Wiolonczela

















Wiolonczela
wł. Violoncello fr. Violoncelle ang. Cello


Ilustracja

Klasyfikacja naukowa

Chordofon złożony

Klasyfikacja popularna

instrument smyczkowy

Skala instrumentu

skala instrumentu


Podobne instrumenty


  • viola da gamba

  • skrzypce

  • altówka

  • kontrabas



Wiolonczela (wł. violoncello, skrót: vc.) – tenorowo-basowy instrument strunowy z grupy smyczkowych[1][2][3].




Spis treści






  • 1 Budowa instrumentu


  • 2 Historia wiolonczeli


  • 3 Literatura wiolonczelowa


    • 3.1 Literatura wiolonczelowa baroku


    • 3.2 Literatura wiolonczelowa klasycyzmu


    • 3.3 Literatura wiolonczelowa romantyzmu i nowsza




  • 4 Wybitni wiolonczeliści


  • 5 Przypisy





Budowa instrumentu |




Smyczek wiolonczelowy


Instrument został zbudowany na wzór skrzypiec, lecz posiada dwukrotnie dłuższy korpus, czterokrotnie wyższe boczki[3]. Wiolonczela składa się z dużego pudła rezonansowego z dwoma efami oraz szyjki z bezprogową podstrunnicą, zakończoną główką w charakterystycznym kształcie ślimaka[2]. Struny, podparte na mostku (zwanym też podstawkiem), napinane są za pomocą klinowych naciągów – kołków, umieszczonych po obu stronach główki, z drugiej strony zaczepione są na strunociągu[2]. Dla wygodniejszego strojenia używa się mikrostroików, które pozwalają zmieniać w pewnym stopniu wysokość dźwięku struny.


Struny wiolonczeli były niegdyś wykonywane z preparowanych jelit zwierzęcych lub z linek tkanych ze srebrnych drutów. Współcześnie, niemal bez wyjątku, wykonuje się je ze stali.


Instrument posiada cztery struny, normalnie strojone w kwintach do następujących dźwięków (począwszy od najniżej strojonej): C (65,4 Hz), G (98 Hz), d (146,8 Hz), a (220 Hz), i obejmuje zakres dźwięków od C do a2[1][4][3][3]. Tessitura wiolonczeli w orkiestrze jest mniejsza i obejmuje skalę Cc2.
Nuty na wiolonczelę są zapisywane w kluczu basowym, tenorowym oraz wiolinowym zarówno na instrument solo, jak i w partyturze.




Dźwięki wydawane przez cztery struny wiolonczeli


Na wiolonczeli gra się na siedząco, obejmując kolanami pudło rezonansowe, które dodatkowo oparte jest o ziemię nóżką[1][2][3]. Gryf, wznoszący się niemal pionowo w górę, znajduje się na wysokości przedramienia i ramienia. Wchodzi w skład kwartetu smyczkowego, orkiestry kameralnej i symfonicznej, a ponadto jest ważnym instrumentem solowym[2][3].



Historia wiolonczeli |


Początki wiolonczeli sięgają II poł. XVI wieku[1]. Podobnie jak inne instrumenty z tej rodziny, skrzypce i altówka, wiolonczela wyewoluowała z violi da braccio[1]. Pierwszy raz wspomniana została przez Martina Agricolę w 1529 r. Pisał on o wiolonczeli jako o basowym instrumencie smyczkowym posiadającym trzy struny. W innych pismach z tego okresu mówiło się też o wersji czterostrunowej. Pierwszym znanym twórcą wiolonczel był Nicola Amati (zmarły 1684), jednak dopiero jego uczeń, słynny Antonio Stradivari, stworzył obowiązujący do dzisiaj standard instrumentu; ustalił między innymi długość pudła rezonansowego na 29,5 cala (75 cm), o dwa cale mniej niż długość wiolonczeli Amatiego (80 cm).




Luigi Boccherini, któremu wiolonczela zawdzięcza awans do grupy instrumentów solowych


Za pierwsze utwory solowe na wiolonczelę uznawane są kompozycje Domenica Gabriellego z 1689 r.[4] Do najstarszych wykonywanych obecnie utworów należy Sześć suit na wiolonczelę solo Johanna Sebastiana Bacha. Mimo to, w muzyce barokowej wiolonczela była zazwyczaj tylko instrumentem realizującym podstawę harmoniczną, czyli basso continuo[1][4]. W drugiej połowie XVIII wieku stopniowo usamodzielniała się - zajęła miejsce violi da gamba, przewyższając ją znacznie możliwościami technicznymi i wyrazowymi[3]. Do emancypacji wiolonczeli ogromnie przyczynił się Luigi Boccherini, wirtuoz tego instrumentu[4]. Wiolonczela jest instrumentem koncertującym w wielu jego utworach kameralnych[4]. Do zdobycia popularności przyczynił się też fakt, że grało na niej wielu arystokratów; wśród nich najsłynniejszym był Fryderyk Wilhelm II, król Prus (komponował dla niego także Boccherini). Ze względów obyczajowych na wiolonczeli grywali niemal wyłącznie mężczyźni; jeszcze w początkach XX wieku nieliczne kobiety-wiolonczelistki trzymały instrument z boku, a nie tak, jak jest dziś normą, czyli między nogami.  Uważa się, że swoją obecną formę wiolonczela zawdzięcza włoskiemu lutnikowi A. Stradivariusowi[3].


W XIX i XX wieku powstały koncerty na wiolonczelę i orkiestrę, m.in. Roberta Schumanna, Camille’a Saint-Saënsa, Antonína Dvořáka i Edwarda Elgara, Wariacje na temat rokoko Piotra Czajkowskiego oraz utwory na mniejsze zespoły[4]. Powstały także utwory na wiolonczelę solo, np. Sonata na wiolonczelę solo Zoltána Kodálya[4]. Znakomici wykonawcy byli inspiracją dla kompozytorów, którzy ogromnie poszerzyli dość skromny dotychczas repertuar solowy na ten instrument. Szczególne zasługi dla „renesansu” wiolonczeli miał Mścisław Rostropowicz; ten wirtuoz i wielki pedagog wykształcił ogromną liczbę znakomitych solistów, którzy umocnili pozycję wiolonczeli jako instrumentu solowego, obok fortepianu i skrzypiec. Dla Rostropowicza komponowali m.in. Siergiej Prokofjew, Dymitr Szostakowicz, Witold Lutosławski.


Najstarszymi zachowanymi wiolonczelami są dwa instrumenty wykonane ok. 1560-1570 przez Andreę Amatiego[4].



Literatura wiolonczelowa |


Literatura wiolonczelowa jest bardzo rozległa - wiolonczela bowiem była (i jest) wykorzystywana w niemal wszystkich gatunkach muzyki, głównie w muzyce klasycznej[2]. W ostatnich dekadach używa się także wiolonczeli elektrycznej w muzyce pop[3].



Literatura wiolonczelowa baroku |



  • Koncerty Antonia Vivaldiego

  • Koncerty Luigiego Boccheriniego (zwłaszcza Koncert B-dur)

  • Suity wiolonczelowe Johanna Sebastiana Bacha.



Literatura wiolonczelowa klasycyzmu |



  • Koncert C-dur Hob. VIIb/1 Josepha Haydna

  • Koncert D-dur Hob. VIIb/2 Josepha Haydna

  • Sonaty na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena.



Literatura wiolonczelowa romantyzmu i nowsza |




  • Koncert a-moll Roberta Schumanna


  • I Koncert a-moll op. 33 Camille’a Saint-Saënsa


  • Koncert h-moll op. 104 Antonína Dvořáka


  • Wariacje na temat rokokowy Piotra Czajkowskiego


  • Koncert e-moll op. 85 Edwarda Elgara


  • Don Kichot (poemat symfoniczny z solową wiolonczelą) Richarda Straussa


  • Symfonia-koncert na wiolonczelę i orkiestrę op. 125 Sergiusza Prokofjewa


  • Concertino op. 132 Prokofjewa (ukończony przez Kabalewskiego)


  • I Koncert wiolonczelowy Es-dur op. 107 Dymitra Szostakowicza


  • II Koncert wiolonczelowy G-dur op. 126 Szostakowicza


  • Koncert wiolonczelowy Arama Chaczaturiana


  • „Tout un monde lointain” Henri Dutilleux


  • Koncert na wiolonczelę Witolda Lutosławskiego


  • Koncert wiolonczelowy György Ligetiego


  • Canti Amadei op. 63 i II Koncert wiolonczelowy op. 85 Krzysztofa Meyera


  • The Protecting Veil Johna Tavenera


  • Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Arthura Honeggera


  • Koncert wiolonczelowy d-moll Édouarda Lalo


  • Sonata na wiolonczelę solo Zoltána Kodálya



Wybitni wiolonczeliści |





Mstisław Rostropowicz – najpopularniejszy wiolonczelista w XX wieku











  • Auguste Franchomme

  • Louis Pierre Martin Norblin

  • Karł Dawydow

  • David Popper

  • Pablo Casals

  • Andre Navarra

  • Mstisław Rostropowicz

  • Gregor Piatigorski

  • Antonio Janigro

  • Daniel Szafran

  • Wilfried Boettcher

  • Jacqueline du Pré

  • Zara Nelsova

  • János Starker

  • Siegfried Palm

  • Perttu Kivilaakso

  • Emanuel Feuerman

  • Heinrich Schiff

  • David Geringas

  • Natalia Gutman

  • Boris Piergamienszczikow

  • Julian Steckel

  • Lynn Harell

  • Mischa Maisky

  • Yo-Yo Ma

  • Ivan Monighetti

  • Doreen Vaanden

  • Julius Berger

  • Sol Gabetta

  • Erik Friedlander

  • Steven Isserlis

  • Alisa Weilerstein



Przypisy |




  1. abcdef Andrzej Chodkowski (red.): Encyklopedia muzyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995, s. 959. ISBN 83-01-11390-1.


  2. abcdef Wiolonczela | Muzykoteka Szkolna, www.muzykotekaszkolna.pl [dostęp 2017-06-21]  (pol.).


  3. abcdefghi Wybór instrumentu - WIOLONCZELA, www.zsm-gdansk.edu.pl [dostęp 2017-06-21]  (pol.).


  4. abcdefgh Willy Apel: Harvard Dictionary of Music. Wyd. 8. Cambridge: Harvard University Press, 1974, s. 139. ISBN 0-674-37501-7. (ang.)









Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera