Autobusy miejskie w Warszawie



























Autobusy w Warszawie


Autobusy w Warszawie
Autobusy na krańcu Dworzec Centralny
Dane ogólne
Lokalizacja

Warszawa i aglomeracja

Rodzaj transportu

autobus
Data uruchomienia
1920
Infrastruktura
Liczba linii

290, w tym:
nocne: 43



Po zakończeniu II wojny światowej w Warszawie wystąpił problem braku taboru. Przepełniony tramwaj i autobus z „gronami” pasażerów wjeżdżające na most Poniatowskiego




Lata 60. XX wieku. Autobus Chausson na linii 100




Autobus Solaris Urbino 18 na linii 180 na placu Krasińskich





Autosan Sancity 9LE na węźle komunikacyjnym przy stacji metra Młociny




Autobus typu Ikarus 260 (przewoźnik: MZA) na linii 154


Autobusy miejskie w Warszawie – podstawowy element systemu komunikacyjnego obejmującego miasto stołeczne Warszawa wraz z aglomeracją. Linie administrowane są przez Zarząd Transportu Miejskiego podlegający miejskim władzom samorządowym. ZTM ustala trasy i rozkłady, a także wydaje bilety i organizuje ich kontrolę. Przewozy wykonywane są przez firmy wyłaniane przez ZTM w drodze przetargów.




Spis treści






  • 1 Historia


    • 1.1 Dwudziestolecie międzywojenne


    • 1.2 Po II wojnie światowej




  • 2 Przewoźnicy


  • 3 Tabor


    • 3.1 Wykaz taboru


    • 3.2 MZA Warszawa


    • 3.3 Arriva


    • 3.4 Europa Express City


    • 3.5 KM Łomianki


    • 3.6 Michalczewski


    • 3.7 Mobilis


    • 3.8 PKS Grodzisk Mazowiecki


    • 3.9 Malowanie i oznakowanie autobusów


    • 3.10 Autobusy niskopodłogowe




  • 4 Linie


    • 4.1 Numeracja


    • 4.2 Wykaz linii dziennych


      • 4.2.1 Strefa I


      • 4.2.2 Strefa II




    • 4.3 Linie nocne


    • 4.4 Linie lokalne (wjeżdżające do strefy I)




  • 5 Pozostałe informacje


  • 6 Zobacz też


  • 7 Przypisy


  • 8 Linki zewnętrzne





Historia |



Dwudziestolecie międzywojenne |


W 1920 roku podjęto decyzje o powstaniu Wydziału Ruchu Autobusowego przy Tramwajach Warszawskich. Na początku linie obsługiwały piętrowe autobusy marki Saurer.


W czasie obrony Warszawy w 1920 roku służyły do obsługi wojskowej. W 1921 roku uruchomiono trzy linie. Prawdziwy rozkwit spółka przeżywała pod koniec lat dwudziestych XX wieku, pojawiło się wiele nowych połączeń, uruchomiona została nowa zajezdnia przy ul. Łazienkowskiej. W 1938 roku wprowadzono nowoczesne wzory znaków przystankowych, stosowane aż do 1988 roku.


Przed wybuchem II wojny światowej Warszawa posiadała 180 autobusów[1]. Po wybuchu wojny autobusy liniowe wyjechały na ulice miasta 10 września 1939 roku. 28 września 1939 roku ponownie zawieszono kursowanie autobusów, by wznowić je 3 października 1939 roku. Od listopada 1939 roku zaczęła się regularna likwidacja taboru, wojnę przetrwał tylko jeden wóz.



Po II wojnie światowej |


Komunikacja autobusowa pojawia się ponownie w kwietniu 1945 roku. W 1946 miasto otrzymało w darze od Londynu 10 używanych autobusów piętrowych wyprodukowanych przez Leyland Motors, z wejściem z lewej strony[1]. Z powodu zużycia i braku części zamiennych ostatni z nich przestał kursować w 1948[1].


W 1948 r. na tymczasową zajezdnię autobusów miejskich MZK zaadaptowano jedną z Hal Mirowskich. W skład taboru wchodziły wówczas wozy ciężarowe, które powoli wymieniano na zagraniczne wozy otrzymane w darach od europejskich miast. W lipcu 1947 na ulice Warszawy wyjechały po raz pierwszy francuskie autobusy Chausson (pierwsza zakupiona partia liczyła 90 aut)[1]. Znaczna liczba francuskich Chaussonów utrzymywała się w ruchu do lat 60. XX w.


W 1951 roku na ulice wyjechały węgierskie Ikarusy 601 z nowej zajezdni przy ulicy Inflanckiej w śródmiejskiej części Muranowa. Rok 1962 przyniósł Warszawie nowe przegubowe wozy marki Jelcz. Pierwszy nocny autobus pojawił się na ulicach Warszawy w 1963 roku, w tym samym roku przybywają nowe zajezdnie: „Redutowa” na Woli i „Woronicza” na Mokotowie. Rok 1964 naznaczył się jako rok „kasowników”, w tym właśnie roku zlikwidowano konduktorską sprzedaż biletów.


W 1969 roku zostaje oddana do użytku zajezdnia „Ostrobramska” na Pradze-Południe, a rok później „Kleszczowa” we Włochach oraz „Chełmska” na Mokotowie – z przebranżowienia wybudowanej w 1959 roku zajezdni trolejbusowej. W 1972 roku na komunikacyjnej mapie stolicy pojawia się zajezdnia „Pożarowa” na Targówku. W 1973 na ulice Warszawy wyjechał licencyjny 2-drzwiowy autobus Jelcz Berliet PR100, a w końcu 1975 tabor został wzbogacony o 3-drzwiową wersję Jelcz PR110. W 1979 na regularną trasę wyjechały pierwsze przegubowe Ikarusy zabierające 150 pasażerów i początkowo obsługiwały linię 192 z Dworca Południowego na Ursynów Południowy.


W roku 1985 roku oddana do użytku zostaje zajezdnia „Stalowa” na Pradze-Północ. W 1988 roku następuje zmiana wzorów znaków przystankowych związana z wpisaniem znaków jako informacyjnych do kodeksu drogowego, jak we wszystkich krajach socjalistycznych.


11 marca 1994 roku następuje reorganizacja stołecznego transportu. Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Warszawie zostają podzielone na:




  • Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie – pełniący pieczę nad rozkładami jazdy wszystkich linii tramwajowych i autobusowych;


  • Tramwaje Warszawskie – obsługujący wszystkie linie tramwajowe oraz ich torowisko;


  • Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – obsługujące linie autobusowe w obrębie aglomeracji warszawskiej.


W listopadzie 1994 roku zostaje wprowadzony do eksploatacji pierwszy niemiecki niskopodłogowy Neoplan N4020. Rok 1995 przynosi decyzje o likwidacji zajezdni „Piaseczno” i „Pożarowa”. Rok 1999 stał pod znakiem nowoczesnych i niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino 15. W 2002 do Solarisów dołączają autobusy marki MAN. Rok 2003 przynosi likwidację zajezdni „Inflancka”. W 2005 roku wprowadzono do eksploatacji autobusy Solaris Urbino 18 z klimatyzacją. W roku 2006 zlikwidowana zostaje zajezdnia „Chełmska”.



Przewoźnicy |


Obecnie przewozy na zlecenie ZTM świadczą:




  • Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie – największy przewoźnik, dysponuje około 73% taboru autobusowego, w 2015 wykonał 83,8 mln wozokilometrów (przy 31,5 mln wozokilometrów wykonywanych przez pozostałych operatorów autobusowych liczonych bez linii lokalnych)[2]; dysponuje 5 zajezdniami: „Woronicza”, „Kleszczowa”, „Stalowa”, „Ostrobramska” oraz wygaszoną, planowaną do modernizacji zajezdnią „Redutowa”[3]

  • Arriva Bus Transport Polska

  • Europa Express City

  • Mobilis

  • Michalczewski

  • KM Łomianki

  • PKS Grodzisk Mazowiecki

  • operatorzy linii lokalnych


Tylko MZA jest własnością miasta stołecznego Warszawy. Pozostałe są w sensie organizacyjnym całkowicie niezależne od ratusza i nazywane są ajentami, a obsługa linii jest im powierzana na drodze przetargów. Zainteresowane podmioty deklarują oczekiwaną stawkę za wozokilometr świadczonych usług przy danych parametrach pojazdu i długości trwania kontraktu. Jeżeli liczba ofert spełniających kryteria formalne przetargu jest większa niż trzy, wówczas ZTM organizuje aukcję elektroniczną.


Najdłużej funkcjonującym ajentem w ramach ZTM była firma Veolia Transport Warszawa (wcześniej Rapid Bus i Connex), który obsługiwał linie od 1 grudnia 1993 do 30 kwietnia 2008 roku.



Tabor |


Każdy z przewoźników świadczących usługi w ramach transportu publicznego ma prawo do wyboru marki i modelu pojazdu w ramach ograniczeń narzuconych przez Zarząd Transportu Miejskiego.



Wykaz taboru |


Stan na 6 stycznia 2019 roku


Obecnie po Warszawie kursują 24 modele autobusów, 9 różnych marek[4]. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe.



MZA Warszawa |

























































































































Model
Zajezdnie
Liczba
Zdjęcie

Jelcz M121I

R-4
53

Jelcz M121I 4933.jpg

MAN NG313
64

MANNG313.jpg

MAN NG313 Lion’s City G
3

MAN NG313 3382.jpg

MAN NG363 Lion's City G
70

MANNG363.jpg

Mercedes Conecto
35

MCON.jpg

Mercedes Conecto G

R-2
105

MCONG.jpg

Solaris Urbino 10

R-2, R-3, R-4
36

SU10.jpg

Solaris Urbino 12
165

Solaris Urbino 12 WAW.jpg

Solaris Urbino 12 Electric

R-1
20

Solaris Urbino 12 electric (2), Warszawa, 2015-08-06.jpg

Solaris Urbino 15

R-1, R-2, R-3
72

Solaris Urbino 15 Waw.jpg

Solaris Urbino 18

R-1, R-2, R-3, R-4
615

Solaris Urbino 18 na przystanku Dworzec Centralny w Warszawie 2018.jpg

Solaris Urbino 18 Electric[5]

R-1
1

SU18E.jpg

Solaris Urbino 18 Hybrid

R-3
4

Solaris Urbino 18 Hybrid Waw.jpg

Solbus Solcity 10

R-1
40

Solbus SM10.jpg

Solbus Solcity 12
25

Solbus SM12.jpg

Solbus Solcity 18

R-2
47

SM18.jpg

Solbus Solcity 18 LNG

R-3
35

Solbus SM18 LNG.jpg

Ursus CS12E

R-1
10

Ursus CS12E.jpg

Volvo 7900 Hybrid[5]

R-3
1

Volvo 7900 Hybrid -941.jpg


Arriva |



























Model
Liczba
Grafika

Otokar Vectio C
34

Otokar Vectio C.jpg

Solaris Urbino 12
49

Solaris Urbino 12 Arriva.jpg

Solaris Urbino 12 Hybrid
5

Solaris Urbino 12 Hybrid.jpg


Europa Express City |

















Model
Liczba
Grafika

Autosan Sancity 9LE
31

Autosan M09LE węzeł Młociny w Warszawie.jpg


KM Łomianki |
































Model
Liczba
Grafika

Jelcz M121I
3

Jelcz M121I3.jpg

Jelcz M121M
5

Jelcz M121M.jpg

Solaris Urbino 12
19

Solaris Urbino 12 KMŁ.jpg

Ursus CS12LF
2

Ursus CS12LF.jpg


Michalczewski |

















Model
Liczba
Grafika

Scania CN280UB CNG
29

Scania CN280UB CNG.jpg


Mobilis |
































Model
Liczba
Grafika

MAN NL253 Lion;s City Hybrid
61

Man NL253 Hybrid.jpg

Mercedes Conecto G
54

Mercedes Conecto G Mobilis.jpg

Solaris Urbino 8,9 LE
54

Solaris Urbino 8.9 LE.jpg

Solaris Urbino 18
54

Solaris Urbino 18 Mob.jpg


PKS Grodzisk Mazowiecki |






















Model
Liczba
Grafika

MAN NL293 B100 Lion's City
5

MAN NL293 B100.jpg

Solaris Urbino 12
49

Solaris Urbino 12 Grodzio.jpg

Począwszy od roku 2005 wprowadzany był system specjalizacji zajezdni MZA, polegający na skupianiu w nich autobusów jednej marki:




  • Zajezdnia R-1 „Woronicza” – Solaris;


  • Zajezdnia R-2 „Kleszczowa” – Neoplan;


  • Zajezdnia R-3 „Ostrobramska” – Solaris;


  • Zajezdnia R-4 „Stalowa” – MAN;


  • Zajezdnia R-5 „Redutowa” – Jelcz.


Obecnie ze względu na ilość i różnorodność dostarczanego taboru oraz na zamknięcie „Redutowej”, pełna specjalizacja nie jest możliwa, dlatego w zajezdniach znajdują się różne marki pojazdów.



Malowanie i oznakowanie autobusów |


Wszystkie autobusy, niezależnie od przewoźnika, pomalowane są w barwy miejskie: górny pas w kolorze tzw. żółtym sygnałowym (Signal yellow, RAL Classic: 1003, NCS: S 0580-Y10R), dolny – w tzw. czerwieni kubańskiej (Traffic red, RAL Classic: 3020, NCS: S 3050-Y90R). Ponadto stosuje się kolor czarny (Jet black, RAL: 9005, NCS: S 8000-N) dla maskowania słupków i klap w pasie okiennym oraz w pasie nadokiennym i biały (Traffic white, RAL: 9016, NCS: S 1002-G50Y) dla dachu, obudowy wentylatorów i klimatyzacji[6].


Wszystkie pojazdy oznaczone są logiem WTP oraz posiadają czteroznakowy numer boczny, czcionką tzw. tradycyjną warszawską zmodyfikowaną[6]:



  • cztery cyfry na pojazdach MZA i niektórych ajentów:

    • 90xx i 94xx - Arriva

    • 92xx, 95xx i 98xx - Mobilis

    • 93xx - PKS Grodzisk

    • 96xx - Michalczewski



  • litera A i trzy cyfry na pojazdach ajentów[7]:

    • A7xx – Mobilis,

    • A2xx – EEC.



  • trzy cyfry na pojazdach ajentów:
    • 7xx - KMŁ.




Autobusy niskopodłogowe |




Wysokopodłogowy Ikarus 280


Do 1994 trasy autobusowe w Warszawie obsługiwały wyłącznie pojazdy wysokopodłogowe. W listopadzie 1994 roku na ulice wyjechał pierwszy autobus niskopodłogowy – Neoplan N4020. Kolejne pojazdy niskopodłogowe pojawiły się dopiero w styczniu 1997 – Jelcze M121M z dostawy 50 zamówionych 12-metrowych niskopodłogowych autobusów, zrealizowanej do marca 1997. Dwa (z trzech) wejść znajdowały się na tym samym poziomie co podłoga. Dodano także oznaczenie w rozkładach jazdy realizowanych przez nie kursów – literę „n”, a następnie kwadracik. W 2006 roku osiągnięto 49,9-procentowy udział niskiej podłogi wśród autobusów obsługujących stołeczne linie. W 2007 wskaźnik ten osiągnął 68,6%, w 2008 – 74,8% w 2009 – 78,9%, w 2010 – 84,7%, w 2011 – 89,7%, w 2012 – 96,1%[8]. Na przełomie 2013 i 2014 roku wskaźnik ten osiągnął 100% po wycofaniu ze służby ostatnich autobusów Jelcz 120MM/1.


Ostatniego zakupu fabrycznie nowych, wysokoopodłogowych autobusów dokonano w 1997 roku, choć pierwszy przegubowy Ikarus pojawił się w Warszawie w roku 1978. Wraz z wycofaniem z ulic Warszawy Ikarusów, te najmłodsze sprzedano w cenie po około 6-7 tysięcy złotych za sztukę między innymi do MPK Częstochowa[9][10][11][12][13][14].



Linie |



Numeracja |


Większość należących do ZTM linii autobusowych ma trzycyfrowe numery (wyjątki to linie o oznaczeniach Cxx, E-x, L-x, Lxx, Nxx, Z-x i Zxx). Pierwszy znak numeru oznacza rodzaj linii:




  • 1xx – linie zwykłe (94 linie w ruchu)
    kursują codziennie przez cały dzień



  • 2xx – linie zwykłe (34 linie w ruchu)

    kursują codziennie przez cały dzień;

    do 29 lutego 2008 zakres ten przeznaczony był dla linii cmentarnych (obecnie Cxx), specjalnych (obecnie 9xx) i zastępczych (obecnie Z-x i Zxx)




  • 3xx – linie zwykłe okresowe (25 linii w ruchu)
    kursują w dni powszednie w godzinach szczytu lub przez cały dzień z wyłączeniem (dla niektórych ) wakacji i ferii szkolnych. Linie 300 i 385 jeżdżą jedynie w sezonie letnim ( 300 w dni wyścigów konnych . 385 w noce piątek/sobota, sobota/niedziela oraz święta );



  • 4xx – linie przyspieszone okresowe (6 linii w ruchu)
    kursują w dni powszednie w godzinach szczytu lub przez cały dzień z wyłączeniem (dla niektórych linii) wakacji i ferii szkolnych. Zatrzymują się jedynie na wybranych przystankach;



  • 5xx – linie przyspieszone (20 linii w ruchu)
    kursują codziennie przez cały dzień. Zatrzymują się jedynie na wybranych przystankach;



  • 6xx – zakres wolny
    Po przeprowadzeniu reformy linii nocnych w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007 numeracja linii nocnych uległa zmianie z 6xx na Nxx;



  • 7xx – linie strefowe zwykłe (37 linii w ruchu)
    kursują codziennie przez cały dzień (przeważnie) między 1. i 2. strefą biletową. Zazwyczaj jedna z pętli usytuowana jest w ważnym węźle przesiadkowym;



  • 8xx – linie strefowe okresowe (1 linia w ruchu)
    kursują w dni powszednie w godzinach szczytu albo przez cały dzień z wyłączeniem (dla niektórych linii) wakacji i ferii szkolnych między 1. i 2. strefą biletową. Najczęściej jedna z pętli usytuowana jest w ważnym węźle przesiadkowym. Linia 800 uruchamiana sezonowo- dowóz do Palmir;



  • 9xx – linie uzupełniające, specjalne i dodatkowe (aktualnie jeździ linia 900)

    Uruchamiane na specjalne okoliczności (np. linia 900 która dowoziła zainteresowanych na Międzynarodowy Piknik Lotniczy w Góraszce);

    W latach 1991–1992 w ten sposób były oznaczone linie podmiejskie prywatnych przewoźników obsługujące rejony południowo-zachodniej aglomeracji warszawskiej




  • Cxx – linie cmentarne (nie ma stałych linii w rozkładzie)
    kursują jedynie w okresie dnia Wszystkich Świętych, zapewniając dojazd do stołecznych nekropolii;



  • E-x – linie ekspresowe okresowe (4 linie w ruchu)
    kursują w dni powszednie, w godzinach szczytu z wyłączeniem (dla niektórych linii) wakacji i ferii szkolnych. Trasy tych linii obejmują bardzo mało przystanków.



  • L-x i Lxx – linie podmiejskie lokalne uzupełniające (48 linii w ruchu)
    kursują tylko między miejscowościami podwarszawskimi, dając możliwość przesiadki na linie strefowe. Nie kursują na terenie Warszawy (z wyjątkiem linii L-6, L-7 i L39 które wjeżdżają do Warszawy).



  • Nxx – linie nocne (43 linie w ruchu)
    Po przeprowadzeniu reformy linii nocnych w nocy z 31 maja na 1 czerwca 2007 numeracja linii nocnych uległa zmianie (z 6xx na Nxx), powstały też trzy linie obwodowe i jedna lokalna, (które nie przejeżdżają przez Dworzec Centralny), a także nocne linie podmiejskie;



  • Z-x i Zxx – linie zastępcze (nie ma stałych linii w rozkładzie)
    Linie te wprowadzane na czas remontów oraz wyłączeń z ruchu na danym odcinku komunikacji szynowej.




Wykaz linii dziennych |


Aktualne na 29 stycznia 2018 roku



Strefa I |


Strefa I obejmuje swoim zasięgiem miasta Warszawa, Ząbki, Łomianki i Marki oraz gminy Konstancin-Jeziorna i Izabelin
































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































Numer
Trasa
Uwagi
100
Centrum ↔ Centrum
Linia okólna jednokierunkowa, linia turystyczna, uruchamiana tylko w sezonie letnim.
102
Młynów ↔ PKP Olszynka Grochowska

103
Metro Młociny ↔ Dworzec Zachodni (Tunelowa)

104
Żerań FSO ↔ Brzeziny

105
Osiedle Górczewska ↔ Browarna

Wybrane kursy na trasie skróconej: Osiedle Górczewska ↔ Rondo Daszyńskiego.
107
Esperanto ↔ Kierbedzia

108
Plac Trzech Krzyży ↔ Metro Wilanowska

109
Osiedle Górczewska ↔ Dworzec Centralny

110
Cmentarz Północny-Brama Zachodnia ↔ Metro Marymont
W dni powszednie linia dojeżdża do CH Auchan w Łomiankach
111
Esperanto ↔ Gocław

112
Karolin ↔ CH Marki

114
Młociny-UKSW ↔ Bródno-Podgrodzie

115
PKP Mokry Ług ↔ Aleksandrów
Wybrane kursy w dni powszednie wykonują podjazd z przystanku Marysin ulicą Korkową do przystanku Łysakowska zatrzymując się przy tym na przystankach; Sezam (przystanek jednokierunkowy), Potockich, Łysakowska.
116
Chomiczówka ↔ Wilanów

117
Dworzec Centralny ↔ Gocław

118
Metro Politechnika ↔ Bródno-Podgrodzie

119
Rakowiecka-Sanktuarium ↔ Wiśniowa Góra

120
Olesin ↔ Dworzec Wschodni (Kijowska)

121
Chomiczówka ↔ Gwiaździsta

122
Osiedle Górczewska ↔ Gwiaździsta

123
Dworzec Wschodni (Kijowska) ↔ Dworzec Wschodni (Lubelska)
Linia okólna, mająca obie pętle po obu stronach Dworca Wschodniego
124
P+R Aleja Krakowska ↔ Paluch

125
Metro Stadion Narodowy ↔ Międzylesie

126
Nowodwory ↔ CH Targówek

127
Nowe Włochy ↔ Mariensztat

128
Szczęśliwice ↔ Plac Piłsudskiego

129
Jana Olbrachta ↔ PKP Ursus

130
Rakowiecka-Sanktuarium ↔ Wilanów

131
Dworzec Centralny ↔ Wilanów
Linia obsługuje kursy skrócone na trasie Dworzec Centralny ↔ Sadyba
132
Metro Marymont ↔ Grodzisk

133
Choszczówka ↔ Tarchomin

134
Żerań FSO ↔ Olesin

135
Plac Hallera ↔ PKP Olszynka Grochowska

136
Młynów ↔ Natolin Północny

138
Bokserska ↔ Utrata

139
Metro Wilanowska ↔ Ogród Botaniczny

140
Dworzec Wschodni (Kijowska) ↔ Czarna Struga

141
P+R Aleja Krakowska ↔ Witolin

142
Wiatraczna ↔ Aleksandrów

143
GUS ↔ Rembertów-Kolonia

145
Żerań FSO ↔ Wiatraczna

146
Dworzec Wschodni (Lubelska) ↔ Falenica

147
Dworzec Wschodni (Lubelska) ↔ Stara Miłosna (Ułańska)

148
Lotnisko Chopina ↔ Wiatraczna

149
Groty ↔ Osiedle Górczewska

150
Metro Młociny ↔ Dziekanów Leśny
Wybrane kursy na trasie: Dziekanów Leśny ↔ Metro Marymont
151
Nowowiejska ↔ Rechniewskiego

152
Białołęka Dworska ↔ Tarchomin

153
Pastuszków ↔ Rembertów-Kolonia
Wybrane kursy na trasie skróconej: PKP Mokry Ług ↔ Rembertów-Kolonia.
154
Stare Bemowo ↔ P+R Aleja Krakowska
W wybranych kursach podjeżdża też pod Fort Radiowo
155
Znana ↔ Rondo Daszyńskiego

156
Metro Młociny ↔ Dworzec Wschodni (Kijowska)

157
Szczęśliwice ↔ Gwiaździsta

158
CH Reduta ↔ Witolin

159
CH Blue City ↔ EC Siekierki

160
Dworzec Centralny ↔ Witebska

161
Olecka ↔ Zbójna Góra

162
EC Siekierki ↔ Targówek
Wybrane kursy na trasie skróconej: Chełmska ↔ Targówek
163
Sadyba ↔ Stegny

164
EC Siekierki ↔ Kępa Zawadowska

165
Metro Wilanowska ↔ Wyczółki

166
Osiedle Kabaty ↔ Plac Hallera
Wybrane kursy na wydłużonej trasie: STP Kabaty ↔ Plac Hallera
167
Znana ↔ Siekierki-Sanktuarium

168
Spartańska ↔ Witolin

169
Bródno-Podgrodzie ↔ Dworzec Wschodni (Kijowska)

170
Elsnerów ↔ Rondo Starzyńskiego

171
Chomiczówka ↔ Torwar

172
CH Blue City ↔ Sadyba

173
Dworzec Wschodni (Lubelska) ↔ Stara Miłosna (Graniczna)

174
Rondo ONZ ↔ Bokserska

175
Plac Piłsudskiego ↔ Lotnisko Chopina

176
Choszczówka ↔ Plac Hallera

177
Ursus-Ratusz ↔ WKD Opacz

178
PKP Ursus ↔ Konwiktorska
Wybrane kursy na trasie skróconej: PKP Ursus ↔ Rondo Daszyńskiego
179
Ursynów Północny ↔ Osiedle Kabaty

180
Chomiczówka ↔ Wilanów

181
Cmentarz Północny-Brama Główna ↔ Plac Wilsona

182
Dworzec Zachodni ↔ Witolin

183
Wiatraczna ↔ Zielona

184
Metro Młociny ↔ Szczęśliwice

185
Gwiaździsta ↔ Ursynów Zachodni

186
Szczęśliwice ↔ Nowodwory

187
Ursus-Niedźwiadek ↔ Stegny

188
Lotnisko Chopina ↔ Gocławek Wschodni

189
Osiedle Górczewska ↔ Sadyba

190
Osiedle Górczewska ↔ CH Marki

191
Regulska ↔ Plac Narutowicza

192
Metro Wilanowska ↔ Osiedle Kabaty

193
Bokserska ↔ Ursynów Północny

194
PKP Gołąbki ↔ Cmentarz Wolski

195
Pl. Trzech Krzyży ↔ Natolin Północny

196
Rembertów-Kolonia ↔ Rembertów-Kolonia
Linia okólna.
197
Gwiaździsta ↔ Ursus-Niedźwiadek

198
PKP Wesoła ↔ Stara Miłosna

199
Pratulińska ↔ Rembertów-AON

200
Dworzec Centralny - Konstancin-Jeziorna (Pańska)

201
Nowe Bemowo ↔ Koło

202
Metro Stadion Narodowy ↔ Gocławek Wschodni

203
Metro Młociny ↔ Fort Wawrzyszew

204
Osiedle Derby ↔ PKP Praga

205
Gwiaździsta ↔ Powązki-Cmentarz Wojskowy

206
Nowe Włochy ↔ Odolany

207
Regulska ↔ Skorosze

208
Bitwy Warszawskiej 1920 ↔ Bitwy Warszawskiej 1920
Linia okólna jednokierunkowa.
209
PKP Jeziorki ↔ Ursynów Północny

210
Metro Młociny - Truskaw (Skibińskiego)

211
Buków ↔ Żerań FSO

212
Plac Hallera ↔ Pratulińska

213
Błota ↔ Gocław
W szczycie komunikacyjnym porannym na odcinku PKP Falenica - PKP Radość jednokierunkowo częstotliwość wzniesiona z 30 minut do 15 minut. W szczycie komunikacyjnym popołudniowym na odcinku PKP Radość - PKP Falenica jednokierunkowo częstotliwość wzniesiona z 30 minut do 15 minut.
214
Tarchomin ↔ Grodzisk

217
Metro Wilanowska ↔ Sarmacka

218
Królikarnia ↔ Metro Wilanowska

219
Gocław ↔ PKP Radość

220
P+R Al. Krakowska - Nowe Bemowo

221
Dworzec Gdański (Rydigera) ↔ Plac Niemena

222
Bielańska ↔ Spartańska

225
Gocław ↔ PKP Mokry Ług

227
Dworzec Centralny ↔ Bródno-Podgrodzie

228
Ursus-Ratusz - Osmańska-DHL

239
Ursynów Południowy ↔ Krasnowola
Wybrane kursy na trasie: Ursynów Północny ↔ Krasnowola
240
Żerań FSO ↔ Marki Pustelnik

245
PKP Olszynka Grochowska ↔ Osiedle Dudziarska

249
Os. Górczewska - Os. Górczewska
Linia jednokierunkowa
250
Metro Młociny ↔ Łomianki (Zachodnia)

251
Metro Wilanowska - Os. Grapa (Konstancin-Jez.)

255
Cmentarz Wolski ↔ Rondo Daszyńskiego

256
Suwalska ↔ PKP Zacisze Wilno

262
Dworzec Wileński ↔ Pratulińska

264
Wilanów - Kępa Okrzewska-Cmentarz

300
Metro Wilanowska - Tor Służewiec
Linia uruchamiana w sezonie letnim w dni wyścigów konnych.
303
Cmentarz Północny-Brama Główna ↔ Plac Wilsona

304
Jesiennych Liści ↔ Zaułek-Szkoła

305
Strusia ↔ PKP Międzylesie

308
Królikarnia - Domaniewska Office Park /Park Postępu

311
Praga Południe-Ratusz ↔ Gocław

317
P+R Aleja Krakowska ↔ Wilanów

318
Metro Centrum Nauki Kopernik ↔ Torwar

320
Fort Radiowo ↔ Groty

323
Oś Królewska ↔ Powsinek

326
Metro Marymont ↔ Olesin
Wybrane kursy na trasie skróconej: Kupiecka ↔ Olesin
328
Hynka - Popularna

331
Lotnisko Chopina ↔ Metro Wilanowska

332
Zaułek-Szkoła ↔ Juranda ze Spychowa-Szkoła

334
Olesin ↔ Żerań Wschodni

338
Plac Hallera ↔ Utrata

339
Metro Wilanowska - Osiedle Kabaty

340
Dworzec Wileński ↔ Pustelnik

345
Bródno-Podgrodzie ↔ Maczka

365
Bokserska ↔ Metro Wilanowska

376
Choszczówka ↔ Budowlana

379
Sarmacka ↔ Wilanów
Linia wykonuje jeden kurs w jednym kierunku realizowany w dni nauli szkolnej w godzinach porannego szczytu (ok. godz. 7:30)
380
Powązki-Cmentarz Wojskowy - CH Arkadia

385
Plac Wilsona - Plac Konstytucji
Linia uruchamiana w sezonie letnim.
397
Metro Stare Bielany ↔ Koło


401
Ursus-Niedźwiadek ↔ Ursynów Południowy
Wybrane kursy na trasie: PKP Ursus / WKD Raków ↔ Natolin Północny

402
Wynalazek ↔ Marysin


409
Cmentarz Północny-Brama Zachodnia ↔ Bródno-Podgrodzie


411
Metro Politechnika ↔ Stara Miłosna (Graniczna)
Wybrane kursy (w godzinach szczytu) na trasie skróconej: Metro Politechnika ↔ Gocław

412
Świętego Wincentego ↔ Dworzec Wileński
Linia wykonuje kursy tylko w jednym kierunku.

414
Szczęśliwice ↔ Bródno-Podgrodzie


500
Rondo Radosława ↔ Bródno-Podgrodzie


501
Dworzec Centralny ↔ Stegny


502
Metro Politechnika ↔ Stara Miłosna (Graniczna)


503
Konwiktoska ↔ Natolin Północny


504
Dworzec Centralny ↔ Osiedle Kabaty


507
Dworzec Centralny ↔ Gocław


509
Nowodwory ↔ Gocław


511
Metro Młociny ↔ Dąbrówka Wiślana


512
Dworzec Wileński ↔ Gilarska


514
Metro Politechnika ↔ Wola Grzybowska


516
Nowodwory ↔ Żerań FSO


517
Ursus-Niedźwiadek ↔ Witebska


518
Pl. Trzech Krzyży↔ Nowodwory


519
Dworzec Centralny ↔ Wilanów
Wybrane kursy na wydłużonej trasie: Dworzec Centralny ↔ Powsin-Park Kultury oraz na trasach skróconej Wilanów ↔ Plac Konstytucji i Powsin Park Kultury ↔ Wilanów

520
Płocka-Szpital ↔ Marysin


521
Szczęśliwice ↔ Falenica
Wybrane kursy na trasie skróconej: Wiatraczna ↔ Falenica

522
Dworzec Centralny ↔ Branickiego
Wybrane kursy na trasie skróconej: Plac Konstytucji ↔ Branickiego

523
Stare Bemowo ↔ PKP Olszynka Grochowska


525
Dworzec Centralny ↔ Międzylesie


527
Esperanto ↔ Osiedle Derby


E–1
Metro Stadion Narodowy ↔ Gocław


E–2
Płocka-Szpital ↔ Wilanów


E–7
Dworzec Wileński ↔ Osiedle Derby
Linia wykonuje kursy tylko w jednym kierunku: w szczycie porannym w kierunku Dworca Wileńskiego, a w szczycie popołudniowym w kierunku Osiedla Derby.

E–9
Metro Marymont ↔ Osiedle Derby
Linia wykonuje kursy tylko w jednym kierunku: w szczycie porannym w kierunku Metra Marymont, a w szczycie popołudniowym w kierunku Osiedla Derby.


Strefa II |










































































































































































































Numer
Trasa
Uwagi
702
Wiatraczna ↔ Otwock (Orla)

703
P+R Al. Krakowska ↔ Kosów

704
Wiatraczna ↔ Hipolitów (PKP Halinów)

705
Żerań FSO ↔ Białobrzegi
Niektóre kursy dojeżdżają do Rynii
706
P+R Al. Krakowska ↔ Janki (Pl. Szwedzki)

707
P+R Al. Krakowska ↔ Piaseczno (Nadarzyńska)

709
Metro Wilanowska ↔ PKP Piaseczno

710
Os. Kabaty ↔ Piaseczno (Szkolna)

711
P+R Al. Krakowska ↔ Nadarzyn (Warszawska)

712
Metro Młociny ↔ Stare Babice (Rynek)

713
Cmentarz Wolski ↔ Koprki (Agricoop)

714
Os. Górczewska ↔ Lipków-Muzeum

715
P+R Al. Krakowska ↔ Metro Wilanowska
Linia ma obie pętle w Warszawie, ale jej trasa przebiega w obu strefach.
716
Cmentarz Wolski ↔ Piastów (Ogińskiego)

717
Dworzec Zachodni ↔ Piastów (Ogińskiego)

719
Os. Górczewska ↔ Leszno

720
Wiatraczna ↔ Rzakta

721
P+R Al. Krakowska ↔ Kosów

722
Wiatraczna ↔ Radiówek

723
Żerań FSO ↔ PKP Legionowo Przystanek

724
Os. Kabaty ↔ Piaseczno (Gerbera)

727
Metro Wilanowska ↔ Głosków-Szkoła
Niektóre kursy dojeżdżają do Antoninowa (Cmentarz Południowy-Brama Południowa)
728
P+R Al. Krakowska ↔ Złotokłos

729
Os. Górczewska ↔ Mariew

730
Wiatraczna ↔ Duchnów

731
Żerań FSO ↔ Legionowo (Os. Młodych)
Niektóre kursy dojeżdżają do Starostwa
733
P+R Al. Krakowska ↔ Młochów

734
Żerań FSO ↔ Nowe Załubice

735
Żerań FSO ↔ Zegrze Południowe

736
Żerań FSO ↔ Legionowo (Mickiewicza)

737
Ursynów Płd. ↔ Antoninów (Cmentarz Południowy-Brama Południowa)

738
Dworzec Wschodni (Kijowska) ↔ Radzymin (Os. Victoria)

739
Metro Wilanowska ↔ Piaseczno (Julianowska-Cmentarz)

741
Nowodwory ↔ Chotomów

742
Os. Kabaty ↔ Góra Kalwaria (Rynek)

743
Cmentarz Wolski ↔ Wolica k. Płochocina

750
Metro Młociny ↔ Dębina
Niektóre kursy dojeżdżają do Sadowej i Palmir
800
Metro Młociny ↔ Palmiry



Linie nocne |



































































































































































































































Numer
Trasa
Uwagi
N01
Nowodwory ↔ Ursynów Płn.
Jeden kurs skrócony do Metra Młociny
N02
Metro Młociny ↔ Marysin

N03
Nowodwory ↔ Ursynów Płn.

N11
Dworzec Centralny ↔ Os. Derby

N12
Dworzec Centralny ↔ Targówek

N13
Dworzec Centralny ↔ Nowodwory

N14
Dworzec Centralny ↔ Olesin

N16
Dworzec Centralny ↔ PKP Zacisze-Wilno

N21
Dworzec Centralny ↔ Stara Miłosna

N22
Dworzec Centralny ↔ Aleksandrów

N24
Dworzec Centralny ↔ Rembertów-Akademia

N25
Dworzec Centralny ↔ Międzylesie

N31
Dworzec Centralny ↔ Wilanów

N32
Centrum ↔ Lotnisko Chopina

N33
Dworzec Centralny ↔ Zajezdnia Woronicza

N34
Dworzec Centralny ↔ Os. Kabaty

N35
Centrum ↔ PKP Ursus Niedźwiadek

N36
Dworzec Centralny ↔ Bokserska

N37
Dworzec Centralny ↔ Os. Kabaty

N38
Centrum ↔ P+R Al. Krakowska

N41
Dworzec Centralny ↔ Młociny-UKSW

N42
Dworzec Centralny ↔ Os. Górczewska

N43
Dworzec Centralny ↔ Chomiczówka

N44
Dworzec Centralny ↔ Zajezdnia Żoliborz

N45
Dworzec Centralny ↔ Karolin

N46
Dworzec Centralny ↔ Metro Młociny

N50
Metro Wilanowska ↔ Skolimów
Niektóre kursy skrócone do Waflowej
N52
Cmentarz Wolski ↔ Ożarów Mazowiecki (Umiastkowska)

N56
Metro Młociny ↔ Dziekanów Leśny

N58
Metro Młociny ↔ Truskaw (Skibińskiego)

N61
Dworzec Centralny ↔ Marki (Struga)

N62
Dworzec Centralny ↔ Wołomin (Os. Niepodległości)
Niektóre kursy skrócone do Pratulińskiej
N63
Dworzec Centralny ↔ Chotomów
Po jednym kursie skróconym do Legionowa (Os. Jagiellońska) oraz do Nowodworów
N64
Dworzec Centralny ↔ Choszczówka

N66
Dworzec Centralny ↔ Ząbki (Sosnkowskiego)

N71
Dworzec Centralny ↔ Wola Grzybowska

N72
Dworzec Centralny ↔ Falenica
Trzy kursy wydłużone do Józefowa (Jarosławska)
N81
Dworzec Centralny ↔ Sarmacka

N83
Dworzec Centralny ↔ PKP Piaseczno

N85
Centrum ↔ Pruszków (Os. Staszica/Pętla)

N88
Centrum ↔ Janki (Pl. Szwedzki)

N91
Dworzec Centralny ↔ Cmentarz Północny-Brama Zachodnia

N95
Dworzec Centralny ↔ Os. Górczewska



Linie lokalne (wjeżdżające do strefy I) |











































































Numer
Trasa
Uwagi
L-6
Stare Bemowo ↔ Dzikiej Róży (Borzęcin Mały)
Kursują tylko w dni powszednie
L-7
Dziekanów Leśny ↔ Starostwo (Ożarów Mazowiecki)
L14
Bielawa-Pętla - Gassy-Pętla
Kursują w całości w pierwszej strefie biletowej
L15
Słomczyn-Kościół - Klarysew
L16
Kępa Okrzewska-Cmentarz - Czarnów
L18
Rynek (Stare Babice) - Skibińskiego (Truskaw)

L21
Klarysew - Rynek (Góra Kalwaria)

L24
Urząd Miasta (Piaseczno) - Chylice

L28
Klarysew - Baniocha

L33
Rejtana (Marki) ↔ Mickiewicza (Legionowo)

L39
PKP Jeziorki ↔ Szkolna (Piaseczno)

L40
Pustelnik (Marki) ↔ PKP Wołomin

L42
Słomczyn-Kościół - Klarysew

L43
CH Marki ↔ 11 Listopada (Zielonka)




Pozostałe informacje |



  • Liczba przystanków warszawskiej komunikacji miejskiej wynosi blisko 1400[15].

  • Najkrótszymi dziennymi liniami autobusowymi na dzień 22 czerwca 2018 były linie: Z15 (Falenica-Lokalna) która ma 1,6 km długości, czy też 124 (P+R Al. Krakowska – Paluch) i 153 (Rembertów-Kolonia – Mokry Ług) – obie liczą 4,7 km, najdłuższymi zaś: 720 (Wiatraczna – Rzakta) – ok. 35km. oraz 733 (Młochów – Okęcie p. Krakowiany, Parole) – długość ponad 33 km. Najkrótsze linie nocne to: N32 (Centrum – Lotnisko Chopina) oraz N38 (Centrum – P+R Al. Krakowska) – trasa obydwu liczy ok. 7,7 km. Linia nocna o najdłuższej trasie to N63, która w drodze z Chotomowa przez Legionowo i warszawską Białołękę pokonuje ok. 40 km.

  • Najdłuższą w historii linią autobusową była, nieistniejąca już linia nocna 601, której trasa – w drodze z Woli Grzybowskiej na Stare Bemowo – z powodu remontu w Rembertowie i objazdów w dn. 3 VI – 20 VII 2005 liczyła ok. 46,1 km.

  • Najczęściej kursującymi autobusami są/były: 508 (Nowodwory – Metro Marymont) oraz strefowa linia 709 (Metro Wilanowska – PKP Piaseczno) – do Warszawy w szczycie porannym nawet co 2-3 minuty; najdłużej pasażerowie muszą czekać na autobus linii: 730 – 180 minut (w soboty i niedziele),720 – 150 minut (w soboty i niedziele), 245 (Olszynka – Os. Dudziarska) – 80 minut i 700 (Dw. Centralny – Konstancin-Jeziorna (Pańska))- ok. 80 minut.

  • Jedna linia strefowa ma swoje obie pętle w Warszawie, a większość trasy poza miastem. Jest to linia 715 (P+R Al. Krakowska – Metro Wilanowska). Do 1 marca 2011 roku podobny układ miała linia 712 (Metro Młociny – Os. Górczewska), ale skrócono ją do Str. Babic.

  • Jedna linia strefowa miała swoją pętlę w centrum Warszawy. Była to linia 700 (Dw. Centralny – Konstancin-Jeziorna (Pańska)). Od września 2018 roku zmieniła numerację na 200.

  • Są linie zwykłe, które mają swoje pętle poza miastem, np. 190 (CH MARKI w Markach pod Warszawą) i 150 (Dziekanów Leśny), albo takie linie, których fragment trasy przebiega poza miastem, lecz obie pętle mają w mieście, np. 145 i 199 (przez podwarszawskie Ząbki); 139 (przez Bielawę); 173 (przez Sulejówek); 177, 178 (przez gminę Michałowice) oraz ponownie 177 (przez Opacz). Wynika to z umowy pomiędzy gminą a Zarządem Transportu Miejskiego, dotyczącej podziału kosztów komunikacji miejskiej pomiędzy pasażerów (mieszkańców gminy) oraz samorząd.

  • Przystanek „Metro Centrum Nauki Kopernik” dla linii 185 znajduje się w środku tunelu Wisłostrady. Ze względu na nieznośny hałas, pasażerowie raczej wykorzystują ten przystanek przy wysiadaniu – czas od wyjścia z pojazdu, do wyjścia na powierzchnię (około 30 sekund), wystarczy by dostać przykrego szumu w uszach.

  • Istnieją przystanki, w różnych dzielnicach, o takiej samej nazwie, np. „Czarnieckiego” na Żoliborzu oraz w Wesołej czy „Przy Parku” na Ochocie i w Lipkowie. Przypadek szczególny to dwa przystanki o nazwie „Postępu” na trasie linii 737 (d. 809), jeden w Nowej Woli, a drugi w Lesznowoli, występują jeden po drugim.

  • W obrębie jednego „zespołu przystankowego” (grupy przystanków o tej samej nazwie wokół jednego miejsca, np. ronda czy skrzyżowania) autobusy czasem zatrzymują się dwa razy – np. przed rondem i za rondem.

  • Linia 742 jest tą, która pojawia się najwcześniej rano na przystanku: o 03:30 na przystanku „Os.Kabaty”.

  • Linia 164 jest tą, która pojawiała się najpóźniej w nocy na przystanku: o 01:44 na przystanku „Vogla”.

  • Linia 123 jest tą, która ma pętle najbliżej siebie – Dworzec Wschodni (Lubelska) na Pradze Płd. i Dworzec Wschodni (Kijowska) na Pradze Północ; pętle znajdują się po obydwu stronach dworca, pokonanie tego dystansu zajmuje autobusom tej linii ok. 45 minut.

  • Linia 900 jest tą, która pokonuje swoją trasę w najkrótszym czasie, przejazd z pętli Poetów do przystanku Chlubna zajmuje około 3 minuty (przystanek Dom Samotnej Matki jest przystankiem technicznym).

  • Po ostatniej reformie linii nocnych kilka podmiejskich miejscowości jest obsługiwanych przez linie nocne, podczas gdy nie posiadają one dziennej komunikacji publicznej z Warszawą, realizowanej przez ZTM, jak Zielonka, Kobyłka i Wołomin (N62).

  • Są linie, które mają takie same krańce, ale różne przebiegi np. 703 i 721 (P+R Al. Krakowska – Kosów), 723 i 736 (Żerań FSO – Legionowo Mickiewicza), 411 i 502 (Metro Politechnika – Stara Miłosna), 116 i 180 (Chomiczówka – Wilanów); 181,303 (Pl.Wilsona - Cm.Północny Brama Gł.) 504, N34 oraz N37 (Osiedle Kabaty – Dworzec Centralny); N01,N03 (Nowodwory - Ursynów Płn.); 192,339 (Osiedle Kabaty - Metro Wilanowska).

  • W dniach 5 i 6 kwietnia 2008 roku, z powodu remontu południowej jezdni Al. Jerozolimskich na odcinku od Dworca Centralnego do Ronda Dmowskiego, z przystanku Metro Świętokrzyska 03, który stał na trasie objazdu, odjeżdżało 31 linii autobusowych : 102, 105, 118, 125, 127, 131, 150, 155, 158, 174, 175, 178, 501, 502, 505, 506, 507, 512, 514, 517, 519, 521, 525, N11, N13, N21, N41, N44, N61, N63, N71.

  • Linią o najwyższym numerze była 985, uruchomiona w dniach 19-20 maja 2012 roku, jako dowozowa na Święto Wisły na Płycie Desantu Czerniakowskiego przy ul. Solec. Kursowała na trasie z przystanku Pomnik Sapera do Centrum w obu kierunkach z częstotliwością 20 minut.

  • Tzw. przystanki graniczne dla linii strefowych (dziennych i nocnych) z reguły są ulokowane na granicy Warszawy z innymi miastami. Wyjątkiem od tej zasady jest przystanek Kołłątaja w Ząbkach dla linii nocnej N62, który z powodu braku przystanku na granicy miasta ma przystanek graniczny ulokowany jeszcze kilka kilometrów przed wyjazdem z I strefy biletowej[16].

  • Podobna sytuacja panuje na granicznych stacjach kolejowych. Stacja PKP „Ząbki” zalicza się do II strefy biletowej, chociaż miejscowość Ząbki leży w strefie I. Zaś stacje, które są położone w głębi I strefy biletowej, a mimo to są przystankami granicznymi to:

    • PKP WARSZAWA FALENICA

    • PKP WARSZAWA URSUS NIEDŹWIADEK

    • PKP WARSZAWA JEZIORKI

    • PKP WARSZAWA ZACISZE-WILNO[16]



  • Autobusy MAN Lion's City G o numerach #3383 i #3384 są pomalowane w barwy ZKM Gdańsk.

  • Linia lokalna L-7 zatrzymuje się również w Warszawie, a L-6 i L39 mają w Warszawie jeden ze swoich krańców (odpowiednio: Stare Bemowo i PKP Jeziorki). Dodatkowo 7 kolejnych (L18, L21, L24, L28, L33, L40 i L43) wjeżdżają do strefy I, ale nie do Warszawy, z kolei linie L14, L15, L16 i L42 od września 2018 są pierwszymi, które są w całości w strefie I.

  • W Warszawie znajdują się linie, które jadą w różnych kierunkach odpowiednio w danym szczycie (porannym lub wieczornym). Są to np. E-7 i E-9.



Zobacz też |






  • Miejski System Informacji (Warszawa)


Przypisy |




  1. abcd Marian Gajewski: Odbudowa warszawskich urządzeń komunalnych (1944–1951) [w: Warszawa stolica Polski Ludowej. Zeszyt 2]. Warszawa: Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk, 1972, s. 109.


  2. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Raport 2015. Warszawa: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, luty 2016.


  3. Jakub Dybalski: Warszawa. Jak będzie wyglądać nowa zajezdnia Redutowa [wizualizacje]. Transport-publiczny.pl, 2016-04-21. [dostęp 2016-04-27].


  4. Omni-Bus.Eu. [dostęp 2016-11-01].


  5. ab Pojazd testowy


  6. ab Księga identyfikacji wizualnej pojazdów obsługujących linie organizowane przez Zarząd Transportu Miejskiego (wyciąg) oraz samochodów mobilnej służby zabezpieczenia ruchu. Zarząd Transportu Miejskiego. [dostęp 2016-04-01].


  7. Przegubowiec | Katalog stron o komunikacji miejskiej, www.przegubowiec.pl [dostęp 2017-11-22]  (pol.).


  8. informacje prasowe - informacje - ZTM Warszawa, www.ztm.waw.pl [dostęp 2017-11-22]  (ang.).


  9. Ikarusy już tylko w szczycie i w nocy :: Informacje :: Informacje :: Start :: TVN Warszawa, tvnwarszawa.tvn24.pl [dostęp 2017-11-22]  (pol.).


  10. Weź Ikarusa za 6 tysięcy, www.tvn24.pl [dostęp 2017-11-22] .


  11. Wyborcza.pl, warszawa.wyborcza.pl [dostęp 2017-11-22] .


  12. Powarszawskie Ikarusy nadjeżdżają | Częstochowski Serwis Komunikacyjny, komunikacja.czest.cz [dostęp 2017-11-22]  (pol.).


  13. Chaotyczna kasacja taboru (wersja do druku), www.zw.com.pl [dostęp 2017-11-22]  (pol.).


  14. IKARUS ( pokolenia Autobusów ) - Rozmowy o autobusach - omnibussimulator.pl, omnibussimulator.pl [dostęp 2017-11-22]  (pol.).


  15. Liczba przystanków znajdujących się na terenie Warszawy, które zostały wypisane na oficjalnej stronie ZTM na dzień 23 sierpnia 2013 wynosi 1394.


  16. ab Schemat linii strefowych (podmiejskich) ZTM



Linki zewnętrzne |



  • ZTM – Komunikacja Miejska w Warszawie

  • Trasbus – wszystko o warszawskiej komunikacji miejskiej

  • Prywatny zbiór archiwalnych rozkładów jazdy ZTM

  • WAWKOM – forum warszawskiej komunikacji miejskiej





Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera