Al. Krakowska ↔ Kosów | |
704 | Wiatraczna ↔ Hipolitów (PKP Halinów) | |
705 | Żerań FSO ↔ Białobrzegi | Niektóre kursy dojeżdżają do Rynii |
706 | P+R Al. Krakowska ↔ Janki (Pl. Szwedzki) | |
707 | P+R Al. Krakowska ↔ Piaseczno (Nadarzyńska) | |
709 | Metro Wilanowska ↔ PKP Piaseczno | |
710 | Os. Kabaty ↔ Piaseczno (Szkolna) | |
711 | P+R Al. Krakowska ↔ Nadarzyn (Warszawska) | |
712 | Metro Młociny ↔ Stare Babice (Rynek) | |
713 | Cmentarz Wolski ↔ Koprki (Agricoop) | |
714 | Os. Górczewska ↔ Lipków-Muzeum | |
715 | P+R Al. Krakowska ↔ Metro Wilanowska | Linia ma obie pętle w Warszawie, ale jej trasa przebiega w obu strefach. |
716 | Cmentarz Wolski ↔ Piastów (Ogińskiego) | |
717 | Dworzec Zachodni ↔ Piastów (Ogińskiego) | |
719 | Os. Górczewska ↔ Leszno | |
720 | Wiatraczna ↔ Rzakta | |
721 | P+R Al. Krakowska ↔ Kosów | |
722 | Wiatraczna ↔ Radiówek | |
723 | Żerań FSO ↔ PKP Legionowo Przystanek | |
724 | Os. Kabaty ↔ Piaseczno (Gerbera) | |
727 | Metro Wilanowska ↔ Głosków-Szkoła | Niektóre kursy dojeżdżają do Antoninowa (Cmentarz Południowy-Brama Południowa) |
728 | P+R Al. Krakowska ↔ Złotokłos | |
729 | Os. Górczewska ↔ Mariew | |
730 | Wiatraczna ↔ Duchnów | |
731 | Żerań FSO ↔ Legionowo (Os. Młodych) | Niektóre kursy dojeżdżają do Starostwa |
733 | P+R Al. Krakowska ↔ Młochów | |
734 | Żerań FSO ↔ Nowe Załubice | |
735 | Żerań FSO ↔ Zegrze Południowe | |
736 | Żerań FSO ↔ Legionowo (Mickiewicza) | |
737 | Ursynów Płd. ↔ Antoninów (Cmentarz Południowy-Brama Południowa) | |
738 | Dworzec Wschodni (Kijowska) ↔ Radzymin (Os. Victoria) | |
739 | Metro Wilanowska ↔ Piaseczno (Julianowska-Cmentarz) | |
741 | Nowodwory ↔ Chotomów | |
742 | Os. Kabaty ↔ Góra Kalwaria (Rynek) | |
743 | Cmentarz Wolski ↔ Wolica k. Płochocina | |
750 | Metro Młociny ↔ Dębina | Niektóre kursy dojeżdżają do Sadowej i Palmir |
800 | Metro Młociny ↔ Palmiry |
Linie nocne |
Numer | Trasa | Uwagi |
---|---|---|
N01 | Nowodwory ↔ Ursynów Płn. | Jeden kurs skrócony do Metra Młociny |
N02 | Metro Młociny ↔ Marysin | |
N03 | Nowodwory ↔ Ursynów Płn. | |
N11 | Dworzec Centralny ↔ Os. Derby | |
N12 | Dworzec Centralny ↔ Targówek | |
N13 | Dworzec Centralny ↔ Nowodwory | |
N14 | Dworzec Centralny ↔ Olesin | |
N16 | Dworzec Centralny ↔ PKP Zacisze-Wilno | |
N21 | Dworzec Centralny ↔ Stara Miłosna | |
N22 | Dworzec Centralny ↔ Aleksandrów | |
N24 | Dworzec Centralny ↔ Rembertów-Akademia | |
N25 | Dworzec Centralny ↔ Międzylesie | |
N31 | Dworzec Centralny ↔ Wilanów | |
N32 | Centrum ↔ Lotnisko Chopina | |
N33 | Dworzec Centralny ↔ Zajezdnia Woronicza | |
N34 | Dworzec Centralny ↔ Os. Kabaty | |
N35 | Centrum ↔ PKP Ursus Niedźwiadek | |
N36 | Dworzec Centralny ↔ Bokserska | |
N37 | Dworzec Centralny ↔ Os. Kabaty | |
N38 | Centrum ↔ P+R Al. Krakowska | |
N41 | Dworzec Centralny ↔ Młociny-UKSW | |
N42 | Dworzec Centralny ↔ Os. Górczewska | |
N43 | Dworzec Centralny ↔ Chomiczówka | |
N44 | Dworzec Centralny ↔ Zajezdnia Żoliborz | |
N45 | Dworzec Centralny ↔ Karolin | |
N46 | Dworzec Centralny ↔ Metro Młociny | |
N50 | Metro Wilanowska ↔ Skolimów | Niektóre kursy skrócone do Waflowej |
N52 | Cmentarz Wolski ↔ Ożarów Mazowiecki (Umiastkowska) | |
N56 | Metro Młociny ↔ Dziekanów Leśny | |
N58 | Metro Młociny ↔ Truskaw (Skibińskiego) | |
N61 | Dworzec Centralny ↔ Marki (Struga) | |
N62 | Dworzec Centralny ↔ Wołomin (Os. Niepodległości) | Niektóre kursy skrócone do Pratulińskiej |
N63 | Dworzec Centralny ↔ Chotomów | Po jednym kursie skróconym do Legionowa (Os. Jagiellońska) oraz do Nowodworów |
N64 | Dworzec Centralny ↔ Choszczówka | |
N66 | Dworzec Centralny ↔ Ząbki (Sosnkowskiego) | |
N71 | Dworzec Centralny ↔ Wola Grzybowska | |
N72 | Dworzec Centralny ↔ Falenica | Trzy kursy wydłużone do Józefowa (Jarosławska) |
N81 | Dworzec Centralny ↔ Sarmacka | |
N83 | Dworzec Centralny ↔ PKP Piaseczno | |
N85 | Centrum ↔ Pruszków (Os. Staszica/Pętla) | |
N88 | Centrum ↔ Janki (Pl. Szwedzki) | |
N91 | Dworzec Centralny ↔ Cmentarz Północny-Brama Zachodnia | |
N95 | Dworzec Centralny ↔ Os. Górczewska |
Linie lokalne (wjeżdżające do strefy I) |
Numer | Trasa | Uwagi |
---|---|---|
L-6 | Stare Bemowo ↔ Dzikiej Róży (Borzęcin Mały) | Kursują tylko w dni powszednie |
L-7 | Dziekanów Leśny ↔ Starostwo (Ożarów Mazowiecki) | |
L14 | Bielawa-Pętla - Gassy-Pętla | Kursują w całości w pierwszej strefie biletowej |
L15 | Słomczyn-Kościół - Klarysew | |
L16 | Kępa Okrzewska-Cmentarz - Czarnów | |
L18 | Rynek (Stare Babice) - Skibińskiego (Truskaw) | |
L21 | Klarysew - Rynek (Góra Kalwaria) | |
L24 | Urząd Miasta (Piaseczno) - Chylice | |
L28 | Klarysew - Baniocha | |
L33 | Rejtana (Marki) ↔ Mickiewicza (Legionowo) | |
L39 | PKP Jeziorki ↔ Szkolna (Piaseczno) | |
L40 | Pustelnik (Marki) ↔ PKP Wołomin | |
L42 | Słomczyn-Kościół - Klarysew | |
L43 | CH Marki ↔ 11 Listopada (Zielonka) |
Pozostałe informacje |
- Liczba przystanków warszawskiej komunikacji miejskiej wynosi blisko 1400[15].
- Najkrótszymi dziennymi liniami autobusowymi na dzień 22 czerwca 2018 były linie: Z15 (Falenica-Lokalna) która ma 1,6 km długości, czy też 124 (P+R Al. Krakowska – Paluch) i 153 (Rembertów-Kolonia – Mokry Ług) – obie liczą 4,7 km, najdłuższymi zaś: 720 (Wiatraczna – Rzakta) – ok. 35km. oraz 733 (Młochów – Okęcie p. Krakowiany, Parole) – długość ponad 33 km. Najkrótsze linie nocne to: N32 (Centrum – Lotnisko Chopina) oraz N38 (Centrum – P+R Al. Krakowska) – trasa obydwu liczy ok. 7,7 km. Linia nocna o najdłuższej trasie to N63, która w drodze z Chotomowa przez Legionowo i warszawską Białołękę pokonuje ok. 40 km.
- Najdłuższą w historii linią autobusową była, nieistniejąca już linia nocna 601, której trasa – w drodze z Woli Grzybowskiej na Stare Bemowo – z powodu remontu w Rembertowie i objazdów w dn. 3 VI – 20 VII 2005 liczyła ok. 46,1 km.
- Najczęściej kursującymi autobusami są/były: 508 (Nowodwory – Metro Marymont) oraz strefowa linia 709 (Metro Wilanowska – PKP Piaseczno) – do Warszawy w szczycie porannym nawet co 2-3 minuty; najdłużej pasażerowie muszą czekać na autobus linii: 730 – 180 minut (w soboty i niedziele),720 – 150 minut (w soboty i niedziele), 245 (Olszynka – Os. Dudziarska) – 80 minut i 700 (Dw. Centralny – Konstancin-Jeziorna (Pańska))- ok. 80 minut.
- Jedna linia strefowa ma swoje obie pętle w Warszawie, a większość trasy poza miastem. Jest to linia 715 (P+R Al. Krakowska – Metro Wilanowska). Do 1 marca 2011 roku podobny układ miała linia 712 (Metro Młociny – Os. Górczewska), ale skrócono ją do Str. Babic.
- Jedna linia strefowa miała swoją pętlę w centrum Warszawy. Była to linia 700 (Dw. Centralny – Konstancin-Jeziorna (Pańska)). Od września 2018 roku zmieniła numerację na 200.
- Są linie zwykłe, które mają swoje pętle poza miastem, np. 190 (CH MARKI w Markach pod Warszawą) i 150 (Dziekanów Leśny), albo takie linie, których fragment trasy przebiega poza miastem, lecz obie pętle mają w mieście, np. 145 i 199 (przez podwarszawskie Ząbki); 139 (przez Bielawę); 173 (przez Sulejówek); 177, 178 (przez gminę Michałowice) oraz ponownie 177 (przez Opacz). Wynika to z umowy pomiędzy gminą a Zarządem Transportu Miejskiego, dotyczącej podziału kosztów komunikacji miejskiej pomiędzy pasażerów (mieszkańców gminy) oraz samorząd.
- Przystanek „Metro Centrum Nauki Kopernik” dla linii 185 znajduje się w środku tunelu Wisłostrady. Ze względu na nieznośny hałas, pasażerowie raczej wykorzystują ten przystanek przy wysiadaniu – czas od wyjścia z pojazdu, do wyjścia na powierzchnię (około 30 sekund), wystarczy by dostać przykrego szumu w uszach.
- Istnieją przystanki, w różnych dzielnicach, o takiej samej nazwie, np. „Czarnieckiego” na Żoliborzu oraz w Wesołej czy „Przy Parku” na Ochocie i w Lipkowie. Przypadek szczególny to dwa przystanki o nazwie „Postępu” na trasie linii 737 (d. 809), jeden w Nowej Woli, a drugi w Lesznowoli, występują jeden po drugim.
- W obrębie jednego „zespołu przystankowego” (grupy przystanków o tej samej nazwie wokół jednego miejsca, np. ronda czy skrzyżowania) autobusy czasem zatrzymują się dwa razy – np. przed rondem i za rondem.
- Linia 742 jest tą, która pojawia się najwcześniej rano na przystanku: o 03:30 na przystanku „Os.Kabaty”.
- Linia 164 jest tą, która pojawiała się najpóźniej w nocy na przystanku: o 01:44 na przystanku „Vogla”.
- Linia 123 jest tą, która ma pętle najbliżej siebie – Dworzec Wschodni (Lubelska) na Pradze Płd. i Dworzec Wschodni (Kijowska) na Pradze Północ; pętle znajdują się po obydwu stronach dworca, pokonanie tego dystansu zajmuje autobusom tej linii ok. 45 minut.
- Linia 900 jest tą, która pokonuje swoją trasę w najkrótszym czasie, przejazd z pętli Poetów do przystanku Chlubna zajmuje około 3 minuty (przystanek Dom Samotnej Matki jest przystankiem technicznym).
- Po ostatniej reformie linii nocnych kilka podmiejskich miejscowości jest obsługiwanych przez linie nocne, podczas gdy nie posiadają one dziennej komunikacji publicznej z Warszawą, realizowanej przez ZTM, jak Zielonka, Kobyłka i Wołomin (N62).
- Są linie, które mają takie same krańce, ale różne przebiegi np. 703 i 721 (P+R Al. Krakowska – Kosów), 723 i 736 (Żerań FSO – Legionowo Mickiewicza), 411 i 502 (Metro Politechnika – Stara Miłosna), 116 i 180 (Chomiczówka – Wilanów); 181,303 (Pl.Wilsona - Cm.Północny Brama Gł.) 504, N34 oraz N37 (Osiedle Kabaty – Dworzec Centralny); N01,N03 (Nowodwory - Ursynów Płn.); 192,339 (Osiedle Kabaty - Metro Wilanowska).
- W dniach 5 i 6 kwietnia 2008 roku, z powodu remontu południowej jezdni Al. Jerozolimskich na odcinku od Dworca Centralnego do Ronda Dmowskiego, z przystanku Metro Świętokrzyska 03, który stał na trasie objazdu, odjeżdżało 31 linii autobusowych : 102, 105, 118, 125, 127, 131, 150, 155, 158, 174, 175, 178, 501, 502, 505, 506, 507, 512, 514, 517, 519, 521, 525, N11, N13, N21, N41, N44, N61, N63, N71.
- Linią o najwyższym numerze była 985, uruchomiona w dniach 19-20 maja 2012 roku, jako dowozowa na Święto Wisły na Płycie Desantu Czerniakowskiego przy ul. Solec. Kursowała na trasie z przystanku Pomnik Sapera do Centrum w obu kierunkach z częstotliwością 20 minut.
- Tzw. przystanki graniczne dla linii strefowych (dziennych i nocnych) z reguły są ulokowane na granicy Warszawy z innymi miastami. Wyjątkiem od tej zasady jest przystanek Kołłątaja w Ząbkach dla linii nocnej N62, który z powodu braku przystanku na granicy miasta ma przystanek graniczny ulokowany jeszcze kilka kilometrów przed wyjazdem z I strefy biletowej[16].
- Podobna sytuacja panuje na granicznych stacjach kolejowych. Stacja PKP „Ząbki” zalicza się do II strefy biletowej, chociaż miejscowość Ząbki leży w strefie I. Zaś stacje, które są położone w głębi I strefy biletowej, a mimo to są przystankami granicznymi to:
- PKP WARSZAWA FALENICA
- PKP WARSZAWA URSUS NIEDŹWIADEK
- PKP WARSZAWA JEZIORKI
- PKP WARSZAWA ZACISZE-WILNO[16]
- Autobusy MAN Lion's City G o numerach #3383 i #3384 są pomalowane w barwy ZKM Gdańsk.
- Linia lokalna L-7 zatrzymuje się również w Warszawie, a L-6 i L39 mają w Warszawie jeden ze swoich krańców (odpowiednio: Stare Bemowo i PKP Jeziorki). Dodatkowo 7 kolejnych (L18, L21, L24, L28, L33, L40 i L43) wjeżdżają do strefy I, ale nie do Warszawy, z kolei linie L14, L15, L16 i L42 od września 2018 są pierwszymi, które są w całości w strefie I.
- W Warszawie znajdują się linie, które jadą w różnych kierunkach odpowiednio w danym szczycie (porannym lub wieczornym). Są to np. E-7 i E-9.
Zobacz też |
- Miejski System Informacji (Warszawa)
Przypisy |
↑ abcd Marian Gajewski: Odbudowa warszawskich urządzeń komunalnych (1944–1951) [w: Warszawa stolica Polski Ludowej. Zeszyt 2]. Warszawa: Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 1972, s. 109.
↑ Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Raport 2015. Warszawa: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, luty 2016.
↑ Jakub Dybalski: Warszawa. Jak będzie wyglądać nowa zajezdnia Redutowa [wizualizacje]. Transport-publiczny.pl, 2016-04-21. [dostęp 2016-04-27].
↑ Omni-Bus.Eu. [dostęp 2016-11-01].
↑ ab Pojazd testowy
↑ ab Księga identyfikacji wizualnej pojazdów obsługujących linie organizowane przez Zarząd Transportu Miejskiego (wyciąg) oraz samochodów mobilnej służby zabezpieczenia ruchu. Zarząd Transportu Miejskiego. [dostęp 2016-04-01].
↑ Przegubowiec | Katalog stron o komunikacji miejskiej, www.przegubowiec.pl [dostęp 2017-11-22] (pol.).
↑ informacje prasowe - informacje - ZTM Warszawa, www.ztm.waw.pl [dostęp 2017-11-22] (ang.).
↑ Ikarusy już tylko w szczycie i w nocy :: Informacje :: Informacje :: Start :: TVN Warszawa, tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 2017-11-22] (pol.).
↑ Weź Ikarusa za 6 tysięcy, www.tvn24.pl [dostęp 2017-11-22] .
↑ Wyborcza.pl, warszawa.wyborcza.pl [dostęp 2017-11-22] .
↑ Powarszawskie Ikarusy nadjeżdżają | Częstochowski Serwis Komunikacyjny, komunikacja.czest.cz [dostęp 2017-11-22] (pol.).
↑ Chaotyczna kasacja taboru (wersja do druku), www.zw.com.pl [dostęp 2017-11-22] (pol.).
↑ IKARUS ( pokolenia Autobusów ) - Rozmowy o autobusach - omnibussimulator.pl, omnibussimulator.pl [dostęp 2017-11-22] (pol.).
↑ Liczba przystanków znajdujących się na terenie Warszawy, które zostały wypisane na oficjalnej stronie ZTM na dzień 23 sierpnia 2013 wynosi 1394.
↑ ab Schemat linii strefowych (podmiejskich) ZTM
Linki zewnętrzne |
- ZTM – Komunikacja Miejska w Warszawie
- Trasbus – wszystko o warszawskiej komunikacji miejskiej
- Prywatny zbiór archiwalnych rozkładów jazdy ZTM
- WAWKOM – forum warszawskiej komunikacji miejskiej
|