Tramwaje w Madrycie






























Tramwaje w Madrycie

Tramwaje w Madrycie
Tramwaj w Madrycie
Lokalizacja

 Hiszpania, Madryt

Rodzaj transportu

tramwaj
Data uruchomienia
2007
Całkowita długość linii
27,8
Liczba linii
3
Infrastruktura

Portal Portal Transport szynowy

Tramwaje w Madrycie (hiszp. Metro Ligero – Lekkie Metro) – system komunikacji tramwajowej w Madrycie. Jest to najmłodszy system transportu w Madrycie. W eksploatacji są 3 linie, a kolejna, czwarta, jest w budowie.


Tramwaje madryckie są integralną częścią madryckiego metra, w tym linia 1 ma pewne fragmenty podziemne. Linie tramwajowe połączone są ze stacjami metra i na niektórych odcinkach korzystają także z torów, po których kursują pociągi metra. Tabor dostarczyła firma Alstom. W Madrycie na tramwaje mówi się Metro Ligero (w dosłownym tłumaczeniu lekkie metro), co jest związane z tym, że tramwaje na niektórych odcinkach kursują po torach metra i stanowią jego część. W trakcie budowy jest czwarta linia w południowym Madrycie. Wszystkie pojazdy obsługujące linie tramwajowe są niskopodłogowe z zamontowanym monitoringiem. Tramwaje w Madrycie poruszają się po bezkolizyjnych trasach, specjalnie na ten cel wybudowanym nowym torowiskiem, a także niektóre linie pomiędzy niektórymi stacjami i przystankami przemieszczając się korzystają z torów, po których kursuje metro. Łącznie tramwaje w Madrycie mają 27,8 km torów z 36 przystankami.




Spis treści






  • 1 Linie


    • 1.1 Pinar de Chamartín ↔ Las Tablas


    • 1.2 Colonia Jardín ↔ Aravaca


    • 1.3 Colonia Jardín ↔ Puerta de Boadilla




  • 2 Plany rozbudowy


  • 3 Tabor


  • 4 Linki zewnętrzne





Linie |



1 Pinar de Chamartín ↔ Las Tablas |




Podziemna stacja na trasie linii 1 – María Tudor


Długość linii: 5,4 km., ogółem na całej długości linii znajduje się 9 stacji /przystanków, w tym 5 podziemnych. Budowa tej linii tramwajowej rozpoczęła się w grudniu 2004, zaś ukończona została 24 grudnia 2007. Łączy ona dzielnice północne Madrytu z Sanchinarro Las Tablas. W odróżnieniu od pozostałych dwóch linii Metro Ligero wszystkie przystanki tej linii są już w eksploatacji, dodatkowo nie planuje się żadnych nowych przystanków na tej linii.


Przystanki na trasie:



  • Pinar de Chamartín (połączenie z liniami 1 i 4 metra)

  • Fuente de la Mora

  • Virgen del Cortijo

  • Antonio Saura

  • Álvarez de Villaamil

  • Blasco Ibáñez

  • María Tudor

  • Palas del Rey

  • Las Tablas (połączenie z linią 10 metra)



2 Colonia Jardín ↔ Aravaca |




Tramwaj linii 2 na przystanku Bélgica


Długość linii 8,7 km., na całej długości jest 13 stacji/przystanków, w tym 3 podziemne. Budowa tej linii rozpoczęła się w grudniu 2004, zaś otwarta została 27 Lipca 2007. Linia ta kursuje w zachodniej części Madrytu i łączy ona kampus Uniwersytetu Complutense w Somosaguas z siecią madryckiego metra na stacji Cólonia Jardin.


Przystanki na trasie:



  • Colonia Jardín (połączenie z linią 10 metra oraz linią tramwajową nr 3)

  • Prado de la Vega

  • Colonia de los Ángeles

  • Prado del Rey

  • Somosaguas Sur

  • Somosaguas Centro

  • Pozuelo Oeste

  • Bélgica

  • Dos Castillas

  • Campus de Somosaguas

  • Avenida de Europa

  • Berna

  • Estación de Avaraca (połączenie z siecią Cercanías Madrid)



3 Colonia Jardín ↔ Puerta de Boadilla |


Długość linii 13,7 km. 15 stacji/przystanków na trasie, z których dwa są podziemne. Jest ona najdłuższą z trzech obecnie eksploatowanych linii Metra Ligero w Madrycie. Budowa tej rozpoczęła się w grudniu 2004, zaś jej otwarcie miało miejsce 27 lipca 2007.


Przystanki na trasie:




Tramwaj linii 3 przed przystankiem końcowym Colonia Jardín



  • Colonia Jardín (połączenie z linią 10 metra i linią tramwajową nr 2)

  • Ciudad de la Imagen

  • José Isbert

  • Ciudad del Cine

  • Cocheras

  • Retamares

  • Montepríncipe

  • Ventorro del Cano

  • Prado del Espino

  • Cantabria

  • Ferial del Boradilla

  • Boadilla Centro

  • Nuevo Mundo

  • Siglo XXI

  • Infante Don Luís

  • Puerta de Boadilla



Plany rozbudowy |


Konsorcjum transportowe Ministerstwo Infrastruktury i Transportu, zatwierdziło projekt budowy nowych linii Metro Ligero (szybkiego tramwaju) w regionie Madrytu. Jedną z wytyczonych tras do budowy jest odcinek 14,3 km, obejmujący 24 przystanki na trasie, łączący Pinar de Las Rozas ze szpitalem Puerta de Hierro i połączeniem z siecią madryckiego metra. Plan rozbudowy sieci obejmuje także budowę linii tramwajowej w podmadryckim mieście Valdemoro, wraz z połączeniem jej z siecią metra oraz kolei Cercanías, jak również budowa szybkiego tramwaju łączącego stację Cercanías Móstoles na linii 12 metra do Navalcarnero.



Tabor |




Sieć trakcyjna i torowisko na trasie linii 1


Wszystkie tramwaje do obsługi poszczególnych linii zostały dostarczone przez firmę Alstom, tak samo jak w przypadku Tramwajów w Parli, na Teneryfie, czyli linii Trambaix i Trambesòs w Barcelonie. Wszystkie tramwaje są w 100% niskopodłogowe. Mogą się one poruszać z maksymalną prędkością 70 km/h. Każdy ze składów posiada łącznie 200 miejsc w tym 54 miejsca siedzące. Tramwaje zasilane są prądem stałym o napięciu 750 V.



Linki zewnętrzne |



  • strona tramwajów madryckich (hiszp.)




Popular posts from this blog

Арзамасский приборостроительный завод

Zurdera