Autostrada A18 (Polska)







Ten artykuł dotyczy autostrady A18 w Polsce. Zobacz też: artykuły o autostradach A18 w innych krajach.
































A18
Początek drogi

Granica Olszyna (PL-D)
51°40′00,671″N 14°45′09,878″E/51,666853 14,752744
Koniec drogi

Węzeł WA Krzyżowa
51°19′42,647″N 15°38′40,189″E/51,328513 15,644497
Proj. długość
78 km
Zbudowano
7 km oraz
71 km (jezdnia północna)

Województwa

lubuskie (50 km),
dolnośląskie (28 km)

Mapa

Mapa A18
A18

     Odcinki istniejące


     Odcinki planowane



Zdjęcie

Zdjęcie A18





























































































































Autostrada A18 – polska autostrada, w południowo-zachodniej części kraju, w województwach lubuskim i dolnośląskim. Biegnie III transeuropejskim drogowym korytarzem transportowym, w ciągu drogi międzynarodowej E36, od granicy z Niemcami Olszyna–Forst (łączy się tutaj z niemiecką A15 w kierunku Berlina), przez obszar Borów Dolnośląskich aż do węzła Krzyżowa k. Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Odcinek Olszyna–Krzyżowa ma długość ok. 78 km. Zaplanowana została jako droga o przekroju dwujezdniowym, czteropasowym. Parametry autostrady (m.in. dwie dwupasowe jezdnie) na całej długości miałaby uzyskać dopiero po zakończeniu przebudowy jezdni południowej. Do tego czasu ma pozostać oznakowana jako droga krajowa nr 18.




Spis treści






  • 1 Istniejące odcinki


  • 2 Węzły z drogami klasy A i S


  • 3 Historia


    • 3.1 Pod administracją niemiecką


    • 3.2 1945–2000


    • 3.3 2001–2006


    • 3.4 2006–obecnie




  • 4 Inwestycje w latach 2007–2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko


  • 5 Przypisy


  • 6 Linki zewnętrzne





Istniejące odcinki |


Istniejącym fragmentem autostrady jest odcinek:


  • Golnice – Krzyżowa: 7,0 km, wybudowany w latach 1936–1938, zmodernizowany w 1995

Na odcinku Olszyna – Krzyżowa (71 km) ruch odbywa się na obu jezdniach, ale droga nosi jedynie oznaczenie drogi krajowej. Klasę autostrady otrzyma dopiero po przebudowie jezdni południowej.



Węzły z drogami klasy A i S |





















Nazwa
Drogi
Miejscowość
Schemat
Typ
Wiadukty
Otwarto
Krzyżowa

A4

Bolesławiec

IC Krzyzowa scheme.svg
trąbka ze zmodyfikowaną łącznicą
2
2009


Historia |




Płyty dawnej RAB 9 z lat 30. XX wieku



Pod administracją niemiecką |


Zbudowana została przez władze III Rzeszy jako fragment autostrady Reichsautobahn (RAB) 9 mającej połączyć Berliner Ring z Chociebużem, Wrocławiem i niemiecką wówczas częścią Górnego Śląska w granicach którego znajdowały się takie miasta jak Bytom, Gliwice, Zabrze i Opole. 27 września 1936 nastąpiło otwarcie pierwszego odcinka autostrady od Wrocławia (obecnie węzeł „Bielany Wrocławskie”) do Krzywej o długości niespełna 91 km. Fragment ten miał przekrój dwóch jezdni, każda o szerokości 7,5 m oddzielonych od siebie pasem zieleni o szerokości 5 m[2]. Pierwsze dwa odcinki obecnej DK 18 zostały oddane do użytku w 1937 po dwuletniej budowie. Były to odcinki Żagań - Lipiany o długości 33,2 km oraz liczący 17,1 km odcinek Lipiany - Krzywa. W 1938 oddano do ruchu odcinek Forst - Żagań długi na niespełna 50 km - po polskiej stronie liczy 37,5 km. Na wszystkich trzech fragmentach autostrady, oprócz fragmentu pomiędzy Lipianani i Krzywą, który był zbudowany podobnie jak odcinek z Krzywej do Wrocławia[3], wybudowano jedynie południową jezdnię z nawierzchnią betonową[4][5]. Powstały wszystkie bezkolizyjne węzły, mosty, wiadukty, kładki i przepusty pozostawiając jedynie miejsce na dobudowanie drugiej, północnej jezdni[6].



1945–2000 |



 Osobny artykuł: Autostrada A12 (Polska).

W 1985 roku planowano nadanie arterii kategorii drogi ekspresowej[7]. W 1993 roku trasa została zaliczona do grupy planowanych autostrad i nadano jej oznaczenie A12[8] oraz dobudowano drugą jezdnię na odcinku od przejścia granicznego w Olszynie do węzła Królów (9,5 km).
W 1995 zmodernizowano 7-kilometrowy odcinek GolniceKrzyżowa, gdzie została wybudowana dwujezdniowa autostrada z betonową nawierzchnią (dawna A12 o długości 18 km). Odcinek ten nie spełnia jednak wszystkich norm autostradowych, m.in. węzły nie zostały przebudowane zgodnie ze współczesnymi standardami.



2001–2006 |




Zdjęcie satelitarne z 2006 r. ukazujące pozostałości przedwojennej budowy autostrady A4 oraz autostradę A18 w okolicy Bolesławca


Oddział GDDKiA w Zielonej Górze, któremu podlega całość inwestycji, rozpoczął przygotowania projektu dobudowy jezdni północnej w 2001. W czerwcu 2003 oszacowano koszt modernizacji drogi krajowej nr 18 do klasy autostrady na ok. 550 mln złotych. Projekt wraz z pozwoleniem na budowę gotowy był w I kwartale 2004. Budowa północnej jezdni odcinka Olszyna – Golnice została podzielona na cztery kontrakty:




  • OlszynaKrólów (8,92 km),


  • KrólówŻary (15,38 km),


  • ŻaryIłowa (12,57 km),


  • IłowaGolnice (34,03 km).


17 marca tego samego roku został ogłoszony międzynarodowy przetarg, a otwarcie ofert nastąpiło 29 czerwca. Na przełomie września i października 2004 podpisano umowy z wykonawcami (łączna wartość 65,278 mln €) i 25 listopada 2004 rozpoczęto budowę jednocześnie na wszystkich czterech ww. etapach.


23 września 2004 Dariusz Skowroński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Generalny Dyrektor GDDKiA zadeklarował realizację budowy północnej jezdni odcinka OlszynaGolnice w 2006 roku (etap OlszynaKrólów do października 2005 i KrólówGolnice do sierpnia 2006). Prace ukończono w połowie roku 2006.



2006–obecnie |


Po oddaniu do ruchu jezdni północnej, przebudowę (polegającą na rozbiórce i ponownym wykonaniu) 70-letniej jezdni południowej na odcinku OlszynaGolnice zaplanowano na lata 2007–2009. 18 maja 2006 zielonogórski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na wykonanie projektu przebudowy jezdni południowej przyszłej A18. Oferty otwarto 10 lipca tego samego roku, a 2 października 2006 podpisano umowę z Biurem Projektowo-Badawczym Dróg i Mostów Transprojekt–Warszawa Sp. z o.o. na przygotowanie dokumentacji w ciągu 13 miesięcy. 29 czerwca 2009 ogłoszono przetarg na przebudowę południowej jezdni. Zadanie zostało podzielone na 3 pododcinki[9]:



  • w. Olszyna – w. Żary (23,3 km)

  • w. Żary – granica województw lubuskiego i dolnośląskiego (26,1 km)

  • granica województw lubuskiego i dolnośląskiego – w. Golnice (21,5 km)


Wykonanie projeku budowlanego zaplanowano do października 2009 a rozpoczęcie robót na wiosnę roku następnego.


23 lutego 2011 unieważniono przetarg na przebudowę jezdni południowej A18. Decyzja podyktowana była brakiem środków na zrealizowanie inwestycji. W 2011 roku Oddział GDDKiA w Zielonej Górze informował[10], że przebudowa jezdni południowej znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015, jednak i w tym terminie nie została zrealizowana.


Przebudowa drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady miała być oparta o formułę drogowej spółki specjalnego przeznaczenia (dssp)[11]. Jednakże w sierpniu 2018 po ocenie potrzeb inwestycyjnych w skali całego kraju, mając na uwadze dostępne środki finansowe w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025), Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 na odcinku węzeł Olszyna – węzeł Golnice[12]. W grudniu 2018 r. zielonogórski oddział GDDKiA ogłosił przetarg na przebudowę jednego z odcinków południowej jezdni [13].



Inwestycje w latach 2007–2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko |














Odcinek
Lata realizacji
Koszt (w mln zł)

Oś priorytetowa VI Transeuropejskie sieci transportowe TEN-T

Olszyna – Golnice (przebudowa jezdni południowej)
2009 – 2010
380,66

Źródło: Indykatywny wykaz kluczowych i dużych projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko



Przypisy |




  1. ab Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.) – STAN REALIZACYJNY I PLANOWANY (pol.). gddkia.gov.pl, 2017-10-24. [dostęp 2017-10-31].


  2. Autostrada (pol.). liegnitz.pl. [dostęp 2017-07-01].


  3. Ausser Deutsche Strecke (niem.). autobahn-online.de. [dostęp 2017-07-01].


  4. Autostrada A18 węzeł „Olszyna” - węzeł „Golnice” (pol.). gddkia.gov.pl. [dostęp 2017-07-01].


  5. Autostrada A18 (pol.). siskom.waw.pl. [dostęp 2017-07-01].


  6. Polska Atlas samochodowy 1:300 000. oprac. kartogr.: Robert Janaszek, Piotr Kamiński, red. wyd.: Anna Nadstawna, Piotr Wójcik. Warszawa: Demart, 2012, s. 152. ISBN 978-83-89239-56-3.


  7. Nowe Drogi - Postanowienie nr 55/85 Prezydium Rządu z dnia 14 czerwca 1985 r. (pol.). nowedrogi.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2007-12-18)].


  8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 września 1993 r. w sprawie ustalenia kierunkowego układu autostrad i dróg ekspresowych. (Dz.U. z 1993 r. nr 92, poz. 424)


  9. „PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH NA LATA 2008–2012”.


  10. GDDKiA.


  11. GDDKiA, PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.) [PDF], 14 kwietnia 2016  (pol.).


  12. Autostrada A18 z Niemiec będzie przebudowana. Spękane płyty zastąpi asfalt


  13. [1]



Linki zewnętrzne |



  • GDDKiA o/Zielona Góra

  • informacje o autostradzie A18 na stronie SISKOM

  • Porozumienie A18





Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera

Крыжановский, Сергей Ефимович